Generációs különbségek a kommunikációban a humor szempontjából

Sümegi Tamás (2023) Generációs különbségek a kommunikációban a humor szempontjából. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_Sümegi Tamás_2023.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_Sümegi Tamás_2023.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BÍRÁLAT.pdf] PDF
BÍRÁLAT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (180kB)
[thumbnail of Belső bírálat Sümegi Tamás_FL.pdf] PDF
Belső bírálat Sümegi Tamás_FL.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><span style="font-size:1rem;">Szakdolgozatom célja, hogy minél szélesebb körben bemutassam a Magyarországon lévő generációkat, majd azok tulajdonságait részletesen ismertessem. Magyarországon jelenleg hat generáció él, ezek közül négyet ismertetek bővebben, ugyanis kutatásomhoz a már említett négy generáció tud releváns információkat hozni. A négy generáció, melyet ismertetek, a Baby boomer generáció, az X generáció, az Y generáció, majd végül a Z generáció. Témaválasztásom azért is érdekes a jelen korban, ugyanis számos olyan helyzet adódott az utóbbi években, melyeken nagyban segített a humor, a poénok, a viccek egy-egy társaságban, legyen szó egy fiatal generációról, vagy akár egy idősebb generációról, akiknél a humornak és a nevetésnek gyógyító ereje van. Fontos megjegyezni, hogy hasonló kutatás még nem született, ezért igyekszem minél szélesebb körben vizsgálni az első fejezetekben a generációkat és azok tulajdonságait, ugyanis fontosnak tartom, hogy mindenki legyen tisztában a saját nemzedékének jellegzetességeiről, miben nőtt fel a tanulmányok szerint és melyen azok a pontok, amelyekben nincsen összefüggés, esetlegesen eltérés mutatkozhat. A Baby boomer és a Z generáció között több évtized is eltelt, ennek eredményeként számottevő új és újabb technikai újdonság, online platform jelent meg, ezzel lehetőséget adva a fiatalabb generációknak a kommunikáció minél szélesebb körű használatára. A generációk ismertetése után a humorról és annak típusairól írok részletesen, ugyanis fontosnak tartom, hogy szakdolgozatom címéhez mérten ne csak a generációk legyenek taglalva, hanem a humor részletes leírása is. Ezt a két pontot összevetve vizsgálom a generációk és a humor kapcsolatát, ugyanis számos oka lehet annak, hogy egy idősebb generáció, például az X generációban szülöttek teljesen másképp értelmeznek szavakat, poénokat, mint egy Z generációba született fiatal. Fontosnak tartom kiemelni, hogy bizonyára lesznek olyan témák és pontok, kérdések, amelyek hipotéziseimet cáfolni fogják, ugyanis egy adott csoporton belül lehetnek egyezőségek a generációk között is.&nbsp;Jelen dolgozatomban szeretném megvizsgálni azt, hogy a különböző generációk miként fogadják be a humort, miként értelmezik a humornak egyes típusait, valamint, hogy milyen környezetben használják leginkább azokat. A már fentebb említett négy generáció tagjait kérdezem ezekről a kérdésekről, szemléltetve egy-egy példával, amely segítségével a kérdéseimre keresem a választ. Ez a kérdésfelvetés azért releváns, mert míg egy idősebb generáció teljesen másképp kommunikált régebben, addig például egy Z generációs fiatal lehet, hogy azokat a szófordulatokat, humort nem is érti. Ezzel szemben valószínűleg egy ma használatos szlenget, vagy újkeletű humorformát viszont egy Baby boomer generációban született személy nem értheti, ugyanis teljesen más a kommunikációs forrás a két generáció között. Többek között azért is fontos jelen kérdéskört részletesebben megvizsgálni, mert ez hozzájárulhat a generációk közötti különbségek jobb megértéséhez.&nbsp;A szakdolgozatom első fejezetei a szakirodalmi áttekintést foglalja magában, melynek első szakaszában átfogó képet nyújtok arról, hogy bemutassam a generációkat, valamint a humor számos formáját és esetleges szabályait. Majd kitérek arra, hogy mely generáció mely humortípusokat használja a leggyakrabban, melyek azok a kapcsolódási pontok, amelyek a négy generációt összekötik, vagy ellenkezőleg, szétválasztják. A kutatás eredményeit az utolsó fejezetekben foglalom össze. Szakdolgozatom zárásaként végül összegzem a kutatásban résztvevők válaszait, valamint a hipotézisek alátámasztását, vagy éppen cáfolását.&nbsp;</span><span style="font-size:1rem;">A kutatásom célja az volt, hogy az egyre fejletteb technológiai feltételeknek megfelelően miként változtak a mindennapi kommunikációban használt humortípusok, humorforrások a különböző generációk körében. Ahogy szakirodalmi áttekintésemben is írtam, a Baby boomer generációtól egészen a Z generációig átfogóan vizsgáltam az adatokat, jelenségeket, melyik generáció miként értelmezi a humort. Fontos megemlíteni, hogy természetesen vannak azonosságok a generációk között, de kutatásomból kiindulva, megállapítható, hogy a különböző generációk alapvetően másképp gondolkodnak. Ez lehet pozitív és negatív is, hiszen rengeteg olyan témát, gondolkodásmódot fel lehet hozni, amellyel például egy Baby boomer generációba tartozó egyáltalán nem ért egyet, vagy nem tud azonosulni, ennek ellenére egy Y vagy Z generációban született személynek már-már természetes dologként hat.&nbsp;</span><span style="font-size:1rem;">Kutatásom során információkat gyűjtöttem arról, hogy mely humortípusokat, mely generáció használja inkább és hol, valamint, hogy ki méként értelmezi a különböző, technikai újdonságok adta lehetőségeket, amelyet valószínűleg egy idősebb generáció egyáltalán nem ért, vagy csak most tanulja. Nagyon fontos volt számomra a környezeti háttér is, amelyből megállapítható volt, hogy az emberek többsége a kitöltők közül inkább egy baráti körben szeret humorizálni, mintsem családi körben, vagy munkahelyen. A kapott eredmények elemzése után megállapítható, hogy több hipotézisem alátámasztásra került, azonban volt olyan előzetes felvetésem is, amit megcáfoltak a kapott eredmények. Ilyen például a kitöltők életkorának aránya. Fontos megjegyezni, hogy több személyre gondoltam az idősebb generációból, ugyanis munkahelyemen az életkori megoszlás elég tág és széleskörű, ennek ellenére az vehető észre, hogy témám a fiatalabb generációk körében sokkal érdekesebb volt, érdekesebbnek tartották. A szlengek tekintetében, amelyek abszolút a fiatalabbakra jellemzőbbek, teljes mértékben beigazolódtak, ugyanis egy manapság használatos szleng hallatán az idősebb generáció vagy egyáltalán nem érti a mondanivalóját, vagy csak részben, egy másik értelmezésében érti az adott szót.&nbsp;</span><span style="font-size:1rem;">A kutatás limitációja, hogy nem értem el sok idősebb személyt, ami azért is lehet, mert online mintavétel volt, ebből kifolyólag kevesebbet használják az internetet, ami akár a hipotézisemet is megerősíti, hiszen, ha nem használják, akkor nehezebben értik, nem ismerős számukra. A minta alacsony elemszámmal bírt, illetve nem reprezentatív, így nehezebben általánosítható. Korábban nem volt magyar nyelvű elérhető kérdőív, ami kifejezetten ezt vizsgálná. Magyarországon nem igazán vizsgálták még ezt a témát ilyen szempontból és újszerű a kutatási desing, ebből kifolyólag jó kiindulási alap lehet későbbi kutatások számára. Érdemes lenne a kérdéskört tovább vizsgálni, későbbi kutatásokban akár specifikusan egy humor formára vagy generációra, akár erre valamilyen módú mérőeszközt kidolgozni.&nbsp;</span><span style="font-size:1rem;">Kutatásom hozzájárul a generációk közötti kommunikáció jobb megértéséhez, és ezáltal javításához is.&nbsp;</span><span style="font-size:1rem;">Összességében elmondható, hogy a saját kutatásom eredményei nagymértékben összhangban vannak a szakirodalomban fellelhető kutatási eredményekkel.</span></p><p></p><p></p><p></p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Birinyi Enikő
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Furcsa Laura
Belső
Adj.dr-i fok; Kommunikáció Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generációs fejlődés, generációs különbségek, generációváltás, humor, humoreszk, kommunikáció, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:35
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet