Szászvárosi Virág (2023) Kulturális gettóba zárva: a kortárs roma művészet kommunikációja. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szászvárosi Virág KULTURÁLIS GETTÓBA ZÁRVA.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Czeglédi_Alexandra_külső_bíráló_BGE.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (261kB) |
|
PDF
Szászvárosi Virág_belső-biralat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (233kB) |
|
PDF
Szászvárosi Virág_belső-biralat_jav.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (232kB) |
Absztrakt (kivonat)
Ha tudjuk önzetlenül szeretni vagy akár szolidárisan megítélni a cigányok által festett képeket anélkül, hogy a művész társadalmi, illetve szociális helyzetét előtérbe helyezzük, úgy felismerünk-e a képekben olyan motívum rendszereket vagy témákat, amelyek romává teszik azokat? Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy a kortárs roma művészetnek van-e egyáltalán olyan kommunikációs tartalma, amely alapján külön etnikai alapon meghatározott kánonba szükséges sorolnunk a cigány alkotásokat.A művészek alkotásait tartalom és formai keretek alapján elemzem, szembe állítom az autodidakta és a festészetet tanult alkotók képeit és megpróbálom előbbiek alapján feltárni, hogy milyen azonosságot találhatunk például Omara és Szentandrássy István alkotásai között, lehet-e etnikai vagy csoportidentitást felfedezni.Előbbieken túlmenően interjúban vizsgálom még azt, hogy a fiatalabb generáció meghatározó értelmiségi tagjai, úgymint a Sostar művészcsoport vagy Oláh Nobert miért érzik munkáik meghatározásánál, hogy szükségtelen a nemzeti hovatartozásukkal definiálni őket. Ezzel párhuzamosan azt is megnézem, hogy ehhez képest mennyire etnocentrikus a European Roma Institute for Arts and Culture hozzáállása a cigány művészethez, marketingnek használja-e ezt a címkét.Az esszé végén kirajzolódik, hogy a roma művészek alkotásai nem közvetítenek egyéb közös cigány jegyeket, mintsem inkább élethelyzetek és önreprezentációk összességét. Megtudjuk azt is, hogy maguk a magyarországi nem csak kortárs alkotók is kritikai módon közelítik meg az etnicizált művészet kérdését, szeretnének felülkerekedni azon, hogy származásukat adják el.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | cigányság, emberi kommunikáció, kisebbség, Magyarország, művészetek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Szep. 07. 14:29 |
Utolsó módosítás: | 2023. Szep. 07. 14:29 |
Actions (login required)
Tétel nézet |