A Z generációs gyakornokok helyzete a munkaerőpiacon - A Mind-Diák vonatkoztatásában

Kiss Viktória (2023) A Z generációs gyakornokok helyzete a munkaerőpiacon - A Mind-Diák vonatkoztatásában. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Kiss Viktória, Záródolgozat 2023.pdf] PDF
Kiss Viktória, Záródolgozat 2023.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (480kB)
[thumbnail of KIss Viktória_bírálat.pdf] PDF
KIss Viktória_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (236kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p><span lang="EN-US">A záródolgozatomban a Z generáció helyzetét vizsgálom a munkaerőpiacon, a Mind-Diák vonatkoztatásában. A vállalat hatékonyságában, sikerességében illetve a mai piaci környezetben kulcsfontosságú tényező az emberi erőforrás. A záródolgozatom témájaként az x, y, z generáció a munkaerőpiacon – elvárások a munkáltatói oldalról című témát választottam, ezen belül pedig a Z generáció helyzetét fogom vizsgálni a Mind-Diák vonatkoztatásában. Érdekel, hogy melyek azok a tulajdonságok, amelyekkel leginkább jellemzik ezt a generációt, mi a generáció felé az elvárás a munkáltatói oldaltól és fordítva.</span></p> <p><span lang="EN-US">A mai szervezeti struktúráknak köszönhetően, egyre több generáció kényszerül arra, hogy egymással dolgozzanak, ez a munkahelyeknek új kihívást jelenthet. Úgy gondolom, az idősebb korosztályok nehezen értik meg a Z generáció tagjait. </span></p> <p><span lang="EN-US">Erre a generációra a legjellemzőbb, hogy hamar vált munkahelyet és kevesebb ideig marad egy cégnél (<i>Thuma</i></span><i>, 2010</i><span lang="EN-US">). Véleményem szerint, ha kicsit jobban megpróbáljuk megérteni, miért és, hogyan gondolkoznak, sokkal egyszerűbben tudnánk olyan munkahelyi légkört biztosítani nekik, ahol szívesen maradnak évekig. A záródolgozatomban a Mind-Diák iskolaszövetkezetnél végzett szakmai gyakorlati feladataimból kifolyólag, a gyakornoki programokban résztvevő, Z generációs diákokkal foglalkozom majd.</span></p> <p><span lang="EN-US">A dolgozatom első részében röviden bemutatom az x illetve y generációt, majd a z generációt is, részletesebben. </span></p> <p><span lang="EN-US">A generációk bemutatása után, rátérek a záródolgozatom fő részére, bemutatom a Z generáció helyzetét a munkaerőpiacon. Milyen elvárásaik vannak a munkaadó irányába gyakornoki pozíciók esetén, erre a kérdésemre egy online kvantitatív kérdőívvel próbáltam meg válaszokat kapni. A primer kutatás részeként készítettem egy mélyinterjút Dénes Rajmund Rolanddal, a Mind-Diák egyik alapító tagjával, illetve Obóczki Eszterrel, aki jelenleg projektvezetőként dolgozik a Mind-Diák iskolaszövetkezetnél. Pozíciójából adódóan a főbb feladata a diákok bérszámfejtése, toborzása és a felvételük után a kapcsolattartás. Érdekel, hogy mik a tapasztalataik a generáció tagjairól, alá támasztják vagy megcáfolják-e a sztereotípiákat amelyek körbeveszik ezt a generációt.</span></p> <p><span lang="EN-US">A Z generáció bemutatása után, ismertetem a diákmunka fogalmát, a gyakornoki foglalkoztatás fontosságát és a szakmai gyakorlati helyemet, a Mind-Diák iskolaszövetkezetet. Ezt követően bemutatom a szakmai gyakorlati feladataimat, kielemzem a primer kutatásom eredményeit, és végül, a javaslattétel után, összegzem a záródolgozatomat.</span></p> <p><span lang="EN-US">A kutatásommal kapcsolatban az egyik fő kérdésem, hogy valóban motiválóan hat-e a generáció tagjaira nézve, ha biztosít home office lehetőséget a cég, a másik pedig, hogy van-e jelentős különbség a gyakornoki -és főállású pozícióknál fontosnak vélt szempontok között.&nbsp;</span></p><p><span lang="EN-US"></span></p><p>Összefoglalva a dolgozatomban röviden bemutatom az X és az Y generációt, majd ezt követve részletesebben a Z generációt. Mivel én is az Z generációhoz tartozom és a szakmai gyakorlati helyemen is a generációhoz tartozó gyakornokokkal foglalkozom a legtöbbet, sok kérdésre kaptam meglepő eredményeket a kutatások tanulmányozásával, majd a saját kutatásom kielemzésével.&nbsp;</p> <p>Feltárom, a Z generáció tulajdonságait és hogy számukra melyek a fontosabb szempontok gyakornoki munkavállalás esetén, majd ezt összehasonlítottam a főállású pozícióknál fontosnak vélt szempontokkal.&nbsp;</p> <p>Ismertettem a diákok iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás működését, illetve előnyeit, bemutattam a Mind-Diákot és a gyakornokok fontosságát a munkaerőpiacon. </p> <p>A Covid-19 a diákok foglalkoztatására is nagy hatással volt, de a legtöbb cég meg tudta oldani, az otthonról történő munkavégzés biztosítását. A home office lehetőséggel azóta több helyen is találkozhatunk, bár a kutatásokból arra következtetek, hogy a munkavállalók nem kedvelik az ilyen jellegű munkavégzést.</p> <p>Összességében úgy gondolom, hogy a Z generáció szokásai és kultúrája még nem teljesen feltárt, ez miatt a szakmai cikkekben alapvetően, a sztereotípiákkal találkozhatunk. Viszont az, hogy a generációs kutatásokra mostanában sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a cégek és a különböző szervezetek, nagyban megkönnyíti a Z és majd az utánunk következő alfa generáció jövőbeli gyakornokainak a helyzetét a munkaerőpiacon. Úgy gondolom, hogy azok a cégek, akikben van hajlandóság a változásra, és arra, hogy kipróbáljanak új struktúrákat, könnyebben tudják magukhoz csalogatni, majd végül megtartani az új generációs gyakornokokat.</p><br><p></p><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hukné Dr. Kiss Szilvia
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék; KKK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: generációs különbségek, gyakornok, Mind-Diák, munkaerőpiac, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet