Kulturális gettóba zárva: a kortárs roma művészet kommunikációja

Szászvárosi Virág (2023) Kulturális gettóba zárva: a kortárs roma művészet kommunikációja. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szászvárosi Virág KULTURÁLIS GETTÓBA ZÁRVA.pdf] PDF
Szászvárosi Virág KULTURÁLIS GETTÓBA ZÁRVA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Czeglédi_Alexandra_külső_bíráló_BGE.pdf] PDF
Czeglédi_Alexandra_külső_bíráló_BGE.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (261kB)
[thumbnail of Szászvárosi Virág_belső-biralat.pdf] PDF
Szászvárosi Virág_belső-biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (233kB)
[thumbnail of Szászvárosi Virág_belső-biralat_jav.pdf] PDF
Szászvárosi Virág_belső-biralat_jav.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (232kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><span lang="hu" xml:lang="hu">Ha tudjuk önzetlenül szeretni vagy akár szolidárisan megítélni a cigányok által festett képeket anélkül, hogy a művész társadalmi, illetve szociális helyzetét előtérbe helyezzük, úgy felismerünk-e a képekben olyan motívum rendszereket vagy témákat, amelyek romává teszik azokat? Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy a kortárs roma művészetnek van-e egyáltalán olyan kommunikációs tartalma, amely alapján külön etnikai alapon meghatározott kánonba szükséges sorolnunk a cigány alkotásokat.</span></p><p><span lang="hu" xml:lang="hu">A művészek alkotásait tartalom és formai keretek alapján elemzem, szembe állítom az autodidakta és a festészetet tanult alkotók képeit és megpróbálom előbbiek alapján feltárni, hogy milyen azonosságot találhatunk például Omara és Szentandrássy István alkotásai között, lehet-e etnikai vagy csoportidentitást felfedezni.&nbsp;</span></p><p><span lang="hu" xml:lang="hu">Előbbieken túlmenően interjúban vizsgálom még azt, hogy a fiatalabb generáció meghatározó értelmiségi tagjai, úgymint a Sostar művészcsoport vagy Oláh Nobert miért érzik munkáik meghatározásánál, hogy szükségtelen a nemzeti hovatartozásukkal definiálni őket. Ezzel párhuzamosan azt is megnézem, hogy ehhez képest mennyire etnocentrikus a European Roma Institute for Arts and Culture hozzáállása a cigány művészethez, marketingnek használja-e ezt a címkét.</span></p><p><span lang="hu" xml:lang="hu">Az esszé végén kirajzolódik, hogy a roma művészek alkotásai nem közvetítenek egyéb közös cigány jegyeket, mintsem inkább élethelyzetek és önreprezentációk összességét. Megtudjuk azt is, hogy maguk a magyarországi nem csak kortárs alkotók is kritikai módon közelítik meg az etnicizált művészet kérdését, szeretnének felülkerekedni azon, hogy származásukat adják el.</span></p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Czeglédi Alexandra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Krasztev Péter Lajos
Belső
főiskolai docens; Kommunikáció Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: cigányság, emberi kommunikáció, kisebbség, Magyarország, művészetek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:29
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet