A Fergus Group egyik szállodájában a szervezeti kultúra felmérése, bemutatása és javaslatok a fejlesztésre

Babos Réka (2023) A Fergus Group egyik szállodájában a szervezeti kultúra felmérése, bemutatása és javaslatok a fejlesztésre. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Babos Réka, FG9ZOU-Szakdolgozat.pdf] PDF
Babos Réka, FG9ZOU-Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Babos Réka - Szakdolgozat összefoglaló.pdf] PDF
Babos Réka - Szakdolgozat összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (376kB)
[thumbnail of Babos Réka VSZ Szakmai összegző kérdés RG.pdf] PDF
Babos Réka VSZ Szakmai összegző kérdés RG.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (321kB)
[thumbnail of Babos Réka VSZ Bírálati lap RG.pdf] PDF
Babos Réka VSZ Bírálati lap RG.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (339kB)
[thumbnail of Babos Réka bírálati lap.pdf] PDF
Babos Réka bírálati lap.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (278kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><span lang="es" xml:lang="es">&nbsp;</span></p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center"><b>ÖSSZEFOGLALÁS</b></p> <p align="center"><b>&nbsp;</b></p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">A Fergus Group egyik szállodájában a szervezeti </p> <p align="center">kultúra felmérése, bemutatása és javaslatok a fejlesztésre</p> <p align="center">_______________________________________________________________________</p> <p align="center">szakdolgozat címe</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">Babos Réka</p> <p align="center">_____________________________________</p> <p align="center">Hallgató neve </p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p align="center">Levelező</p> <p align="center">Vezetés és szervezés</p> <p align="center">Emberi erőforrás fejlesztés</p> <p align="center">_____________________________________</p> <p align="center">munkarend / szak / specializáció</p> <br clear="all"> <p>&nbsp;</p> <p align="center">&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Szakdolgozatom témája a szervezeti kultúra, illetve annak a fejlesztése egy vállalaton belül. A választott cég egy spanyol szállodalánc, a Fergus Group egyik hotele, ahol jelenleg dolgozom. A tapasztalataim azt mutatták, hogy a cégnek nagyobb figyelmet kellene fordítania a szervezeti kultúrájuk fejlesztésére, illetve szintén érdekesnek találtam a maga szállodalánc befolyását az egyes szállodák szervezeti kultúrájára. A vállalat folyamatosan növekedik, az elmúlt évben számos új szálloda nyílt a Fergus csoport üzemeltetésében. A dolgozatom elején bemutatom a vállalatot, illetve a kiválasztott szállodájukat, ahol a kutatás készült. </p> <p>A következő részben a szakirodalom feldolgozása található, ahol a témát érintő fontos bibliográfiát részletezem. Különböző aktuális tudományos cikkeket is feldolgoztam, melyek a Covid-19 hatására is röviden kitérnek. Megtalálhatók magyar, illetve külföldi irodalmak is a dolgozatomban.</p> <p>A harmadik fejezetben részletesen ismertetem a kutatás módszertanát es menetét. A kutatásom elsődleges célja a kultúra felmérése és bemutatása volt, majd pedig az áttanulmányozott szakirodalom alapján javaslatok tétele a fejlesztésre. Összesen hét kutatási kérdést tettem fel, melyek a következőket tartalmazzák:</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a szervezeti kultúra felmérésének módját </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a kultúra jellemzőit és elemeit a szállodában</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; az interjúk és az OCAI eredmények viszonyát</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a kultúra ismertetésének módját a dolgozókkal</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; az alkalmazottak motivációját és elkötelezettségét</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a szervezeti kultúra fejlesztését</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a szállodalánc befolyását a bemutatott szálloda kultúrájára.</p> <p>Kutatási eszközként az Organizational Culture Assessment Instrument-et, illetve az interjúkészítést választottam. Az OCAI kérdőív alapja Cameron &amp; Quinn (1999) versengő értékek modellje, amely négy kultúratípust különböztet meg: a klán, a piac, a hierarchia és az adhokrácia kultúrát. A kérdőívet több különböző részlegeken dolgozó munkatárs is kitöltötte. Ezen kívül pedig félig-strukturált és strukturálatlan, narratív interjúkat készítettem az igazgatónővel, három részlegvezetővel és pár beosztottjukkal. Mivel a cégen belül dolgozom, ezért a kutatáshoz a saját tapasztalataimat is hozzá tudtam adni bizonyos szempontokból. </p> <p>Az ezt követő részben a kutatási kérdések mentén bemutatásra kerülnek a kutatás eredményei. A legtöbb információt az igazgatónő biztosította, valamint a vállalat által meghatározott értékek, szabályok és iránymutatások. Megtudhattam, hogy a kultúrát főként a vendégeknek nyújtott szolgáltatás minősége irányítja. A lánc által megadott misszió, vízió és értékek a legfontosabbak, valamint az ISO 9001:2015-os szabványnak való megfelelés. A vállalati stratégiának is ez az alapja és a dolgozóknak is ehhez kell alkalmazkodni. Az OCAI eredményei azt mutatták, hogy a szállodában jelenleg a legmeghatározóbb a hierarchia kultúra, tehát a szabályozottság és formalizáltság a fő jellemzői. A jövőre nézve pedig erősíteni szeretnék a klán kultúrát, tehát egy családiasabb, barátságosabb légkört teremteni az alkalmazottak között. Az interjúkból az is kiderült, hogy nagyon jó viszonyt ápolnak egymással, viszont úgy gondolom, hogy a vállalat meghatározó szerepe és szabályai miatt dominál jelenleg a hierarchia kultúra. A kultúra ismertetésének módjában vannak némi hiányosságok, nincs egy meghatározott módja az ismertetésnek az új dolgozókkal, illetve a meglévő dolgozók esetében is sokszor elveszik az információ. A változtatásokat sem ismertetik mindenkivel, a részlegvezetők részéről szélesebb körű ismertetésre lenne szükség. Alapjában véve az interjúk azt mutatták, hogy a dolgozók motiváltak és elkötelezettek a vállalat felé, ennek főbb okai, hogy látják azt, hogy a cég folyamatosan fejlődik és ők is szeretnének fejlődni a céggel együtt. A szállodalánccal való viszonnyal kapcsolatban azt állapítottam meg, hogy nagy befolyása van a szálloda szervezeti kultúrájára, ugyanis az alapokat is ők határozzák meg. Sok olyan aspektus van, amibe a szálloda egyáltalán nem szólhat bele, ennek természetesen vannak előnyei es hátrányai is.</p> <p>Végül pedig a következtetéseket vontam le a kutatási eredményekből és néhány javaslatot tettem a jövőbeli fejlesztési lehetőségekre a szakirodalom alapján. A kutatásom eredményei is bizonyítják, hogy a vállalaton belül vannak olyan elemei a szervezeti kultúrának, amelyek fejlesztésre szorulnak, azonban azt is láthatjuk, hogy egy fejlett kultúrával rendelkezik a cég. Elsősorban, ha a klán kultúra kialakítása a céljuk, akkor ezzel kapcsolatban kell fejlődniük. Ezt például a dolgozók ösztönzése, meghallgatása, tisztelése, illetve a pozitív munkakörnyezet megteremtése segítheti. A szervezeti kultúra ismertetésével kapcsolatban pedig egy egységes módszer kidolgozására van szükség az új, valamint a meglévő dolgozók esetében is. Bizonyos döntéseket a vezetők átadhatnak a beosztottak kezébe is, a felhatalmazás nagyon pozitív hatással van a szervezeti kultúrára. </p> <p>Összességében elmondható, hogy a kutatás pozitív eredményekkel zárult, és a szálloda vezetője is kíváncsian várja, hogy bemutassam a fejlesztésre tett javaslatokat.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kultúra, kultúra fejlesztése, szállodalánc, szervezeti kultúra, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Okt. 16. 13:03
Utolsó módosítás: 2023. Okt. 16. 13:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet