Olvasási módok megváltozása a digitalizáció hatására

Lombárszki Tímea (2023) Olvasási módok megváltozása a digitalizáció hatására. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Lombárszki_Tímea_HTH79U_Szakdolgozat.pdf] PDF
Lombárszki_Tímea_HTH79U_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of LOMBARSZKI_TIMEA_SZAKDOLGOZAT_ELBIRALAS.pdf] PDF
LOMBARSZKI_TIMEA_SZAKDOLGOZAT_ELBIRALAS.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (658kB)
[thumbnail of Bírálat Lombárszki Tímea.pdf] PDF
Bírálat Lombárszki Tímea.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (425kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Dolgozatom fókuszában a digitalizáció korában bekövetkezett olvasási szokások megváltozása áll. Kutatásom fő kérdése, hogy a nyomtatott könyv hogyan állja meg a helyét abban a világban, ahol a digitális eszközök dominálnak. A szekunder kutatások alapján saját vizsgálatomhoz azt a hipotézist állítottam fel, hogy Magyarországon a nyomtatott könyvek népszerűbbek, mint az e-könyvek, továbbá, hogy utóbbi hazai elutasításának legfőbb oka a könyvolvasó eszközök magas költsége. Harmadik hipotézisem, hogy a Covid-19 járvány itthon is pozitívan befolyásolta az online olvasás népszerűségét.</p> <p>A fogyasztói magatartást számos tényező befolyásolja, mint például a gazdasági, társadalmi, kulturális, szociális és demográfiai szerkezet, valamint az egyéni jellemzők. Emellett a fogyasztói trendek is jelentős különbségeket okoznak, amelyek hozzájárulnak az "új fogyasztó" kialakulásához, akiknek kielégítése más megközelítést igényel a termékek tervezésében és értékesítésében. Az új fogyasztók fő jellemzője az információ és élmény iránti vágy, de időhiánnyal küzdenek, ezért gyorsan kell kielégíteni igényeiket.</p> <p>A dolgozat során bemutatott statisztikai adatokból levonható, hogy a hazai háztartások döntő többsége (91%-a) rendelkezik internetellátottsággal, továbbá az internet térhódításával párhuzamosan nő az IKT eszközök iránti igény is. Az internetezők közül az online olvasás a negyedik legnépszerűbb tevékenység, amely még az internetes videóhívásokat is megelőzi (KSH, 2021). Továbbá, a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. 2020-as kutatása is azt mutatja, hogy nőt a digitális könyvet iránti kereslet, és csökkent a hazai könyvolvasók száma.</p> <p>Ross Dawson jövőkutató és vállalkozási stratégiával foglalkozó szakértő már 2010-ben világtérkép segítségével szemlélteti, hogy mikorra lehet várni a nyomtatott média eltűnését.</p> <p>A kutatási kérdések megválaszolásához, valamint az olvasási szokások megismeréséhez saját, primer kutatást végeztem, melynek kvalitatív részében – mélyinterjúk keretében 7 fő segítette az adatgyűjtést. A means-end chain módszerrel bemutatásra került, hogy a megkérdezettek milyen fizikai, pszichológiai és funkcionális jellemzőket társítanak a nyomtatott könyv és az E-book olvasó használatához. Az interjúk során kiderült, hogy a nyomtatott könyvek már nem népszerűbbek elektronikus változatukkal szemben. Továbbá kiderült, hogy E-book readerek legfőbb gyengesége, hogy nem adják vissza a nyomtatott könyvek nyújtotta érzetet. Az az nem az E-book readerek maga árai miatt vásárolunk nyomtatott könyveket, hanem a hozzájuk kapcsolódó pozitív asszociációk miatt. Az interjúalanyok ráadásunk abban is egyetértettek, hogy a Covid-19 hatására inkább digitálisan olvasunk, de ezzel párhuzamosan fokozatosan csökken is az olvasottságunk. </p> <p>Egy hipotézis kivételével hasonló eredmények születtek a kvantitatív kutatás során is, melynek alapját egy kérdőív adta, amit 253 fő töltött ki. A kutatás egy feltáró jellegű adatfelvétel volt, melynek során nem törekedtem a reprezentativitásra. A kérdőív hólabda mintavétel során került megosztásra. A beérkező adatok a Google Forms nyújtotta statisztikán túl SPSS adatelemző programmal kerültek bemutatásra. Az egyetlen eltérés a harmadik hipotézisem vizsgálata adja. A kérdőíves kutatást kitöltők fele úgy gondolja, hogy a járvány óta többet olvasunk, míg a másik fele azzal ért egyet, hogy digitálisan olvasunk többet. A kutatási eredmények alapján a két ellentétes álláspont miatt nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a Covid-19 az online térbe szorítja-e az olvasást, vagy sem. </p> <p>A kutatások eredményei alapján- véleményem szerint – a nyomtatott könyvek nem fognak eltűnni a Föld színéről, azon a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt fognak kapni az elektronikus könyvek.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Rieger Zoltán
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szabó Edit
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, adafeldolgozás, digitalizálás - digitalizáció, fogyasztói magatartás, marketingkutatás, olvasási szokások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet