Lean menedzsment alkalmazása a szolgáltató szektorban

Fekete Anett (2023) Lean menedzsment alkalmazása a szolgáltató szektorban. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Záródolgozat.pdf] PDF
Záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of FOSZK_GM_belső_értékelőlap 2023 Fekete Anett.pdf] PDF
FOSZK_GM_belső_értékelőlap 2023 Fekete Anett.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (329kB)

Absztrakt (kivonat)

<p>A lean menedzsment elvei és módszerei a termelésben használt, Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapján születtek meg.</p> <p>A lean menedzsment egyfajta vállalatirányítási rendszer, célja, hogy a vállalat gazdaságosabban, hatékonyabban állítsa elő termékeit, szolgáltatásait. A gondolkodásmód pontosságra, a veszteségek kiküszöbölésére törekszik, de a legfontosabb a vevői értékteremtés, mellyel profitot termel. A lean 5 stratégiai alapelvvel működik, ezek az érték, értékáram, áramlás, húzásos rendszer és a folyamatos fejlesztés (kaizen). Ezeket az alapelveket bővíti ki a vállalat operatív eszközökkel, így teljes hatékonysággal alkalmazza a lean menedzsmentet. </p> <p>A veszteségek kiküszöbölésével a folyamatok elől elháríthatók az akadályok. A veszteségeket 7 típusra osztotta a Toyota mérnöke, Taiichi Ohno.</p><p><span style="font-size:1rem;">Transport – anyag szállításából, mozgatásából keletkező veszteség. A termelés szempontjából fontos, de a vevő szempontjából veszteség.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size:1rem;">I</span><span style="font-size:1rem;">nventory – készletezés. A folyamatok működéséhez elengedhetetlen, de a felhalmozás már veszteségnek számít.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">Motions – mozdulatok. Azok a mozdulatsorok, melyek nem adnak értéket a termékhez. Mozdulatelemzéssel csökkenthető a veszteségek száma.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">Waiting – várakozás. A munkafolyamat közben várakozni veszteség, gyártásban ez a leggyakoribb veszteségtípus.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">Overproduction – túltermelés. Olyan cikkek gyártása, amire nincs megrendelés. Ugyanúgy veszteség, mint kevesebbet termelni. Felesleges készlet alakul ki.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">Overprocessing – felesleges tevékenységek. Rosszul tervezett folyamatoknál gyakori, szükségtelenül elvégzett tevékenységek.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">D</span><span style="font-size:1rem;">efect – javításból keletkező veszteség. Plusz munka, idő és költségráfordítás. Legrosszabb esetben a vevőnél derül ki a hiba.</span></p> <p>+1 Unused talent - munkaerő kihasználatlanság, a kihasználatlan emberi tehetség. Munkatársak ötleteinek figyelembe vételének hiánya.</p> <p>Ma már nem csak a nagy gyártó vállalatok alkalmazzák a lean menedzsmentet, hanem a szolgáltatóvállalatok is, sőt az irodai szférában is kezd elterjedni, mint lean iroda, lean adminisztráció.</p> <p>A szolgáltatásokat a termékektől 4 jellemzővel különböztethetjük meg (HIPI elv): heterogenitás, kézzelfoghatóság hiánya, tárolhatatlanság, elválaszthatatlanság. A ellátási láncban is megfigyelhetők különbségek. A szolgáltatásoknál a vevő tölti be a beszállító szerepét is. A gyors technológiai fejlődés miatt folyamatosan új szolgáltatások születnek és a már meglévő szolgáltatások egyre hatékonyabban tudnak működni. A verseny ebből kifolyólag egyre nagyobb A szolgáltató vállalatok különböző módszereket keresnek a hatékony és eredményes működés elérése érdekében, ilyen a termelésben megismert lean menedzsment.</p> <p>A lean szolgáltatás menedzsment a minőségi szolgáltatások nyújtására, a munkafolyamatok optimalizálására és az ügyfelek elégedettségének növelésére összpontosít. A kaizen elvet alkalmazva a folyamatokat optimalizálják, fejlesztik az ügyfelek igényei és a vállalat céljai alapján. A lean szolgáltatás menedzsment fókuszában az áll, hogy a vevői értéket maximalizálják és minimalizálják a nem értéket teremtő tevékenységeket.</p> <p>A veszteségtípusok a szolgáltatási folyamatokban is azonosíthatók. Ilyenek például a nem használt irodai eszközök, számítógépes programok, dokumentumok halmozása vagy a várakozás, amely a termelési folyamatokban is az egyik leggyakoribb veszteségtípus. A szolgáltatás egyik jellemzője az elválaszthatatlanság, amellyel az előállítás és a fogyasztás elválaszthatatlan, meg nem ismételhető. A hiba azonnal felléphet, a vevő, ügyfél nem lesz hajlandó fizetni a szolgáltatásért.</p> <p>Végül az általam választott vállalat kerül bemutatásra. A cég fő tevékenysége a belföldi szerződéses személyszállítás. A járműpark maximális kihasználtságára törekszik a cég. Az állandó használat az autóbuszok folyamatos szervizelését is magával vonja. A műhely így a forgalomirányítás mellett a legfontosabb szerepet tölti be a vállalat életében. A szerviz egy optimális és általános javítási folyamatát szemléltetem. A várakozás, mint muda megjelenik a munkafolyamatokban. A folyamatos és gördülékeny munkafolyamat céljából a várakozási veszteség megszüntetésére van javaslatom.</p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mosonyiné Ádám Gizella
Belső
Mesteroktató; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: folyamatos fejlesztés, hatékonyság, lean alapelvek, szolgáltatásmenedzsment, veszteségek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet