A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben

Lencsés Edina (2023) A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben.pdf]
Előnézet
PDF
A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilvános nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf] PDF
Nyilvános nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (167kB)
[thumbnail of LENCSES_EDINA.pdf] PDF
LENCSES_EDINA.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (668kB)
[thumbnail of Lencsés Edina.pdf] PDF
Lencsés Edina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (224kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>A szakdolgozatom témája feltérképezi a vásárlók fogyasztásának pszichológiai szempontjait, amit elsődlegesen az online térben tanulmányoztam az általánosságban alkalmazható viselkedési minták szempontjából, valamint a termékek árának észlelésében. </p> <p>Napjainkban sarkalatos téma az online értékesítési platformok, a viselkedési minták növekvő szerepe és hatása, továbbá a termékek árának bemutatási metódusa a piackutatásokban. A szakirodalom feldolgozásával és összefoglalásával szerettem volna átfogóan bemutatni ezt a területet, hogy magyar nyelven is elérhető legyen a szakemberek és vállalatok számára. Német és angol nyelvű források felhasználásával kívántam ezt a témát minél teljesebben és széleskörűen kifejteni.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Az előzetes kutatások és szakirodalmak ismerete mellett célul tűztem ki, hogy áttekintsem az aktuális körülményeket és megtapasztalható jellemzőket: Ennek eredményeképp átfogó képet mutassak be a jelenlegi helyzetről, új vásárlási trendekről, ezenfelül azokról a viselkedési modellekről, amelyek hatással vannak a vásárlási döntésekre, illetve a termékekkel kapcsolatos preferenciákra. </p><br>Szakdolgozatomban bemutatom a primer kutatásom, azaz az általam készített kérdőíves vizsgálatom eredményeit. Az analízis elkészítéséhez szükséges, naprakész információkat szerettem volna kapni a 2023-ban jellemző, a kutatásom aspektusaiból releváns fogyasztói magatartásról. Létrehoztam egy Google űrlapot a „A fogyasztás pszichológiája gazdaságpszichológiai megközelítésből, alkalmazása a digitális térben” címmel, amit névtelenül kitölthettek online a válaszadók. A kérdőív 19 kérdésből állt, beleértve a demográfiai adatokat is. A felmérést 2023. április 24-én indítottam el, amit az ismerőseim körében osztottam meg. A megkérdezést április 30-án zártam le, miután 300 válasz érkezett.&nbsp; A vizsgálatom elvégzése szükséges volt annak érdekében, hogy a szakirodalmi anyagokból levont hipotéziseim bebizonyíthassam vagy cáfolhassam a kutatási alanyok válaszai alapján.<br><br>A következő eredményeket állapítottam meg:<br><br><p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A vevők részben vagy mérsékelten tartják hangsúlyosnak a társadalmi igazolást és elismerést a vásárlási döntésük meghozatalakor. </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Meghatározó kritérium a vásárlásaik során a fogyasztóknak a minőség, az ár és a kiszerelés. </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A termékek ízesítései, összetevői és minősége jelentősebb szereppel bír összességében, mint az arra vonatkozó érzelmitöltetű reklámanyagok és hirdetések elemei.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Többen tudatosabban odafigyeltek költség- és energiahatékonysági szempontból a fogyasztásukra a rezsicsökkentés megszűnésekor. Ami mellett a legtöbben olyan további előnyökre is gondoltak, mint a fenntarthatóság. A megjelenő készlethiányok mérsékelt vagy enyhébb feszültségérzést és aggodalmat váltott ki belőlük.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ha egy cég ingyenes juttatásokat (szállítás, kuponok, ajándékok vagy próbaidőszak) kínál a hírlevelükre való feliratkozás vagy előfizetés igénybevételéért cserébe, akkor a legtöbben igénybe veszik azt.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A vásárlók részben jobban azonosíthatónak tartják a célcsoportrealisztikus reklámkampányokat és fogyasztókra hasonlító modellek megjelenítését. </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A legtöbben nem veszik figyelembe az adott vendéglátási-, turizmusi- vagy szálláshelyi egységek elért díjait, pecsétjeit vagy okleveleit. </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A vevők hasznát veszik az oldalakba épített elrendezési szempontok szerinti szűrőknek, amiből az ár szerinti növekvő sorrendet kedvelik a legjobban.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A vásárlásaikat tudatosan végzik emellett, holott ugyanakkor sokszor impulzívan is eltérhetnek a terveiktől a fogyasztók.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ha egy termék elérhetőségéből szűkösséget észlelnek, akkor tudatosabban átgondolják döntéseiket, megnézik a konkurencia kínálatait és feltételeit. </p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Pénzbeli jutalomért cserébe szívesen ajánlanak olyan szolgáltatásokat, amiket ők is használnak vagy ők is hallottak már ilyen módon róla, mint például a Revolut.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Részben elmondható, hogy többen tagok olyan közösségi oldalaknak, ahol közvetlenebb kapcsolatot tudnak kialakítani a vásárlókkal és magával a céggel.<br clear="all"> </p> <p>A vállalatoknak a kommunikációjukat részben érdemes csak arra helyeznie, hogy milyen társadalmi szerepet tölt be a termékük. Kiemelt a pozitív visszajelzések, ajánlások és értékelések elérése, online jelenlétük és a szociális média is fontos szerepet játszik ebben. Ennek értelmében kapcsolatépítő és vevői elköteleződést növelő programokat érdemes alkalmazni. A kritikákat és javaslatokat a termékek és szolgáltatások továbbfejlesztésére kell fordítani.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Törekedniük kell a közvetlen és aktív kommunikációra a fogyasztókkal, egyúttal meg kell jelenniük a releváns közösségi média platformokon, ahol az etikai- és jogszabályok betartása mellett, valamint a trendek nyomon követésével bemutathatják ajánlataikat és promócióikat, továbbá megfigyelhetik és reagálhatnak a felmerülő kérdésekre és észrevételekre. Ez rendszeres és következetes kommunikációt igényel a felhasználókkal, amiben a vállalati értékeknek megfelelő nyelvezetet kell alkalmazni. </p> <p>&nbsp;</p> <p>A cégeknek figyelembe kell venniük a termék vagy szolgáltatás jellegét, a reklám üzenet célját és a célcsoport preferenciáit, azonkívül végezniük kell előzetes piackutatásokat és összehasonlító vizsgálatokat. Ebből kifolyólag eltudja dönteni, hogy célcsoportrealisztikus modellekkel és reklámanyagokkal hirdesse a termékeit, mekkora szerepet töltsön be a célcsoport valós azonosíthatósága. </p> <p>&nbsp;</p> <p>A vállalatoknak a magasabb energiaárak és energiahiány veszélyeztetettsége miatt érdemes lehet az energiahatékony termékek népszerűsítésére fókuszálni, ezenfelül logisztikájukban felkészülniük az ellátási problémák kezelésére, hogy ne veszítsék el vásárlóikat. Törekedniük kell az erőforrások tudatos felhasználására, fenntarthatóbb megoldások kiaknázására, amit a fogyasztók felé is érdemes kommunikálni. Alternatív energiaforrásokkal és technológiákkal kiegészíthetik az energiaellátásukat, amellett a megfelelő készletszint fenntartása érdekében rendszeresen nyomon kell követniük a keresleteket és a meglévő készletszinteket. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Lényeges a termékek árának versenyképessé tétele, miközben meg kell őrizni a minőséget, ezenfelül a gazdaságos kiszerelés, megfelelő csomagolási egységek és ár-érték arányok optimalizálása. Ugyanekkor sarkalatos, hogy a termékek összetételére és funkcióira helyezze a hangsúlyt a reklámokban, mint az érzelmi befolyásolásra. </p> <br clear="all"> <p>&nbsp;</p> <p>Mindemellett alapvető, hogy támogassa azokat, akik egészségügyi problémákkal küzdenek vagy speciális étrendet követnek és jól láthatóan tüntesse fel az allergéneket vagy azok hiányát.</p> <p>A vevők véleményeire építve a cég tovább javíthatja a termékek minőségét és receptúráját, bevonhatja őket a termékfejlesztésbe kóstoltatókkal vagy más visszajelzések begyűjtésével.