Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon

Lovász Hajnalka (2023) Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon.pdf] PDF
Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bírálat_belső_Lovász Hajnalka.pdf] PDF
Bírálat_belső_Lovász Hajnalka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (221kB)
[thumbnail of Xerox Scan_20230508163323.pdf] PDF
Xerox Scan_20230508163323.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (184kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;">Szakdolgozatom témaválasztásában jelenlegi gyakornoki munkahelyen inspirált. A cég egy multinacionális alkoholgyártó és forgalmazó vállalat. Munkám során betekintést nyertem az alkohol üzletág működésébe és felkeltette érdeklődésemet az alkoholok története, az emberekre kifejtett hatása és az alkoholfogyasztási szokásaik iránt. Dolgozatom elején az alkoholok előállításáról, típusairól, alapanyagairól és az előállítás folyamatáról írok. Az alkohol a szabályozott anyagok közé tartozik, a szedatívokhoz sorolják, mely mértéktelen fogyasztása esetén függőséget okoz. Ez komoly probléma világi viszonylatban az egyén és a társadalom számára is. A kulturált, tudatos alkoholfogyasztás élvezetet jelent az emberek részére. A továbbiakban bemutattam a globális és hazai alkoholpiacot és az itt megjelenő trendeket és tendenciákat. Az alkoholfogyasztási szokások Magyarországon a vizsgált három év alatt (2009, 2014, 2019) nemek alapján a következőképpen változtak. A nők nem, vagy csak ritkán fogyasztanak alkoholt, még a férfiak mérsékelt alkoholfogyasztók vagy nagyivók. Az alkoholt fogyasztók száma 2009-től 2019-ig emelkedett. A nőknél duplájára nőtt a mérsékelt alkoholfogyasztók száma. A felnőtt lakosság esetében az alkoholt nem fogyasztók aránya mindegyik korosztály tekintetében csökkent, ez alapján az alkoholt fogyasztók száma nőtt. Végzettség szerint a nyolc osztállyal rendelkezőknél van a legtöbb alkoholt nem fogyasztó. A felsőfokú végzettségűeknél 2019-re megduplázódott a nagyivók száma és a mérsékelt alkoholfogyasztók száma is jelentősen növekedett. Okai a napi stressz, túlterheltség, vállalati kultúrák (pl. üzleti vacsorák), mind befolyásolják az alkoholfogyasztási szokásokat. A régiók szerinti alkoholfogyasztás vizsgálata kimutatta, hogy Budapesten és Pest megyében vannak legkevesebben azok, akik alkoholt nem fogyasztanak. A közép-dunántúli régióban található a legtöbb alkoholt nem fogyasztó. Európában a lakosság több, mint 85%-a Törökországban nem fogyaszt alkoholt. A lakosság több, mint 45%-a fogyaszt heti rendszerességgel alkoholt a Benelux államokban. 40 Az alkoholok reklámozását szigorú szabályok írják elő. Vannak olyan országok, ahol tiltják is a reklámozást pl. Szlovénia, Franciaország, Norvégia és Svédország. Magyarországon a Magyar Reklámetikai Kódex írja elő a reklámozásra vonatkozó szabályokat. Kiemelkedően vigyázni kell a reklámozás során, hogy a reklám ne sugallja azt, hogy az alkoholfogyasztás által bármilyen területen pozitív helyzetbe kerül a fogyasztó. A Magyarországon érvényes törvények alapján a 18. életévét betöltött állampolgár vásárolhat és fogyaszthat alkoholt. Ezt a reklámtevékenység során is szigorúan figyelembe veszik. Az alkohol márkák reklám céljából szponzorálnak sporteseményeket és fesztiválokat. Az alkoholgyártó cégek számára fontos a makrokörnyezet elemzése, mely foglalkozik a külső környezet változásaival. Stratégiákat dolgoznak ki, mely az összes piaci tényező lehetséges változása esetén felmerülő problémák megoldására nyújt lehetőséget. A makrokörnyezetet STEEP elemzéssel vizsgáltam, ezáltal sor került a társadalmi-, technológiai- , gazdasági-, természeti-, politikai és jogi környezet elemzésére. A mikrokörnyezet vizsgálatára a Porter féle öt erő modellt használtam, melynek lényege a gazdasági viszonyok megismerése. Ennek során elemzem az adott iparág működését és minden olyan következményt, amely azt befolyásolja. Így a szektor vállalatai közötti versenyt, az új belépők fenyegetését, a helyettesítő termékek meglétét a beszállítók és a vevők alkuerejét. Dolgozatom alapján konklúzióként megállapíthatom, hogy az alkoholfogyasztási szokások jelentősen befolyásolják az alkohol piac minden szereplőjének működését. Ezentúl milyen jelentős szerepet játszanak a mikro- és makrokörnyezet tényezőinek változásai. A gyakorlati munkám során szerzett tudásomat kiegészítettem a dolgozatban megismert és feltárt kutatási eredményekkel, ezáltal egy sokkal komplexebb ismeretanyaghoz jutottam az alkohol üzletággal kapcsolatban, mely a későbbi munkámat támogatja ezen területen.<br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Miskolczi Tibor András
Belső
Mesteroktató; Marketing Tanszék; KKK
Rajcsits Patrik
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alkohol, alkoholizmus, alkoholpiac, fmcg, fogyasztás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:30
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet