A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai

Bartha Bettina (2023) A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Bartha Bettina IMJNX2 - 2023 - szakdolgozat - A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai.pdf] PDF
Bartha Bettina IMJNX2 - 2023 - szakdolgozat - A vegán fogyasztók élelmiszervásárlási magatartásának marketing aspektusai.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bartha Bettina_külső_pdf.pdf] PDF
Bartha Bettina_külső_pdf.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (191kB)
[thumbnail of Bírálat_belső_Bartha Bettina.pdf] PDF
Bírálat_belső_Bartha Bettina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (222kB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásomsorán a vegán fogyasztók magatartását vizsgáltam a vegán élelmiszerekkelösszefüggésben a marketing bizonyos aspektusaiból. A végső eredményekmegfogalmazásához és a javaslattételhez elengedhetetlen volt továbbá a piacaktuális helyzetét is vizsgálnom, valamint a jövőre vonatkozó várakozásokat.Atéma jelenlegi és jövőre vonatkozó aktualitását szerintem egyértelműen jelzi avegánok számának évről évre történő jelentős növekedése. 2021-ben készültkutatási adataim szerint például az egyik legnagyobb kihíváshoz, aVeganuary-hoz az említett évben 582000 ember csatlakozott (Bartha, 2021),míg 2022-ben már 629000 résztvevője volt (Veganuary, 2023a), most 2023januárjában pedig több, mint 700000 ember próbálta ki a vegán életmódot akihívás keretein belül (Veganuary, 2023b). A vegánok számának gyarapodásamellett saját eddigi tapasztalataim alapján is úgy gondolom, hogy marketingszempontból számos olyan terület van még a vegán élelmiszerek tekintetében,amelyek alapvető és egyszerű változtatásokat jelentenek, ugyanakkor figyelembevételükkelés helyes alkalmazásukkal jelentős versenyelőnyhöz juthatunk ezen az innovatívpiacon.Kutatási célom, hogy primer és szekunder kutatási eredményeim segítségévelolyan meghatározó marketingstratégiai lépéseket fogalmazzak meg, amelyek eddiglehet, hogy elkerülték a szakemberek figyelmét, vagy a korábbi tendenciákalapján nem voltak annyira relevánsak, mint napjainkban. A vegán fogyasztókszociökonómiai hátterének, motivációinak, igényeinek, valamint a jelenlegipiaci kínálatnak és lehetőségeknek vizsgálatával olyan gazdaságikövetkeztetéseket és javaslatokat állapíthassak meg a jelenre és jövőre nézve,amelyek kimagasló eredményeket segítenek elérni a marketingszakemberek számára.Kvantitatív kutatási módszerkéntkérdőívet osztottam meg különböző közösségi média felületeken. Ilyen platformvolt elsősorban a Facebook, azon belül is vegán fórumok, csoportok, valamint azInstagram. A kérdőívem első egysége a szocioökonómiaiháttérre fektet hangsúlyt, mint például a nemek eloszlása, az életkor, alakóhely vagy a jövedelem meghatározása. A kérdőív hat napon keresztül fogadottválaszokat, ez idő alatt 219 vegán fogyasztó által érkeztek be relevánsválaszok a kutatási témámhoz. Korábbi, 2021-es kutatásom során pedig szinténezt a módszert alkalmaztam, ebben az esetben viszont az ideinél kevesebb, 178vegán válaszadó összetett véleményével és gondolkodásmódjával lettemtapasztaltabb a témában.A meghatározott kutatási céljaim eléréséhez és az átfogó javaslatokkialakításához szükségesnek tartom korábbi, a 2021-ben készült kvantitatívkutatási eredményeim felhasználását is, leginkább összehasonlításszempontjából, ezért ezek az adatok is szerepelnek a kutatásomban. A kutatásieredményeimet általam készített ábrákkal, diagramokkal szemléltetem ahatékonyabb megértés érdekében. A vegán élelmiszerek és a fogyasztói motivációkkapcsán a szakirodalmat illetően túlnyomó részt könyvekből és folyóiratokból tudtamtájékozódni leginkább és úgy vélem, hogy ezeknek a témában releváns forrásoknakaz alkalmazása és az eredmények összehasonlítása saját kutatási eredményeimmel,átfogó, komplex és hiánypótló eredményt ad majd a témában, amelyek hasznosaklehetnek a szakemberek számára a jövőben is. Hiszem, hogy a témában valójártassággal, napra és tettrekészséggel képesek a vállalatok úttörők,innovatívok és hosszútávon is életképesek maradni a piaci verseny során.Adolgozatom elkészítésének célja ahogyan már említettem, az volt, hogy olyantémában releváns, marketing vonatkozással szorosan összefüggő tendenciákra,fogyasztói szegmensekre és elvárásokra világítsak rá, melyek az eddigiszakirodalmakban még nem kerültek elemzésre, azonban ennek ellenérekulcsfontosságú tényezők lehetnek a vegán élelmiszerekkel kereskedő vállalatokszámára. Azt gondolom, hogy eredményeim figyelembevételével és javaslataimmegvalósításával a szektorban tevékenykedő vállalatok képesek sikeresen éshosszútávon berendezkedni a piacra. Célkitűzésemet a felsoroltak alapjánmegvalósítottnak tekintem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, élelmiszer-kereskedelem, élelmiszerfogyasztás, kutatás, marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet