Sümegi Tamás (2023) Generációs különbségek a kommunikációban a humor szempontjából. Külkereskedelmi Kar.
PDF
SZAKDOLGOZAT_Sümegi Tamás_2023.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BÍRÁLAT.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (180kB) |
|
PDF
Belső bírálat Sümegi Tamás_FL.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom célja, hogy minél szélesebb körben bemutassama Magyarországon lévő generációkat, majd azok tulajdonságait részletesenismertessem. Magyarországon jelenleg hat generáció él, ezek közül négyetismertetek bővebben, ugyanis kutatásomhoz a már említett négy generáció tudreleváns információkat hozni. A négy generáció, melyet ismertetek, a Babyboomer generáció, az X generáció, az Y generáció, majd végül a Z generáció.Témaválasztásom azért is érdekes a jelen korban, ugyanis számos olyan helyzetadódott az utóbbi években, melyeken nagyban segített a humor, a poénok, aviccek egy-egy társaságban, legyen szó egy fiatal generációról, vagy akár egyidősebb generációról, akiknél a humornak és a nevetésnek gyógyító ereje van.Fontos megjegyezni, hogy hasonló kutatás még nem született, ezért igyekszemminél szélesebb körben vizsgálni az első fejezetekben a generációkat és azoktulajdonságait, ugyanis fontosnak tartom, hogy mindenki legyen tisztában asaját nemzedékének jellegzetességeiről, miben nőtt fel a tanulmányok szerint ésmelyen azok a pontok, amelyekben nincsen összefüggés, esetlegesen eltérésmutatkozhat. A Baby boomer és a Z generáció között több évtized is eltelt,ennek eredményeként számottevő új és újabb technikai újdonság, online platformjelent meg, ezzel lehetőséget adva a fiatalabb generációknak a kommunikációminél szélesebb körű használatára. A generációk ismertetése után a humorról ésannak típusairól írok részletesen, ugyanis fontosnak tartom, hogyszakdolgozatom címéhez mérten ne csak a generációk legyenek taglalva, hanem ahumor részletes leírása is. Ezt a két pontot összevetve vizsgálom a generációkés a humor kapcsolatát, ugyanis számos oka lehet annak, hogy egy idősebbgeneráció, például az X generációban szülöttek teljesen másképp értelmeznekszavakat, poénokat, mint egy Z generációba született fiatal. Fontosnak tartomkiemelni, hogy bizonyára lesznek olyan témák és pontok, kérdések, amelyekhipotéziseimet cáfolni fogják, ugyanis egy adott csoporton belül lehetnek egyezőségeka generációk között is.Jelen dolgozatomban szeretném megvizsgálni azt, hogy a különbözőgenerációk miként fogadják be a humort, miként értelmezik a humornak egyestípusait, valamint, hogy milyen környezetben használják leginkább azokat. A márfentebb említett négy generáció tagjait kérdezem ezekről a kérdésekről,szemléltetve egy-egy példával, amely segítségével a kérdéseimre keresem aválaszt. Ez a kérdésfelvetés azért releváns, mert míg egy idősebb generációteljesen másképp kommunikált régebben, addig például egy Z generációs fiatallehet, hogy azokat a szófordulatokat, humort nem is érti. Ezzel szembenvalószínűleg egy ma használatos szlenget, vagy újkeletű humorformát viszont egyBaby boomer generációban született személy nem értheti, ugyanis teljesen más akommunikációs forrás a két generáció között. Többek között azért is fontosjelen kérdéskört részletesebben megvizsgálni, mert ez hozzájárulhat agenerációk közötti különbségek jobb megértéséhez.A szakdolgozatom első fejezetei a szakirodalmi áttekintéstfoglalja magában, melynek első szakaszában átfogó képet nyújtok arról, hogybemutassam a generációkat, valamint a humor számos formáját és esetlegesszabályait. Majd kitérek arra, hogy mely generáció mely humortípusokathasználja a leggyakrabban, melyek azok a kapcsolódási pontok, amelyek a négygenerációt összekötik, vagy ellenkezőleg, szétválasztják. A kutatás eredményeitaz utolsó fejezetekben foglalom össze. Szakdolgozatom zárásaként végülösszegzem a kutatásban résztvevők válaszait, valamint a hipotézisekalátámasztását, vagy éppen cáfolását.A kutatásom célja azvolt, hogy az egyre fejletteb technológiai feltételeknek megfelelően mikéntváltoztak a mindennapi kommunikációban használt humortípusok, humorforrások akülönböző generációk körében. Ahogy szakirodalmi áttekintésemben is írtam, a Babyboomer generációtól egészen a Z generációig átfogóan vizsgáltam az adatokat,jelenségeket, melyik generáció miként értelmezi a humort. Fontos megemlíteni,hogy természetesen vannak azonosságok a generációk között, de kutatásombólkiindulva, megállapítható, hogy a különböző generációk alapvetően másképpgondolkodnak. Ez lehet pozitív és negatív is, hiszen rengeteg olyan témát,gondolkodásmódot fel lehet hozni, amellyel például egy Baby boomer generációbatartozó egyáltalán nem ért egyet, vagy nem tud azonosulni, ennek ellenére egy Yvagy Z generációban született személynek már-már természetes dologként hat.Kutatásom soráninformációkat gyűjtöttem arról, hogy mely humortípusokat, mely generációhasználja inkább és hol, valamint, hogy ki méként értelmezi a különböző,technikai újdonságok adta lehetőségeket, amelyet valószínűleg egy idősebbgeneráció egyáltalán nem ért, vagy csak most tanulja. Nagyon fontos voltszámomra a környezeti háttér is, amelyből megállapítható volt, hogy az emberektöbbsége a kitöltők közül inkább egy baráti körben szeret humorizálni, mintsemcsaládi körben, vagy munkahelyen. A kapott eredmények elemzése utánmegállapítható, hogy több hipotézisem alátámasztásra került, azonban volt olyanelőzetes felvetésem is, amit megcáfoltak a kapott eredmények. Ilyen például akitöltők életkorának aránya. Fontos megjegyezni, hogy több személyre gondoltamaz idősebb generációból, ugyanis munkahelyemen az életkori megoszlás elég tágés széleskörű, ennek ellenére az vehető észre, hogy témám a fiatalabb generációkkörében sokkal érdekesebb volt, érdekesebbnek tartották. A szlengektekintetében, amelyek abszolút a fiatalabbakra jellemzőbbek, teljes mértékbenbeigazolódtak, ugyanis egy manapság használatos szleng hallatán az idősebbgeneráció vagy egyáltalán nem érti a mondanivalóját, vagy csak részben, egymásik értelmezésében érti az adott szót.A kutatás limitációja,hogy nem értem el sok idősebb személyt, ami azért is lehet, mert online mintavételvolt, ebből kifolyólag kevesebbet használják az internetet, ami akár ahipotézisemet is megerősíti, hiszen, ha nem használják, akkor nehezebben értik,nem ismerős számukra. A minta alacsony elemszámmal bírt, illetve nemreprezentatív, így nehezebben általánosítható. Korábban nem volt magyar nyelvűelérhető kérdőív, ami kifejezetten ezt vizsgálná. Magyarországon nem igazánvizsgálták még ezt a témát ilyen szempontból és újszerű a kutatási desing, ebbőlkifolyólag jó kiindulási alap lehet későbbi kutatások számára. Érdemes lenne akérdéskört tovább vizsgálni, későbbi kutatásokban akár specifikusan egy humorformára vagy generációra, akár erre valamilyen módú mérőeszközt kidolgozni.Kutatásom hozzájárul agenerációk közötti kommunikáció jobb megértéséhez, és ezáltal javításához is.Összességében elmondható,hogy a saját kutatásom eredményei nagymértékben összhangban vannak aszakirodalomban fellelhető kutatási eredményekkel.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | generációs fejlődés, generációs különbségek, generációváltás, humor, humoreszk, kommunikáció, Y generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Szep. 07. 14:35 |
Utolsó módosítás: | 2023. Szep. 07. 14:35 |
Actions (login required)
Tétel nézet |