</p> <p>&nbsp;</p> <p>A vendéglátó egységeknek nagy hangsúlyt kell fektetniük az ügyfelekkel való kommunikációra és a pozitív visszajelzések megszerzésére, ennélfogva például üzlet vezetőinek és dolgozóinak szakmai fejlődésébe érdemes fektetnie. A hozzájuk kapcsolódó elismeréseket és szakértői véleményeket, díjakat is feltüntethetik, mégis a személyes ajánlások és tapasztalatok elengedhetetlenebbek.</p> <p>&nbsp;</p> <p>A fogyasztók tudatosan intézik vásárlásaikat, mindamellett nyitottak az impulzivitásra is, ami lehetőséget nyújt az innovatív megoldások alkalmazására, eladáshelyi ösztönzésre, illetve az akciókra. Kulcsfontosságú a vásárlói útmodellezés és az eladótér tervezése, azonfelül az üzleti stratégiák és taktikák hatékony hasznosítása.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Érdemes igénybe venni olyan értékesítési és ügyfélnövelő taktikákat, mint a promóciós ajánlatok, ingyenes szállítás vagy próbaidőszak, ajándékok vagy kuponok. Ennek fejének a kölcsönösség jegyében kérhetik őket hírlevél feliratkozásra vagy szolgáltatás előfizetésére, amely például lehetővé teszi számukra, hogy tájékoztatást küldjenek az új ajánlatokról. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Figyelembe kell venni a vevők árérzékenységét, amit árképzésükbe forgathatnak. A növekvő árak szerinti rendszerezést építsék be továbbá webshopjaikba, hogy az olcsóbb termékek előtérbe kerüljenek. Érdemes lehet mi több termékspecifikus szűrőket is beállítani, hogy megkönnyítsék a vásárlási folyamatokat és javítsák az online boltjuk felhasználói élményét.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Versenyképes kínálatot kell biztosítaniuk és magas minőségű árukat kell kínálniuk a vásárlók számára. Emellett jelentőségteljes az ajánlások hatása egyes termékek vagy szolgáltatás népszerűsítésére és az ügyfélbázis növelésére. A cégeknek emiatt érdemes egy támogatási rendszert létrehozniuk a meglévő előfizetők számára, olyan juttatásokkal, amelyek ösztönzik az ajánlások terjesztését.</p><br><p>Összességében elmondható, hogy a vállalatok elérhetik az alábbiakkal a hosszútávú céljaikat:</p> <ul type="disc"> <li>A versenyképes, magasabb minőségű, kedvező ár-minőség-kiszerelési elvásároknak megfelelő, folyamatosan fejlődő termékek vagy szolgáltatások kínálatával és azok eladási volumenének növelésével;</li> <li>Webáruház fejlesztéssel, közösségi médiás megjelenésükkel és vevői vélemények figyelembevételével;</li> <li>Az ajánlási, támogatási és ösztönző juttatásokkal vagy rendszerekkel, valamint eladáshelyi ösztönzésekkel, promóciós ajánlatokkal;</li> <li>Alternatív és tudatos energiaforrások használatával, megfelelő készletszint fenntartásával;</li> <li>Előzetes piackutatásokkal, hatékony reklámanyagokkal és modellek foglalkoztatásával, célcsoportpreferenciák felmérésével, piaci trendek és vállalati értékek figyelembevételél.</li> </ul> <p><br></p> <p>Nade, milyen hosszútávú előnyeik származnak ebből?</p> <ul type="circle"> <li>Fokozza a cég bevételét, piaci részesedését;</li> <li>Javítja ügyfélkapcsolatok minőségét, fogyasztóinak elégedettségét és a márka hírnevét;</li> <li>Növeli a hűséges akár törzsvásárlóinak számát;</li> <li>Megteremt egy fenntarthatóbb és környezettudatos vállalati logisztikai rendszert, áthidalhatja a készlethiányokat;</li> <li>Hatékonyabbá, effektívebbé teszi a marketingkommunikációját és értékesítési eljárását;</li> <li>Azonosíthatóbbá válik a célcsoport és a felmerülő igényeik.</li> </ul><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fodor Máté
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
Belső
Adj.dr-i fok; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális kor, fogyasztás, gazdaságpszichológia, piackutatás, pszichológia, viselkedésformák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:35
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:35
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47613

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet