Médiabörtön: A negatív testkép és a média kapcsolata

Czuth Zsuzsa Mercédesz (2016) Médiabörtön: A negatív testkép és a média kapcsolata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Czuth_Zsuzsa.pdf] PDF
Szakdolgozat_Czuth_Zsuzsa.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

1.A szakdolgozat témája, felépítése Az IT szektor fejlődésének köszönhetően egyre több lehetősége van a marketing szakembereknek a jobbnál jobb kampányok, reklámok elkészítésére, és szinte minden megjelenés alkalmával a marketingesek, ügynökségek alkalmazzák a digitális manipuláció eszközét. A dolgozatom keretén belül azt vizsgáltam, hogy a médiának, a marketingnek mekkora szerepe van a negatív testkép kialakulásában. A témát a szekunder kutatással kezdtem, melyen belül kitekintettem a témát érintő háttértényezőkre. OECD, valamint WHO adatok alapján 2012-ben Magyarországon közel másfélszer annyi elhízott ember élt, mint az Európai Unióban, ahol a lakosság 16,7%-a volt túlsúlyos. Ezen tények alapján okokat kerestem arra vonatkozóan, hogy miért van ilyen magas arányt az elhízottak körében. Megvizsgáltam az életvitelünkkel kapcsolatos trendeket, az egészségügyi, valamint az élelmiszeripari marketinget. Megállapítottam, hogy a rohanó életmód, a rendszertelen táplálkozás, az időhiány sorolhatóak a legfőbb okok közé. A magyar lakosság kevésbé tekinthető egészségtudatosnak. Ennek növelése érdekében a marketingnek valamint a kormányzatnak egyaránt integrált kommunikációt kellene alkalmazniuk annak érdekében, hogy növeljék az egészségtudatosságot a lakosság körében. Az élelmiszeripari marketing fő problémájának azt tartom, hogy sok vállalat, az etikusságot megkérdőjelezve a gyermekek számára pozícionálja a termékeit, melyek sok esetben egészségtelen, hizlaló termékek, így az elhízás már a gyermekek esetében is problémát okoz. A fent említett problémákkal szemben a média egyre nagyobb elvárásokat követel tőlünk, ha a külső megjelenésről van szó. A modern társadalmak narcisztikussá váltak, ahol a külső megjelenés az elsődleges, mind a munkaerőpiacon, mind pedig a magánéletben sokkal könnyebben tudnak érvényesülni azok, akik nem rendelkeznek súlyfelesleggel. Mindennapi életünk folyamán számtalan média megjelenéssel találkozunk, amelyek akarva akaratlanul is befolyásolhatják az egyéni attitűdjeink kialakulását, és azoknál az embereknél, akiket érzékenyen érint ez a téma, akik folyamatosan küzdenek azért, hogy megfeleljenek a média által követelt elvárásoknak, könnyen kialakulhat a negatív testkép, és különböző pszichológiai betegségek. A szekunder kutatásomat a primer kutatás követte, melynek keretén belül egy pszichológussal, és egy dietetikussal készítettem szakértői interjút a témára vonatkozóan. Ezek után a kvantitatív kutatásom keretén belül 465 olyan hölgy válaszolt a kérdéseimre, aki már életében legalább egyszer fogyókúrázott. 2.A kutatás célkitűzései, módszere A kutatás során a célcsoportom tagjai olyan nők voltak, akik életkora 18-28 év között van, és életük folyamán legalább már egyszer diétáztak. A kvalitatív kutatásom során a kérdések a célcsoportomra irányultak, az online kvantitatív kutatásom alkalmával a kérdőívet pedig ezen hölgyek töltötték ki. A kvalitatív kutatásom során arra kerestem a választ, hogy akik egészségesebben élnek, azok kiegyensúlyozottabbak-e, a nők többsége tévesen ítéli-e meg a szakértők szerint a saját testképét, és ezért okolható-e a média, valamint hogy maga a tömegmédia hatással van-e a negatív testkép kialakulására. Az interjúk időtartamai megközelítőleg 40 perc körül mozogtak, melynek keretén belül a szakértők 16 kérdésre válaszoltak. A kvantitatív kutatásomat online tettem közzé, egyetemi csoportokban, ahol 24 óra leforgása alatt elértem a dolgozatomhoz szükséges minta elemszámot. Miután megtisztítottam a mintám, 465 fővel végeztem el a hipotézisem igazolására vonatkozó elemzéseket, melyek a következők voltak: - Akik folyamatosan fogyókúráznak, náluk nagyobb az esély a drasztikus módszerek alkalmazására - A nők többsége tévesen ítéli meg a saját testképét - A közösségi média hatással van a fogyókúrázási döntés meghozatalára 3. A kutatás eredményei Az interjúk során mind a 3 hipotézisem igaznak bizonyult a szakértők válasza szerint, azaz akik egészségesebben élnek, azok kiegyensúlyozottabbak, a nők többsége tévesen ítéli meg a saját testképét, valamint a tömegmédia hatással van a negatív testkép kialakulására. A kvantitatív kutatás keretein belül rávilágítottam arra, hogy azok a nők, akik folyamatosan fogyókúráznak, azoknál nagyobb az esélye a drasztikus módszerek alkalmazásának a vágyott súlyuk elérése érdekében. A nők többsége tévesen ítéli meg a saját testképét. A média a szakértők szerint hatással van arra, ahogy viselkedünk, ahogyan saját magunkat megítéljük, azonban a fogyasztói válaszokból készített elemzésem alapján a közösségi média nincs hatással a fogyókúrázási döntés meghozatalára. Összességében a média fogságában élünk, és akarva akaratlanul is napról napra a technika fejlődésének köszönhetően egyre több üzenettel találkozunk. 4.Következtetések A javaslatom az ellen, hogy a tömegmédia ne befolyásolja az egyéni attitűdök kialakulását, az hogy a divatcégeknek, az egész média világának, normál testalkatú hölgyekkel kellene, hogy dolgozzanak. Amíg a digitális manipulációnak ekkora teret biztosítunk, addig elkerülhetetlen, hogy az erre érzékeny emberekre ne legyen hatással, ezzel párhuzamosan a média miatt ne alakuljon ki a testképpel való elégedetlenség, vagy akár komolyabb betegség is. A marketingnek társadalmi, kormányzati szinten együtt kellene működnie a vállalatokkal, annak érdekében, hogy a reklámok jobban tükrözzék a valóságot.

Magyar cím

Médiabörtön: A negatív testkép és a média kapcsolata

Angol cím

Relations between the media and negative body image

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Fodor Mónika
NEM RÉSZLETEZETT
Marketing Intézeti Tanszék

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Média , Testkép, Fogyasztói magatartás, Testképzavar
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2016. Ápr. 27. 14:56
Utolsó módosítás: 2017. Jan. 16. 11:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet