Online reklám

Kovács Kornél (2023) Online reklám. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Online reklám szakdolgozat.pdf] PDF
Online reklám szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (581kB)
[thumbnail of Bbiralat-Kovács Kornél.pdf] PDF
Bbiralat-Kovács Kornél.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (234kB)
[thumbnail of Szkenneles_2023-05-09-090411.pdf] PDF
Szkenneles_2023-05-09-090411.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (359kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom készítése során egy összetett kutatást végeztem a reklám, ezen belül bővebben az online reklám területén.Szakdolgozatom I. részetörténelmi áttekintésreklám fejlődés szakaszaihagyományos és online reklámelemekátmenet a két típus között, tartalmi, formai sajátosságmobilreklám(térhódítása vitathatatlan, erre a kérdőívre adott válasz is bizonyíték)Dolgozatom második részében az online reklám részletesebb elemzését végeztem.Szakdolgozatom II. részefunkciói, gazdasági hatások, célcsoport, reklámhordozókreklámfogyasztói szokások, annak változásareklámozási tevékenységre vonatkozó normákvárható tendenciakérdőíves kutatás(szakmai gyakorlatom helyszínéül szolgáló Allianz Hungária Biztosító 35 fő munkatársa és ügyfele, 18 kérdés)interjú(Soltész Bálint rendőr alezredes, Heves Vármegye Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője)következtetés, javaslat(kutatásom eredményeként)Történelmi áttekintéselső reklám ie. 4. század, egyiptomi papírusztekercsen maradt fenn.nagy áttörés 1483-bana nyomtatás megjelenése (Gutenberg)Thomas J. Barrett(a brandépítés szülőatya, saját márkás szappant hozott létre a Pearst, amit óriási sikerre futatott addig nem használt -1800-as évek- módszer segítségével, ez pedig a termékhez pozitív érzet kapcsolása.első marketingcégek, reklámügynökségek megjelenése(1870 az első marketingcég, 1890-ben az első reklámügynökség.)gazdasági növekedés időszaka(hozta magával a kínálati oldal kiszélesedését, a nyilvánosság iránti növekvő igényt)első Magyar Reklámszövetség(1936-ban)II. világháború utáni időszak(pénztelenség, termékhiány visszavetette areklámipart)technikai fejlődés időszaka(kereskedelmi rádiók és televíziók megjelenése berobbantotta a piacot, az internet megjelenésével pedig teret kapott az online reklám)Az „image” megteremtése„A modern piac legkelendőbb áruja a boldogság ígérete.” Virányi PéterA 60-as évek termékbősége megteremtette az igényt a termék megkülönböztetésére, saját gyártmányok kiemelésére. Kutatni kezdték az emberek sikerhez, egészséghez, boldogsághoz, szépséghez, gazdagsághoz való viszonyát, azaz teret kapott a reklámpszichológia. Előtérbe kerültek a másodlagos hasznok. El kellett hitetni az emberekkel, hogyha megveszik adott terméket, akkor azzal együtt elérik a vágyott érzést is. Ennek a folyamatnak eredménye a mai image, és a merketingpszichológiát ezek után nevezték el a hiány elvének.A reklámok fajtáiNyomtatott reklám(A nyomtatott média háttérbe szorításával szerepük egyre csökken, de eltűnni valószínűleg soha nem fognakTermékelhelyezés(egy adott márkanévvel rendelkező termék jelenik meg valamilyen média felületen. Ilyen, amikor egy autógyártó cég biztosít gépjárművet filmforgatáshoz)Sugárzott reklám(20. század elejének két legnagyobb médiuma, a televízió és rádió).Online reklám, mobil reklám(az internet megjelenését a kereskedelmi televíziók megjelenését követő berobbanáshoz hasonlítják, amin belül kiemelt szerephez jut a mobilreklám. Ezzel eljutottam dolgozatom második részéhez)Reklámhordozó, reklámeszközReklámhordozó: üzenet továbbítására alkalmas közvetítő eszközAjó reklámhordozó nem csak az üzenet továbbítására alkalmas, hanem a megcélzott fogyasztói kör által használt, elfogadott csatorna. Online reklám esetében ez az internet, ami egyben meghatározza a reklámeszközt is.Reklámeszköz: a reklámanyag megjelenési formájaA szakemberek feladata megtalálni azt a reklámeszközt, amivel a legpontosabban lehet elérni azt a kiszemelt vásárlói kört, akik leginkább fogékonyak a közvetített reklámüzenetre. Ma már kijelenthető, hogy a számítógépek és mobiltelefonok képernyői jelentik a legértékesebb reklámfelületeket.Online reklám sajátosságaiúj, korábban ismeretlen reklámhordozók és reklámeszközökAz online felülettel új, addig ismeretlen reklámhordozók és reklámeszközök jelentek meg.Úgy is lehet fogalmazni, hogy a reklámozásnak egy új korszakába léptünk, óriási kihívás elé állítva ezzel a reklám szakembereket.módosultak a reklámfogyasztói szokásokA marketing stratégia kidolgozásakor a hangsúlyt az egyedi reklámötletekre kellett helyezni a korábbi, többnyire érzelmekre ható stratégia helyett.nagyszámú, változatos információ gyors eléréseOnline reklám esetén nem létezik tér-idő korlát, a közzétételi idő kevésbé válik költségessé.kétirányú kommunikációAz internet lehetővé tette a kétirányú kommunikációt felhasználó és a hirdető között, a korábbi egyirányú helyett.mérhetőHagyományos reklám esetén a nyomonkövethetés mintavétellel valósítható meg, míg online reklám esetében ez számos paraméterrel mérhető. A hirdető tájékoztatást kap arról, hogy a felhasználó melyik honlapról nyitotta meg az oldalt, hányan nézték meg, mennyi volt a kattintások száma. Mindez meghatározza a szükséges változtatás mértékét és irányát.személyre szabásA mérés eredményeképp leszűkíthető a célfogyasztók köre, így nem következik be az úgynevezett bumeráng hatás. Erről akkor beszélünk, amikor a reklám inkább már ellenérzést vált ki a fogyasztóból.Online reklámok csoportosításaMegjelenési formája szerint lehetnek:E-mail, levélreklám. Sajátos kommunikációs csatorna azok részére, akik rendszeresen használják levelezőrendszerüket.Webes hirdetések: különböző megjelenési formát öltött internetes reklám, ilyenek a banner, button, blogmarketing, text-linkOnline szponzorálás: a hirdető anyagilag beszáll az internetes szolgáltató fenntartási költségeibe, ezáltal web helyet, online eseményt, vagy valamilyen webes szolgáltatást szponzorál.A használt érvrendszer szerint lehetnek:Emocionális: érzelmekre ható reklám, életérzés megszerzésére irányuló, úgynevezett life-stylereklám. Vedd meg, és érezni fogod…Racionális: elsősorban az észre hat, egyértelmű, a termék jellemzőit, tulajdonságait tartalmazó reklámszöveg.Irracionálisvagy sokkoló reklámok: szokásostól eltérő képi vagy hangi anyagot tartalmaz, érzelmekre negatívan ható bejátszások, kisfilmek.Gerillareklám: gerilla harcmodorról kapta a nevét, ennek megfelelően meghökkentő, tabu témát feszegető, innovatív, szokatlan. Használatával a fogyasztóknál megemelkedett ingerküszöböt próbálják megugrani.9.Metareferencia, metadizájnRoland Barthes Mitológiákcímű művén keresztülA „meta” melléknév hétköznapi értelemben elfogadotton vagyszokványoson kívül esőt jelent.A „meta” másik értelmezése módosulást, cserét jelez. Metamorfózis az a folyamat, amikor a lepke bábja pillangóvá válik.A „metadizájn”a fogyasztói kultúra mitologikus megközelítése.A metadizájn egy idealizált kapcsolatot hoz létre tárgyak között, a mítoszok keletkezésének előszobája. Széles körben elfogadott pozitív tulajdonságokat vetít egyik tárgyról a másikra, felruházva így pozitív jelzővel az újonnan bevezetésre kerülő tárgyat.A „metareferencia”a fogyasztói kultúra visszatérő ismérve.A dizájn és reklám uralni, ezáltal irányítani tudja a tárgyak kereskedelmi vonzerejét, ami új lehetőségeket nyit a reklámipar számára. Használati tárgyak, divatcikkekkeresleti görbéje megmutatja, hogy a metadizájn miképpen hozza létre a tárgyakat vonzóbbá tevő mítoszokat.10. Digitális marketing ügynökségek létrejöttecégek nem rendelkeztek marketing szakemberekkelnem fordítottak kellő időt reklámtevékenységreigény mertült fel a szolgáltatás kiszervezéséreA cégek egy idő után már nem voltak képesek önreklámozásra, sem idő sem munkaerő nem állt rendelkezésre, igény merült fel a marketing háttérmunka külső vállalkozás általi elvégeztetésére. Az igények folyamatosan bővültek, a kezdeti weboldal frissítés, e-mail marketinget felváltotta a brand építés. Idővel kisebb reklámcégek hatalmas digitális ügynökségekké nőtték ki magukat, ahol az ügyfél megfogalmazza a célokat, a szakemberek pedig kialakítják az online marketing minden elemét.11.Digitális marketing ügynökség feladata1. Stratégia kidolgozásaEbben a szakaszban megfogalmazásra kerülnek a célok, honnan hová akarunk eljutni, milyen módszerek igénybevételével, mit szeretnénk és milyen gyorsan elérni.2. TervezésA hosszú távú elképzelések lebontása rövid- és középtávra. Itt már nem az a kérdés, mit szeretnék elérni, hanem az, hogyan akarom megvalósítani? Milyen erőforrásaim vannak, azokat hol, mikor és milyen módon tudom használni?3. MegvalósításAz elméleti síkról áttérés a gyakorlati megvalósításra. Ide tartoznak:Kereséséi kampányokA leggyorsabb, szinte azonnali eredmény elérésére ad lehetőséget.Shopping kampányokKereséséi kampányra épül, elsősorban webshopok élnek ezzel a lehetőséggel.Display kampányokKülönböző weboldalak felületén megjelenő vizuális hirdetések.4. JelentésRiportok készítése, azok elemzése, értékelése.12.A digitális marketing típusaiKereső optimalizálásA webhely minél magasabb álláspontban történő megjelenítése keresőprogramokban.Tartalom marketigReleváns tartalom felkínálása a célközönség részére, új ügyfelek bevonzása, régi ügyfelek megtartása céljából. Ilyen lehet a szakértői segítségnyújtás lehetőségének felajánlása.PPC hirdetésekKattintás alapú árazás, csak akkor fizet a hirdető, ha történt kattintás.Partner marketingLehetővé teszi egy másik márka kínálatával történő pénzszerzést. Ezt a marketing módszert elsősorban új cégek piacra történő bevezetésénél használják.Natív hirdetésekBurkolt marketing. Alapkövetelmény, hogy a tartalom hasznos, érdekes, figyelemfelkeltő legyen, hiszen csak így tudja a felhasználóban elnyomni annak érzetét, hogy rájöjjön arra, mit is olvas valójában.E-mail marketingPromóciós levelek küldése a felhasználó erre irányuló engedélye után.Közösségi média marketingA média és marketing fogalmak egymás mellé rendeléséből jött létre, a legnépszerűbb közösségi platformok bevonásával. Már nem csak tartalmat közvetítenek, hanem kapcsolatot is teremtenek. A vállalkozás megoszt egy tartalmat a közösségi médiában, majd a felhasználói kommentek, lájkok, megosztások, kedvelések formájában visszajelzést kap a felhasználótól.13.MobilreklámPiacvezető szerepe vanmobiltelefonok számának ugrásszerű emelkedésefelhasználói kör szélesedéseleggyorsabban fejlődő technikai eszközSzakdolgozatomban külön alfejezetet szenteltem a mobilreklámnak, mivel ez napjaink legelterjedtebb reklámozási formája amobiltelefonok számának ugrásszerű emelkedése, a felhasználói kör rohamtempóban történő bővülése, és a technikai fejlődés miatt. A felhasználók időről időre többet töltenek a mobilkészülékek használatával, a legutolsó felmérések szerint az internethasználók online térben töltött idöjüknek legalább 60%-át mobileszköz használatával töltik. Határozottan kijelenthető, hogy a mobilmarketing már nem a jövő, hanem a jelen, a mai modern reklámozás legjelentősebb eszköze.A szolgáltatás alapját a mobil reklámhirdetések adják, melyek stílusa, formája a fogyasztói igények szerint változtatható.14.A mobilreklám főbb típusaiApp-alapú marketing: mobilalkalmazásokon megjelenő hirdetéseket jelent.Facebook: a felhasználó sokszor már észre sem veszi, hogy hirdetések között lavíroz, olyan tökéletes az alkalmazkodás a felhasználói igényekhez.In-game mobilmarketing: mobilra kifejlesztett játétokon jelenik meg.QR-kódok: beolvasásukkal egy konkrét weboldalra kerülnek a felhasználók.Helyszín-alapú marketing: helykövetéssel egybekötött reklám tevékenység.SMS marketing: üzenetek formájában történő reklámozás.Mobil keresőmarketing:alapvetően Google keresőhirdetések mobilra.15.Válság hatása az online reklámraPandémiaOrosz-ukrán háborúAz elmúlt évek eseményei gyökerestül fordították fel életünket. Covid járvány miatti korlátozások, országunk szomszédságában zajló háború. Ilyen jelentős környezeti változások törvényszerűen előidézték fogyasztási és életviteli szokásaink megváltozását. A reklámiparnak is igazodniuk kellett a megváltozott környezethez. Az embereket máshogy kellett megszólítani, a korábban bevált módszerek hatástalanná váltak. A szakemberek megtanulták, hogyan lehet talpon maradni egy külső negatív környezetben. Úgy is fogalmazhatunk, a reklámipar paradigmaváltásának voltunk szemtanúi.16. Online reklám jövőjedisplay hirdetések, banner, videó, listingAd-Words hirdetésekinfluencer marketingmobilreklámNövekedési pályán vannak a display hirdetések, banner, videó, listing, szponzoráció, Ad-Words hirdetések.Az influencer marketing napjaink rohamosan fejlődő területe, elsősorban a szépségipar, vendéglátás, sport és fitness hirdetéseknél alkalmazzák.Legjelentősebb változás azonban a mobilreklámok területén várható, ahogy azt dolgozatomban részletesen kifejtettem. A reklámszakemberek fantáziájának a technikai fejlődés szabhat csak gátat, ami a jelenlegi tendencia szerint rohamtempóban növekszik.17.Reklámtilalmak, reklámetikaA reklám befolyásol bennünket, hatása alá kerülhetünk, és ha felborul az egyensúly, a fogyasztó nagyon könnyen képes túlzásokba esni.Magyarország az Európai Unió előírásainak megfelelő jogszabályi kereteket határozott meg a reklámok kapcsán, melyen belül megkülönböztetünk reklámtilalmakat és reklámetikát.Reklámetika: A Magyar Reklámszövetség más szervezetekkel együttműködve megalkotta a Magyar Reklámetikai KódexetFolyamatosan aktualizálva sikerült egy olyan normagyűjteményt létrehozni, amit a szakma valamennyi képviselője magára nézve kötelezőnek tart.ReklámtilalmakAbszolút reklámtilalmakkegyeleti jogot sértő,erőszakra buzdítófélelmet keltőÁltalános reklámtilalmakgyermek, fiatalkorú szellemi, erkölcsi fejlődését károsíthatja,szexualitást hangsúlyozó, pornográf,burkoltmegtévesztő reklámEgyes áruk reklámozására vonatkozó tilalmak:lőszerek, fegyver,kizárólag orvosi vényre kiadható gyógyszer,dohányáru, alkohol,összehasonlító reklám csak akkor, ha nem sérti más jó hírnevét és tárgyilagos18. Kutatásom ismertetéseA dián a kérdőív látszódjonA kérdőív kitöltését a szakmai gyakorlatomnak helyet adó Allianz Hungária Biztosító dolgozói és ügyfelei végezték. A kérdőívet 18 kérdésből állt, 35 fő töltötte ki és küldte vissza. Igyekeztem úgy kiküldeni, hogy arányos legyen a nemek, végzettség, lakhely és kor szerinti megoszlás. A kérdésekkel arra kerestem a választ, hogy milyen az emberek reklámhoz való viszonya, ezen belül is a hagyományos és online reklám, internetezési szokásaikról,reklámeszközökről és reklámhordozókról kérdeztem, valamint szoktak-e hirdetni és milyen formában, voltak-e már reklámozási tevékenységhez kapcsolódóan csalás áldozatai? Célkitűzésem a kutatással az volt, hogy gyakorlati példákkal is alátámasszam a dolgozatom korábbi részeiben kifejtett, legáltalánosabb reklámozási szokásokat, a mobilreklám fontosságát, és felhívjam a figyelmet a veszélyekre. A kérdőív szubjektív válaszokra késztető kérdéssel zárult, szükség van-e reklámra, és ha lehetősége lenne a válaszadónak rá, beszüntetné-e a reklámozási tevékenységet?19. Interjúkérdések a diánInterjúkérdéseimre Soltész Bálint rendőr alezredes, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatának munkatársa válaszolt.Interjúkérdéseimmel elsősorban a reklám árnyoldalára világítottam rá, mivel válaszadóm a Rendőrség alkalmazottja, így szaktudása e témában erre terjed ki leginkább. Válaszait összevetettem a kérdőíves válaszokkal, következtetéseket vontam le és javaslatokat tettem.20. Következtetések, javaslatokSzakdolgozatom készítése során szerzett ismereteim, valamint a kérdőívre és interjúkérdésekre adott válaszok összevetésével az alábbi következtetéseket vontam le és javaslatokat tettem.Következtetés: az online marketing szerves részévé vált életünknek, a növekedési pálya dinamikus.A kérdőívre adott válaszokból egyértelműen kiderül, a reklámok hatással vannak ránk, elcsábíthatók, meggyőzhetők vagyunk.A munkaidő jelentős részében internetet használunk, a kérdőíves válaszokból kiderült, hogy az emberek döntő többsége a szabadidejében is, naponta többször. Az online reklám iránti igény felfutóban van, fontosnak és szükségesnek tartják, nem szüntetnék be akkor sem, ha erre pozíciójukból adódóan lehetőségük lenne.Javaslat:reklámszakembereknek ki kell használni ezt az állapotot,keresni kell az új lehetőségeket, törekedni kell a reklámok érdekesebbé, szórakoztatóbbá tételére. Maximálisanki kell használni a technika által biztosított lehetőségeket,a megcélzott vevőkör további szűkítését, és elérni azt, hogy a reklámmal csak és kizárólag az adott termék vagy szolgáltatás iránt valóban érdeklődő potenciális fogyasztók kerüljenek megkeresésre.Következtetés: a leggyakrabban használt internetes eszköz az okostelefon, mely technikai eszköz piacára a folyamatos megújulás jellemző. Szélesedik a fogyasztói kör is, manapság nem ritka óvódáskorú gyermek mobiltelefon használata, illetve időskorúak is egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a közösségi médiában.Javaslat: a reklám marketinggel foglalkozó cégeknek olyanstratégiát kell kidolgozni, mely képes az okostelefonok újabbnál újabb generációja által nyújtott lehetőségek maximális kiaknázására.E lehetőségek közül a legfontosabb aszemélyre szabhatóság.Következtetés: a jövőre nézve fontosfeladat az online reklámokhoz köthető csalások megelőzése.Az online tér bővül, a használói kör szélesedik, az ehhez kapcsolható bűncselekmények számának további növekedése várható. Ez veszélyt jelent a reklámszakmára is, hiszen a csalás áldozatai kudarcként élik meg ami velük történt, becsapottak lettek és annak is érzik magukat, mellyel a fokozott óvatosságon túl elriaszthatják a többieket.Javaslat: meg kell találni azt aprevenciósmódszert és csatornát, mellyel a legveszélyeztetettebb vevőkör elérhető. El kell érni, hogy a fogyasztók legyenek a biztonságuk érdekében körültekintőek és óvatosak, de merjék és tudják használni, kihasználni a technika adta előnyöket.21. ÖSSZEFOGLALÁSSzakdolgozatom végén egy összefoglalót készítettem, így mutatva be azt a keretet, melyre munkámat alapoztam.Interjú alanyomat beszélgetésünk végén megkértem, foglalja össze röviden mondanivalóját szakdolgozatom témájához kapcsolódóan. Olyan frappáns választ kaptam alezredes úrtól, hogy szó szerinti idézetként dolgozatom és prezentációm zárómondatai lettek szavai.„Szükségünk van a reklámokra ez vitathatatlan. Ötletet adnak, és segítenek továbblépni, mikor úgy érezzük, egy helyben toporgunk, mosolyt csalnak arcunkra, olyan információt adnak át, melyről addig fogalmunk sem volt. De! Ha nem figyelünk, a mosoly könnyen ráfagy az arcunkra, a derűből ború lesz, a rózsaszín lufi még felszállás előtt szétpukkad! Úgyhogy Hölgyeim és Uraim, csak okosan!” Soltész Bálint rendőr alezredes

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektronikus reklám, online reklám, reklám, reklámhordozók, reklámok, reklámpszichológia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:32
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:32

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet