Horváth Dominika Antónia (2023) Nyomokban Fairtrade-et tartalmazhat: A magyar fogyasztók etikus csokoládé-szokásainak vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.
PDF
CSM0VL_Szakdolgozat_2023.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
Szakdolgozat külső bírálat - Horváth Dominika Antónia.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (53kB) |
|
PDF
Belső bírálat Horváth Dominika Antónia 2023.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (483kB) |
Absztrakt (kivonat)
Ha valakirőla társaságunkban kiderül, hogy nem szereti a csokoládét, az szinte felér egy szentségtöréssel. A csokoládé a legtöbb ember életének a része, már egészen a gyermekkorban elkezdődik a csokoládé jutalmazó és „gyógyító”szerepe, hiszen, amire a legtöbben acsokoládé szó hallatán előszörasszociálnak az édes élvezet, azaz a boldogsághormon. Azonban kevesen gondolnak a keserves valóságra, amely a csokoládé ellátási lánc legelején kezdődik.A dolgozat a magyar fogyasztók etikus csokoládé-szokásait vizsgálta, melyben kitért alegjelentősebb méltányos kereskedelmikezdeményezésre, a Fairtrade megítélésére, illetve mint lehetséges alternatívája, a bean-to-bar kereskedelemre. A szakdolgozat három részre tagolható.Az első részben a szakirodalmi feldolgozásban ismertetésre került a kakaószektor összetett ellátási-lánca, a fennálló társadalmi és gazdasági problémák okai, illetve akülönbözőfenntarthatósági törekvések megjelenése lokális, és globális viszonylatban. A fenntarthatóságitörekvések áttekintését követőena dolgozat a kezdeményezések tanúsítványait, azok problémáit, ellentmondásait és nem utolsó sorban globális piacát vizsgálja.A magyar csokoládéfogyasztók etikus szokásainak felmérése kvantitatív és kvalitatív kutatási módszer alapján történt.Az elemzés első szakaszában424kitöltőadatai alapjánmegismerhetővé vált acsokoládéfogyasztási szokásuk, az etikus kereskedelemmel kapcsolatos tudásuk felmérése, valamint a hajlandóságuk feltérképezése a méltányos forrásból származó csokoládéfogyasztásra.A csokoládéfogyasztók igényeinek kutatása során öt hazai prémium és kézzel készítettcsokoládé szcéna szereplőjével, illetve a Kakaó Nagykövettel készített interjú segíti a fogyasztói magatartás megértését. A Fairtrade kereskedelmi forma alternatívája a bean-to-bar csokoládék kereskedelme, amelyhazai működésénekmélyebb megismerése érdekében négy bean-to-bar manufaktúra válaszai nyújtanak eligazítást.Végezetül, a harmadik részben összegzésre kerülnek akérdőív és az interjúk elemzéséből származó eredmények, amelyek feldolgozásuk utolsó lépéseként reflektálnak a kutatási kérdésekre, illetve a hipotézisek teljesülésére.A kutatás újszerű eredményeibemutatása után, valamint javaslat tétele befejeztével megállapításra kerül a kutatás tézise, mely lezárja a szakdolgozatot.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bean-to-bar, csokoládé, etikus, Fairtrade, fenntartható fogyasztás, méltányosság |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Szep. 07. 14:29 |
Utolsó módosítás: | 2023. Szep. 07. 14:29 |
Actions (login required)
Tétel nézet |