Dr Benke Adrián (2023) Az OTP Bank Nyrt. nem pénzügyi teljesítményének, fenntartható működésének bemutatását szolgáló jelentéskészítési gyakorlata. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
dr.Benke_Adrián_WXMWGM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (645kB) |
|
PDF
SZTK_O_dr.Benke_Adrián.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (149kB) |
|
PDF
SZTK_B_dr._Benke_Adrián.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (173kB) |
|
PDF
dr Benke Adrián.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (187kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom keretében kitekintést nyújtottam az OTP Bank Nyrt. nem pénzügyi teljesítményének, fenntartható működésének bemutatását szolgáló jelentéskészítési gyakorlatában az elmúlt években bekövetkezett változásokról.A dolgozat első fejezetében áttekintettem a nem pénzügyi jelentések eddigi rendszerét. Az elmúlt évtizedben a vállalatok egyre jobban rájöttek arra, hogy önmagában pénzügyi mérőszámokkal nem mérhető a sikeresség, ugyanis felnőtt egy olyan új fogyasztási réteg, akik számára kiemelt fontosságú az egészség, a társadalmi igazságosság, a környezet, a személyes fejlődés és a fenntarthatóság. Az Egyesült Államok mellett egyre több országban megjelentek azok a jogszabályok, amely fő célja annak biztosítása volt, hogy az érdekeltek információhoz jussanak arról, hogy mennyire veszik figyelembe a vállalatok a környezeti, etikai és társadalmi kérdéseket. A vállalatok elkezdtek fenntarthatósági jelentéseket készíteni és publikálni, ahol megismerhetővé váltak a vállalatok lépései a fenntarthatósági követelményekben (gazdasági, környezeti és társadalmi követelmények) foglaltak teljesítéséhez. A vállalatok az érintettek részére értéket közvetítenek, ezért mind a belső (pl. tulajdonosok, menedzsment, munkavállalók), mind a külső érintettek (pl. piaci érintettek, politikai szféra, választópolgárok, non-profit szervezetek) részére készül a fenntarthatósági jelentés.Magával a fenntarthatósággal összefüggésben sok kritika fogalmazódott meg, kiküszöbölésére alakult egy intézmény, a GRI (Global Reporting Initiative), amely a CERES és az ENSZ Környezetvédelmi Programjának kezdeményezéséből jött létre. 2000-ben került kiadásra az első útmutató, melynek célja a fenntarthatósági jelentést készítő vállalatok számára segítség nyújtása abban, hogy milyen struktúrában készítsék el a jelentést, illetve, hogy milyen módon válhatnak összemérhetővé az egyes jelentések.A 2016 és 2018 közötti üzleti évek vonatkozásában Lippai-Makra Edit készített egy kutatást, ahol vizsgálta azon magyar bankok nem pénzügyi jelentéstételi gyakorlatát, akiket a Budapesti Értéktőzsdén jegyeznek, viszont külföldi anyavállalattal nem rendelkeznek. A kutatás során láthatóvá vált, hogy a vizsgált időszakban a bankok az éves jelentés részeként és integrált szemléletben mutatták be a nem pénzügyi jelentéseit, mindössze egy bank készített külön fenntarthatósági jelentést, melynek alapja a GRI standard volt, illetve vázolta az ENSZ által megfogalmazott 17 Fenntartható Fejlődési Célhoz történő kapcsolódást is.Az uniós előírás alapja 2014-ben az Európai Parlament és a Tanács 2014/95/EU irányelve (NFRD) volt, amely előírta a közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatoknak, hogy a beszámolójukban szerepeltessenek specifikus információkat (pl. a környezetvédelmi, szociális, foglalkoztatási kérdések, korrupció és a megvesztegetés elleni harc, emberi jogok tiszteletben tartása során figyelembe vett politikák leírása, külön kiemelve az átvilágításai eljárásokat) a vállalat teljesítményének és fejlődésének függvényében. Az NFRD tagállamok által történő implementációját a tagállamok meglehetősen heterogén módon valósították meg. Az irányelv meglehetősen nagy mozgásteret biztosított a tagállamoknak abban is, hogyan szabályozzák a nem pénzügyi jelentések helyét és mikéntjét. Európában számos megoldás került kidolgozásra.A második fejezet a jogszabályi környezet bemutatását fedte le, ahol kitértem részletesen az NFRD-re, a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolásról szóló irányelvre, az EU Taxonómiai rendeletre, a nem pénzügyi jelentéstételi keretrendszerekre és az Európai Bizottság iránymutatásaira.2022 novemberében fogadta el az Európai Parlement a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvet (CSDR), amely módosított az NFRD-t. Ezen felül az CSDR az Európai Zöld Megállapodás nevű szakpolitikai intézkedéscsomagot is támogatja, amivel az Európai Unió próbálja leküzdeni a klímaválságot, miközben átalakítja gazdaságát modern, erőforrás-hatékony és versenyképes gazdasággá. A fő cél, hogy nullára csökkentse az üvegházhatású gázok nettó kibocsátást az Európai Unió 2050-re. A korábbi, NFRD hatálya alá tartozó vállalatok körét kiegészíti a CSDR, minden olyan vállalatra kiterjed, amely az EU szabályozott piacán jegyeznek, kivéve a tőzsdén jegyzett mikrovállalatokat. Az Európai Unió tagállamainak 18 hónap áll rendelkezésre, hogy átültessék a nemzeti jogukba az irányelvet. Az irányelv célja, hogy a vállalatok megfeleljenek a kettős lényegesség elvének, azaz a felmerülő fenntarthatósági kockázatokról és lehetőségekről, illetve az emberekre és környezetre gyakorolt hatásokról nyilvánosságra hozzanak információkat.Az Európai Unió támogatni kívánja a klímasemleges célok elérését, ezért létrehozásra került az egységes osztályozási rendszere a fenntartható tevékenységeknek. Ezzel összefüggésben lépett hatályba az Európai Unió Taxonómia rendelete 2020. július 12-én. A rendelet célja, hogy meghatározza azokat a zöld tevékenységeket, amelyek támogatják a rendeletben megfogalmazott környezeti célkitűzések elérését, ezzel is segítve a fenntartható gazdasági működésbe történő átmenetet.Szakdolgozatom további részében röviden áttekintettem a legismertebb beszámolási standardokat, mint az ESMAS, az ISO 26000, a GRI, a SASB, az Integrated Report Framework, a CDP és a TCFD. Kitértem az Európai Unió módszertani iránymutatására is, amely segítséget biztosít a vállalatok számára a nem pénzügyi információkkal kapcsolatos beszámolási kötelezettség teljesítéséhez.Az elméleti áttekintést követően tértem át az OTP Bank gyakorlatának bemutatására, amely érintette a Bank ESG Programját, a fenntarthatósági jelentését és a készülő integrált jelentést.Az OTP Csoport jelentős lépéseket valósít meg az ESG és fenntarthatósági célokat szolgáló megfelelőség érdekében, ugyanis figyelembe veszi a befektetési alapkezelési tevekénységgel, a portfóliókezelési és a befektetési tanácsadási szolgáltatásokkal kapcsolatban az Európai Parlament és a Tanács rendeletében megfogalmazott új követelményeket, beépítette a hitelezési politikájába az ESG faktorokat, elindította a Zöld Finanszírozási Programját, illetve a magyar hitelintézetek közül elsőként az OTP Jelzálogbank csatlakozott az Energiahatékony Jelzálog Kezdeményezés elnevezésű európai platform programjához.Az OTP Bank 2022 márciusában készítette el a Zöldhitelezési keretprogramját, amely szabályozza a zöldhitelezési tevékenységeit, illetve azonosítja azokat a beruházások, amelyek növelik a pozitív környezeti és társadalmi hatásokat, miközben csökkentik a negatívokat, továbbá segítik a klímaváltozás hatásaihoz való alkalmazkodását a vállalkozásoknak és társadalmaknak.Az OTP Csoport első vállalati felelősségvállalási jelentését 2006-ban készítette el, amit 2007-ben az első fenntarthatósági jelentés követett. Ezt követően 2014-ig a fenti két dokumentum felváltva került előállításra, 2015-től pedig már csak a fenntarthatósági jelentés kerül publikálásra. A legutolsó ilyen jelentés 2021-es évre vonatkozóan készült el, amit a 2022-es évre vonatkozóan felváltott az integrált jelentés.A 2021-es évre vonatkozó fenntarthatósági jelentés a GRI Szabványnak megfelelően készült, illetve az OTP Csoport a jelentés készítése során elvégezte a lényegességi vizsgálatot.A fenntarthatóság iránti elkötelezettséget hangsúlyozva az UN PRB (ENSZ Felelős banki működést előmozdító irányelvek) 2012-ben aláírásra került az OTP Bank által, amelynek célja a fenntartható bankszektor egységes keretrendszer kialakítása.2021-ben adta ki az OTP Bank a nemi egyenlőség megteremtésére vonatkozó stratégiáját, amelyben a Jelölő Bizottság feladataként rögzíti a vezető testületen belül a nemek arányának meghatározását, valamint ennek elérését szolgáló célkitűzések és feladatok kidolgozását. Vállalásként határozták meg az Igazgatóságba és a Felügyelő Bizottságba legalább egy női tag megválasztását.2021 óta működik az OTP Bank állandó bizottságaként az ESG Bizottság. Az Igazgatóság nevezi ki a bizottság elnökét, tagjai az OTP Bank vezérigazgató-helyettesei és igazgatói.Az OTP Bank elnök-vezérigazgatója, valamennyi vezérigazgatóhelyettes, valamint az ügyvezető igazgatók teljesítményjavadalmazása esetében a célkitűzések között legalább 5-5%-os mértékben szerepel a megfeleléstudatos tevékenység és CSR szempontok, melyek magukban foglalják a fenntarthatósági szempontoknak való megfelelést is. Fenntarthatósági célkitűzések, mint a teljesítménnyel összefüggő ösztönzők bekerültek a külföldi leánybankok vezérigazgatóinak értékelési szempontjai közé is.Az OTP Bank 2023-ban készített története során először integrált jelentést, ugyanis a 2024. január 1-jén életbe lépő, a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolásról szóló irányelv alapján a 2023-as év nem pénzügyi eredményeiről és a fenntarthatósági kérdésekről jóval részletesebb, szabványosított közzétételt szab meg.2022 májusában került kidolgozásra a Fenntartható pénzügyi keretrendszerét, amely segítségével a bank, illetve leányvállalatai zöld és társadalmi pénzügyi eszközöket bocsáthatók ki, többek között fedezett kötvényeket, szenior kötvényeket, alárendelt kötvényeket, amelyek segítségével finanszírozhat és ó/vagy refinanszírozhat olyan zöld és/vagy társadalmi hiteleket, amelyek pozitív társadalmi és/vagy társadalmi hatással bírnak.Az OTP Bank a Fenntartható pénzügyi keretrendszer érvényességének megerősítésére független, szakértői véleményt kért az ISS ESG-től. Az ISS ESG értékelése alapján a fenntarthatósági előnyök, valamint a kockázatok elkerülése és minimalizálása vonatkozásában a fenntarthatósági kritériumok általános fenntarthatósági minősége jó. A fenntartható pénzügyi eszközökkel az OTP Bank támogatható eszközkategóriákat fog finanszírozni/refinanszírozni.Nem csak a kötvények, hanem a jelzáloglevek esetében is egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság. Az OTP Jelzálogbank Zrt. elkötelezett arra, hogy részt vegyen a környezetvédelmi és a klímacélok elérésében. Ennek érdekében megalkotta a Zöld stratégiáját, amelyben megtalálható minden, a környezet védelme érdekében szükséges cél és elv. Az OTP Jelzálogbank Zöld jelzáloglevél keretrendszerének célja annak definiálása, hogy az OTP Jelzálogbank mit tekint zöld jelzáloglevélnek. Bemutatásra kerülnek mindazok a fogalmak, kötelezettségvállalások és eljárások, amelyek meghatározzák a zöld jelzálogleveleket. A Zöld jelzáloglevél keretrendszer megalkotása során figyelembe vette az ICMA ajánlásait, továbbá az OTP Jelzálogbank figyelemmel kíséri a zöld jelzáloglevelekkel kapcsolatos sztenderdek, a jó gyakorlatokat és a szabályozói, befektetői elvárások változásait.A Deloitte Könyvvizsgáló és Tanácsadó Kft. került megbízásra a Zöld jelzáloglevél keretrendszerre vonatkozó, bizonyosságot nyújtó független felülvizsgálati jelentés elkészítésével, hogy ezáltal is biztosítsa a megfelelést a Zöld kötvények alapelveinek. A Deloitte jelentése az OTP Jelzálogbank honlapján került közzétételre. A Deloitte arra a következtetésre jutott, hogy nem jutott tudomására olyan információ, ami azt támasztaná alá, hogy az ICMA követelményeknek minden lényeges szempontból nem felelne meg a Zöld jelzáloglevél keretrendszer.A szakdolgozat hatodik fejezetében a tőzsdén jegyzett részvénytársaságok és szuverén kibocsátók gyakorlatát tekintettem át. Látható, hogy a fenntarthatóság minden cég életében egyre nagyobb szerepet tölt be.A Magyar Bankholdig tagjaként az MKB Bank Nyrt. azt tűzte ki célul, hogy létrehozzon egy olyan komplex infrastruktúra, ami a lakossági és a vállalati ügyfeleknek biztosít egy széleskörű termék és szolgáltatási palettát, ezzel is hozzájárulva a saját fenntarthatósági és klímacéljaik eléréséhez. A bankcsoport és a leányvállalatok kiemelt felelősséggel és szereppel bírnak a klímacélú és fenntartható beruházások támogatását és finanszírozását illetően.2021-ben az MKB Bank Nyrt. Fenntarthatósági jelentése összefoglalóan mutatja be a társaság környezeti, társadalmi, közvetett gazdasági tevékenységét, magában foglalva az ESG teljesítményt is.A MOL-csoport elkötelezett a gazdasági, a környezeti és a társadalmi tényezők üzleti tevékenységébe való beillesztése mellett. Az irányítási struktúrájuk alapelve, hogy a fenntartható fejlődés a működés szerves részét képezze, ezért be kell építeni a fenntarthatósággal kapcsolatos feladatokat az üzleti stratégiába.A „Fenntartható Fejlődés 2020 Akcióterv” stratégia harminchat feladatot tartalmaz, amelyek elengedhetetlenek azért, hogy a MOL-csoport sikeresen tudja kezelni a hosszú távon jelentkező gazdasági, környezeti és társadalmi kihívásokat.A MOL-csoport a hosszú távú stratégiáját folyamatosan aktualizálja és a fenntarthatósági célkitűzéseit beépíti, továbbá kiegészíti azt a 2030-on túlmutató tervekkel, mint például az, hogy a MOL-csoport kulcsszereplőjévé kíván válni Közép és Kelet-Európa alacsony szén-dioxid-kibocsátású körforgásos gazdaságának.A 2030+ Shape Tomorrow stratégiája célja pedig nem más, mint hogy professzionális támogatással értékes támogatást nyújtson az egészségvédelem és munkabiztonság, a tűzvédelem és a környezetvédelem területén.2022 szeptemberében tette közzé a Takarék Jelzálogbank Nyrt.az ESG stratégiáját, illetve Fenntarthatósági jelentését. Az üzleti és ESG stratégia részeként célként került kitűzésre a meglevő lakásállományon belül az új, energiahatékony épületek arányának növelése, illetve ösztönözni az energiahatékony felújítási hitelezést. 2023-ra kitűzött cél a zöld, illetve fenntartható eszközök arányát növelése a portfólióban, 2025-re a zöld jelzáloghitelek aránya elérje legalább a 15 százalékot a refinanszírozott portfólión belül, ezen felül a zöld jelzáloglevelek arányát a teljes forgalomban lévő jelzáloglevél állományán belül szintén elérje a 15 százalékot.Magyarország, mint szuverén kibocsátó először 2020 májusában készítette el a Zöld Kötvény Keretprogramját, majd erre vonatkozóan a Zöld Kötvény Hatásvizsgálati Jelentését az allokált zöld költségvetési kiadások főbb környezeti hatásairól, többek között az általuk elkerült szén-dioxid kibocsátás mértékéről. Ebben Magyarország kötelezettséget vállalt arra, hogy a befektetők részére rendszeres és átlátható tájékoztatást nyújt a zöld kötvények kibocsátásából befolyt bevételek felhasználásáról és ezek hasznosulásáról.Szakdolgozatom záró fejezetében a green controlling szerepével foglalkoztam. A green contolling egy olyan alrendszere a kontrollingnak, amely támogatja a vállalatirányítást különböző pénzügyi és mennyiségi mutatószámokkal és módszerekkel a fenntarthatósági szempontú döntéshozatalban. Fontos hangsúlyozni, hogy a green controlling nem csak konkrétan számszerűsíthető adatokat és információkat használ, hanem a fenntarthatósági szempontból történő tervezés és beszámolás során figyelembe veszi az üzleti feltételezéseket és az üzleti modellezést is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | ESG, fenntarthatóság, fenntarthatósági jelentés, OTP Bank, zöld kötvény |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:25 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:25 |
Actions (login required)
Tétel nézet |