A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai

Bartha Bettina (2023) A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Bartha Bettina IMJNX2 - 2023 - szakdolgozat - A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai.pdf] PDF
Bartha Bettina IMJNX2 - 2023 - szakdolgozat - A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bartha Bettina_külső_pdf.pdf] PDF
Bartha Bettina_külső_pdf.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (191kB)
[thumbnail of Bírálat_belső_Bartha Bettina.pdf] PDF
Bírálat_belső_Bartha Bettina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (222kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Kutatásom során a vegán fogyasztók magatartását vizsgáltam a vegán élelmiszerekkel összefüggésben a marketing bizonyos aspektusaiból. A végső eredmények megfogalmazásához és a javaslattételhez elengedhetetlen volt továbbá a piac aktuális helyzetét is vizsgálnom, valamint a jövőre vonatkozó várakozásokat.</p> <p>A téma jelenlegi és jövőre vonatkozó aktualitását szerintem egyértelműen jelzi a vegánok számának évről évre történő jelentős növekedése. 2021-ben készült kutatási adataim szerint például az egyik legnagyobb kihíváshoz, a Veganuary-hoz az említett évben 582&nbsp;000 ember csatlakozott (Bartha, 2021), míg 2022-ben már 629&nbsp;000 résztvevője volt (Veganuary, 2023a), most 2023 januárjában pedig több, mint 700&nbsp;000 ember próbálta ki a vegán életmódot a kihívás keretein belül (Veganuary, 2023b). A vegánok számának gyarapodása mellett saját eddigi tapasztalataim alapján is úgy gondolom, hogy marketing szempontból számos olyan terület van még a vegán élelmiszerek tekintetében, amelyek alapvető és egyszerű változtatásokat jelentenek, ugyanakkor figyelembevételükkel és helyes alkalmazásukkal jelentős versenyelőnyhöz juthatunk ezen az innovatív piacon.</p><p>Kutatási célom, hogy primer és szekunder kutatási eredményeim segítségével olyan meghatározó marketingstratégiai lépéseket fogalmazzak meg, amelyek eddig lehet, hogy elkerülték a szakemberek figyelmét, vagy a korábbi tendenciák alapján nem voltak annyira relevánsak, mint napjainkban. A vegán fogyasztók szociökonómiai hátterének, motivációinak, igényeinek, valamint a jelenlegi piaci kínálatnak és lehetőségeknek vizsgálatával olyan gazdasági következtetéseket és javaslatokat állapíthassak meg a jelenre és jövőre nézve, amelyek kimagasló eredményeket segítenek elérni a marketingszakemberek számára. &nbsp;Kvantitatív kutatási módszerként kérdőívet osztottam meg különböző közösségi média felületeken. Ilyen platform volt elsősorban a Facebook, azon belül is vegán fórumok, csoportok, valamint az Instagram. A kérdőívem első egysége a szocioökonómiai háttérre fektet hangsúlyt, mint például a nemek eloszlása, az életkor, a lakóhely vagy a jövedelem meghatározása. A kérdőív hat napon keresztül fogadott válaszokat, ez idő alatt 219 vegán fogyasztó által érkeztek be releváns válaszok a kutatási témámhoz. Korábbi, 2021-es kutatásom során pedig szintén ezt a módszert alkalmaztam, ebben az esetben viszont az ideinél kevesebb, 178 vegán válaszadó összetett véleményével és gondolkodásmódjával lettem tapasztaltabb a témában.</p> <p>A meghatározott kutatási céljaim eléréséhez és az átfogó javaslatok kialakításához szükségesnek tartom korábbi, a 2021-ben készült kvantitatív kutatási eredményeim felhasználását is, leginkább összehasonlítás szempontjából, ezért ezek az adatok is szerepelnek a kutatásomban. A kutatási eredményeimet általam készített ábrákkal, diagramokkal szemléltetem a hatékonyabb megértés érdekében. A vegán élelmiszerek és a fogyasztói motivációk kapcsán a szakirodalmat illetően túlnyomó részt könyvekből és folyóiratokból tudtam tájékozódni leginkább és úgy vélem, hogy ezeknek a témában releváns forrásoknak az alkalmazása és az eredmények összehasonlítása saját kutatási eredményeimmel, átfogó, komplex és hiánypótló eredményt ad majd a témában, amelyek hasznosak lehetnek a szakemberek számára a jövőben is. Hiszem, hogy a témában való jártassággal, napra és tettrekészséggel képesek a vállalatok úttörők, innovatívok és hosszútávon is életképesek maradni a piaci verseny során.</p><p>A dolgozatom elkészítésének célja ahogyan már említettem, az volt, hogy olyan témában releváns, marketing vonatkozással szorosan összefüggő tendenciákra, fogyasztói szegmensekre és elvárásokra világítsak rá, melyek az eddigi szakirodalmakban még nem kerültek elemzésre, azonban ennek ellenére kulcsfontosságú tényezők lehetnek a vegán élelmiszerekkel kereskedő vállalatok számára. Azt gondolom, hogy eredményeim figyelembevételével és javaslataim megvalósításával a szektorban tevékenykedő vállalatok képesek sikeresen és hosszútávon berendezkedni a piacra. Célkitűzésemet a felsoroltak alapján megvalósítottnak tekintem.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Árvai Anita
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Miskolczi Tibor András
Belső
Mesteroktató; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, élelmiszer-kereskedelem, élelmiszerfogyasztás, kutatás, marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet