A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben

Lencsés Edina (2023) A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben.pdf]
Előnézet
PDF
A fogyasztás pszichológiai szemszögből, termékek árának percepciója, viselkedési minták alkalmazása a digitális térben.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilvános nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf] PDF
Nyilvános nyilatkozat - Lencsés Edina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (167kB)
[thumbnail of LENCSES_EDINA.pdf] PDF
LENCSES_EDINA.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (668kB)
[thumbnail of Lencsés Edina.pdf] PDF
Lencsés Edina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (224kB)

Absztrakt (kivonat)

Aszakdolgozatom témája feltérképezi a vásárlók fogyasztásának pszichológiaiszempontjait, amit elsődlegesen az online térben tanulmányoztam azáltalánosságban alkalmazható viselkedési minták szempontjából, valamint atermékek árának észlelésében. Napjainkbansarkalatos téma az online értékesítési platformok, a viselkedési minták növekvőszerepe és hatása, továbbá a termékek árának bemutatási metódusa apiackutatásokban. A szakirodalom feldolgozásával és összefoglalásával szerettemvolna átfogóan bemutatni ezt a területet, hogy magyar nyelven is elérhetőlegyen a szakemberek és vállalatok számára. Német és angol nyelvű forrásokfelhasználásával kívántam ezt a témát minél teljesebben és széleskörűenkifejteni.Az előzeteskutatások és szakirodalmak ismerete mellett célul tűztem ki, hogy áttekintsemaz aktuális körülményeket és megtapasztalható jellemzőket: Ennek eredményeképpátfogó képet mutassak be a jelenlegi helyzetről, új vásárlási trendekről, ezenfelülazokról a viselkedési modellekről, amelyek hatással vannak a vásárlásidöntésekre, illetve a termékekkel kapcsolatos preferenciákra. Szakdolgozatomban bemutatom a primer kutatásom, azaz az általamkészített kérdőíves vizsgálatom eredményeit. Az analízis elkészítéséhez szükséges, naprakész információkat szerettemvolna kapni a 2023-ban jellemző, a kutatásom aspektusaiból releváns fogyasztóimagatartásról. Létrehoztam egy Google űrlapot a „A fogyasztás pszichológiájagazdaságpszichológiai megközelítésből, alkalmazása a digitális térben” címmel,amit névtelenül kitölthettek online a válaszadók. A kérdőív 19 kérdésből állt,beleértve a demográfiai adatokat is. A felmérést 2023. április 24-én indítottamel, amit az ismerőseim körében osztottam meg. A megkérdezést április 30-ánzártam le, miután 300 válasz érkezett. Avizsgálatom elvégzése szükséges volt annak érdekében, hogy a szakirodalmi anyagokbóllevont hipotéziseim bebizonyíthassam vagy cáfolhassam a kutatási alanyokválaszai alapján.A következő eredményeket állapítottam meg:·A vevők részbenvagy mérsékelten tartják hangsúlyosnak a társadalmi igazolást és elismerést avásárlási döntésük meghozatalakor. ·Meghatározó kritériuma vásárlásaik során a fogyasztóknak a minőség, az ár és a kiszerelés. ·A termékek ízesítései,összetevői és minősége jelentősebb szereppel bír összességében, mint az arravonatkozó érzelmitöltetű reklámanyagok és hirdetések elemei.·Többen tudatosabbanodafigyeltek költség- és energiahatékonysági szempontból a fogyasztásukra arezsicsökkentés megszűnésekor. Ami mellett a legtöbben olyan további előnyökreis gondoltak, mint a fenntarthatóság. A megjelenő készlethiányok mérsékelt vagyenyhébb feszültségérzést és aggodalmat váltott ki belőlük.·Ha egy cég ingyenesjuttatásokat (szállítás, kuponok, ajándékok vagy próbaidőszak) kínál ahírlevelükre való feliratkozás vagy előfizetés igénybevételéért cserébe, akkora legtöbben igénybe veszik azt.·A vásárlók részbenjobban azonosíthatónak tartják a célcsoportrealisztikus reklámkampányokat és fogyasztókrahasonlító modellek megjelenítését. ·A legtöbben nem veszikfigyelembe az adott vendéglátási-, turizmusi- vagy szálláshelyi egységek elértdíjait, pecsétjeit vagy okleveleit. ·A vevők hasznát veszikaz oldalakba épített elrendezési szempontok szerinti szűrőknek, amiből az árszerinti növekvő sorrendet kedvelik a legjobban.·A vásárlásaikattudatosan végzik emellett, holott ugyanakkor sokszor impulzívan is eltérhetneka terveiktől a fogyasztók.·Ha egy termékelérhetőségéből szűkösséget észlelnek, akkor tudatosabban átgondoljákdöntéseiket, megnézik a konkurencia kínálatait és feltételeit. ·Pénzbeli jutalomértcserébe szívesen ajánlanak olyan szolgáltatásokat, amiket ők is használnak vagyők is hallottak már ilyen módon róla, mint például a Revolut.·Részben elmondható,hogy többen tagok olyan közösségi oldalaknak, ahol közvetlenebb kapcsolatottudnak kialakítani a vásárlókkal és magával a céggel.Avállalatoknak a kommunikációjukat részben érdemes csak arra helyeznie, hogymilyen társadalmi szerepet tölt be a termékük. Kiemelt a pozitívvisszajelzések, ajánlások és értékelések elérése, online jelenlétük és aszociális média is fontos szerepet játszik ebben. Ennek értelmében kapcsolatépítőés vevői elköteleződést növelő programokat érdemes alkalmazni. A kritikákat ésjavaslatokat a termékek és szolgáltatások továbbfejlesztésére kell fordítani.Törekedniükkell a közvetlen és aktív kommunikációra a fogyasztókkal, egyúttal meg kelljelenniük a releváns közösségi média platformokon, ahol az etikai- ésjogszabályok betartása mellett, valamint a trendek nyomon követésévelbemutathatják ajánlataikat és promócióikat, továbbá megfigyelhetik ésreagálhatnak a felmerülő kérdésekre és észrevételekre. Ez rendszeres éskövetkezetes kommunikációt igényel a felhasználókkal, amiben a vállalatiértékeknek megfelelő nyelvezetet kell alkalmazni. A cégeknekfigyelembe kell venniük a termék vagy szolgáltatás jellegét, a reklám üzenetcélját és a célcsoport preferenciáit, azonkívül végezniük kell előzetespiackutatásokat és összehasonlító vizsgálatokat. Ebből kifolyólag eltudjadönteni, hogy célcsoportrealisztikus modellekkel és reklámanyagokkal hirdesse atermékeit, mekkora szerepet töltsön be a célcsoport valós azonosíthatósága. Avállalatoknak a magasabb energiaárak és energiahiány veszélyeztetettsége miattérdemes lehet az energiahatékony termékek népszerűsítésére fókuszálni, ezenfelüllogisztikájukban felkészülniük az ellátási problémák kezelésére, hogy neveszítsék el vásárlóikat. Törekedniük kell az erőforrások tudatosfelhasználására, fenntarthatóbb megoldások kiaknázására, amit a fogyasztókfelé is érdemes kommunikálni. Alternatív energiaforrásokkal és technológiákkalkiegészíthetik az energiaellátásukat, amellett a megfelelő készletszintfenntartása érdekében rendszeresen nyomon kell követniük a keresleteket és a meglévőkészletszinteket. Lényeges atermékek árának versenyképessé tétele, miközben meg kell őrizni a minőséget, ezenfelüla gazdaságos kiszerelés, megfelelő csomagolási egységek és ár-érték arányokoptimalizálása. Ugyanekkor sarkalatos, hogy a termékek összetételére ésfunkcióira helyezze a hangsúlyt a reklámokban, mint az érzelmi befolyásolásra. Mindemellett alapvető,hogy támogassa azokat, akik egészségügyi problémákkal küzdenek vagy speciálisétrendet követnek és jól láthatóan tüntesse fel az allergéneket vagy azokhiányát.A vevőkvéleményeire építve a cég tovább javíthatja a termékek minőségét ésreceptúráját, bevonhatja őket a termékfejlesztésbe kóstoltatókkal vagy másvisszajelzések begyűjtésével.A vendéglátóegységeknek nagy hangsúlyt kell fektetniük az ügyfelekkel való kommunikációraés a pozitív visszajelzések megszerzésére, ennélfogva például üzlet vezetőinekés dolgozóinak szakmai fejlődésébe érdemes fektetnie. A hozzájuk kapcsolódóelismeréseket és szakértői véleményeket, díjakat is feltüntethetik, mégis aszemélyes ajánlások és tapasztalatok elengedhetetlenebbek.A fogyasztóktudatosan intézik vásárlásaikat, mindamellett nyitottak az impulzivitásra is,ami lehetőséget nyújt az innovatív megoldások alkalmazására, eladáshelyiösztönzésre, illetve az akciókra. Kulcsfontosságú a vásárlói útmodellezés és azeladótér tervezése, azonfelül az üzleti stratégiák és taktikák hatékony hasznosítása.Érdemes igénybevenni olyan értékesítési és ügyfélnövelő taktikákat, mint a promóciósajánlatok, ingyenes szállítás vagy próbaidőszak, ajándékok vagy kuponok. Ennekfejének a kölcsönösség jegyében kérhetik őket hírlevél feliratkozásra vagyszolgáltatás előfizetésére, amely például lehetővé teszi számukra, hogytájékoztatást küldjenek az új ajánlatokról. Figyelembekell venni a vevők árérzékenységét, amitárképzésükbe forgathatnak. A növekvő árak szerinti rendszerezést építsék be továbbáwebshopjaikba, hogy az olcsóbb termékek előtérbe kerüljenek. Érdemes lehet mitöbb termékspecifikus szűrőket is beállítani, hogy megkönnyítsék a vásárlásifolyamatokat és javítsák az online boltjuk felhasználóiélményét.Versenyképeskínálatot kell biztosítaniuk és magas minőségű árukat kell kínálniuk a vásárlókszámára. Emellett jelentőségteljes az ajánlások hatása egyes termékek vagyszolgáltatás népszerűsítésére és az ügyfélbázisnövelésére. A cégeknek emiatt érdemes egy támogatási rendszert létrehozniuk ameglévő előfizetők számára, olyan juttatásokkal, amelyekösztönzik az ajánlások terjesztését.Összességében elmondható, hogy avállalatok elérhetik az alábbiakkal a hosszútávú céljaikat: A versenyképes, magasabb minőségű, kedvező ár-minőség-kiszerelési elvásároknak megfelelő, folyamatosan fejlődő termékek vagy szolgáltatások kínálatával és azok eladási volumenének növelésével; Webáruház fejlesztéssel, közösségi médiás megjelenésükkel és vevői vélemények figyelembevételével; Az ajánlási, támogatási és ösztönző juttatásokkal vagy rendszerekkel, valamint eladáshelyi ösztönzésekkel, promóciós ajánlatokkal; Alternatív és tudatos energiaforrások használatával, megfelelő készletszint fenntartásával; Előzetes piackutatásokkal, hatékony reklámanyagokkal és modellek foglalkoztatásával, célcsoportpreferenciák felmérésével, piaci trendek és vállalati értékek figyelembevételél.Nade, milyen hosszútávú előnyeikszármaznak ebből? Fokozza a cég bevételét, piaci részesedését; Javítja ügyfélkapcsolatok minőségét, fogyasztóinak elégedettségét és a márka hírnevét; Növeli a hűséges akár törzsvásárlóinak számát; Megteremt egy fenntarthatóbb és környezettudatos vállalati logisztikai rendszert, áthidalhatja a készlethiányokat; Hatékonyabbá, effektívebbé teszi a marketingkommunikációját és értékesítési eljárását; Azonosíthatóbbá válik a célcsoport és a felmerülő igényeik.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális kor, fogyasztás, gazdaságpszichológia, piackutatás, pszichológia, viselkedésformák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:35
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:35
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47613

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet