Olvasási módok megváltozása a digitalizáció hatására

Lombárszki Tímea (2023) Olvasási módok megváltozása a digitalizáció hatására. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Lombárszki_Tímea_HTH79U_Szakdolgozat.pdf] PDF
Lombárszki_Tímea_HTH79U_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of LOMBARSZKI_TIMEA_SZAKDOLGOZAT_ELBIRALAS.pdf] PDF
LOMBARSZKI_TIMEA_SZAKDOLGOZAT_ELBIRALAS.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (658kB)
[thumbnail of Bírálat Lombárszki Tímea.pdf] PDF
Bírálat Lombárszki Tímea.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (425kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom fókuszában a digitalizáció korában bekövetkezett olvasásiszokások megváltozása áll. Kutatásom fő kérdése,hogy a nyomtatott könyv hogyan állja meg a helyét abban a világban, ahol adigitális eszközök dominálnak. A szekunder kutatások alapján sajátvizsgálatomhoz azt a hipotézist állítottam fel, hogy Magyarországon anyomtatott könyvek népszerűbbek, mint az e-könyvek, továbbá, hogy utóbbi hazaielutasításának legfőbb oka a könyvolvasó eszközök magas költsége. Harmadikhipotézisem, hogy a Covid-19 járvány itthon is pozitívan befolyásolta az onlineolvasás népszerűségét.A fogyasztói magatartást számos tényezőbefolyásolja, mint például a gazdasági, társadalmi, kulturális, szociális ésdemográfiai szerkezet, valamint az egyéni jellemzők. Emellett a fogyasztóitrendek is jelentős különbségeket okoznak, amelyek hozzájárulnak az "újfogyasztó" kialakulásához, akiknek kielégítése más megközelítést igényel atermékek tervezésében és értékesítésében. Az új fogyasztók fő jellemzője azinformáció és élmény iránti vágy, de időhiánnyal küzdenek, ezért gyorsan kellkielégíteni igényeiket.A dolgozat során bemutatottstatisztikai adatokból levonható, hogy a hazai háztartások döntő többsége (91%-a)rendelkezik internetellátottsággal, továbbá az internet térhódításávalpárhuzamosan nő az IKT eszközök iránti igény is. Az internetezők közül azonline olvasás a negyedik legnépszerűbb tevékenység, amely még az internetesvideóhívásokat is megelőzi (KSH, 2021). Továbbá, a TÁRKI TársadalomkutatásiIntézet Zrt. 2020-as kutatása is azt mutatja, hogy nőt a digitális könyvetiránti kereslet, és csökkent a hazai könyvolvasók száma.Ross Dawson jövőkutató és vállalkozásistratégiával foglalkozó szakértő már 2010-ben világtérkép segítségévelszemlélteti, hogy mikorra lehet várni a nyomtatott média eltűnését.A kutatási kérdések megválaszolásához, valamint az olvasási szokásokmegismeréséhez saját, primer kutatást végeztem, melynek kvalitatív részében –mélyinterjúk keretében 7 fő segítette az adatgyűjtést. A means-end chainmódszerrel bemutatásra került, hogy a megkérdezettek milyen fizikai,pszichológiai és funkcionális jellemzőket társítanak a nyomtatott könyv és azE-book olvasó használatához. Az interjúk során kiderült, hogy a nyomtatottkönyvek már nem népszerűbbek elektronikus változatukkal szemben. Továbbákiderült, hogy E-book readerek legfőbb gyengesége, hogy nem adják vissza anyomtatott könyvek nyújtotta érzetet. Az az nem az E-book readerek maga áraimiatt vásárolunk nyomtatott könyveket, hanem a hozzájuk kapcsolódó pozitívasszociációk miatt. Az interjúalanyok ráadásunk abban is egyetértettek, hogy aCovid-19 hatására inkább digitálisan olvasunk, de ezzel párhuzamosanfokozatosan csökken is az olvasottságunk. Egy hipotézis kivételével hasonló eredmények születtek a kvantitatívkutatás során is, melynek alapját egy kérdőív adta, amit 253 fő töltött ki. Akutatás egy feltáró jellegű adatfelvétel volt, melynek során nem törekedtem areprezentativitásra. A kérdőív hólabda mintavétel során került megosztásra. Abeérkező adatok a Google Forms nyújtotta statisztikán túl SPSS adatelemzőprogrammal kerültek bemutatásra. Az egyetlen eltérés a harmadik hipotézisemvizsgálata adja. A kérdőíves kutatást kitöltők fele úgy gondolja, hogy ajárvány óta többet olvasunk, míg a másik fele azzal ért egyet, hogy digitálisanolvasunk többet. A kutatási eredmények alapján a két ellentétes álláspont miattnem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a Covid-19 az online térbe szorítja-e azolvasást, vagy sem. A kutatások eredményei alapján- véleményem szerint – a nyomtatottkönyvek nem fognak eltűnni a Föld színéről, azon a jövőben sokkal nagyobbhangsúlyt fognak kapni az elektronikus könyvek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, adafeldolgozás, digitalizálás - digitalizáció, fogyasztói magatartás, marketingkutatás, olvasási szokások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet