A Z generációs gyakornokok helyzete a munkaerőpiacon - A Mind-Diák vonatkoztatásában

Kiss Viktória (2023) A Z generációs gyakornokok helyzete a munkaerőpiacon - A Mind-Diák vonatkoztatásában. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Kiss Viktória, Záródolgozat 2023.pdf] PDF
Kiss Viktória, Záródolgozat 2023.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (480kB)
[thumbnail of KIss Viktória_bírálat.pdf] PDF
KIss Viktória_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (236kB)

Absztrakt (kivonat)

Azáródolgozatomban a Z generáció helyzetét vizsgálom a munkaerőpiacon, aMind-Diák vonatkoztatásában. A vállalat hatékonyságában, sikerességében illetve amai piaci környezetben kulcsfontosságú tényező az emberi erőforrás. Azáródolgozatom témájaként az x, y, z generáció a munkaerőpiacon – elvárások amunkáltatói oldalról című témát választottam, ezen belül pedig a Z generációhelyzetét fogom vizsgálni a Mind-Diák vonatkoztatásában. Érdekel, hogy melyekazok a tulajdonságok, amelyekkel leginkább jellemzik ezt a generációt, mi ageneráció felé az elvárás a munkáltatói oldaltól és fordítva.A maiszervezeti struktúráknak köszönhetően, egyre több generáció kényszerül arra,hogy egymással dolgozzanak, ez a munkahelyeknek új kihívást jelenthet. Úgygondolom, az idősebb korosztályok nehezen értik meg a Z generáció tagjait. Erre agenerációra a legjellemzőbb, hogy hamar vált munkahelyet és kevesebb ideigmarad egy cégnél (Thuma, 2010). Véleményem szerint, ha kicsit jobban megpróbáljukmegérteni, miért és, hogyan gondolkoznak, sokkal egyszerűbben tudnánk olyanmunkahelyi légkört biztosítani nekik, ahol szívesen maradnak évekig. Azáródolgozatomban a Mind-Diák iskolaszövetkezetnél végzett szakmai gyakorlatifeladataimból kifolyólag, a gyakornoki programokban résztvevő, Z generációsdiákokkal foglalkozom majd.A dolgozatomelső részében röviden bemutatom az x illetve y generációt, majd a z generációtis, részletesebben. A generációkbemutatása után, rátérek a záródolgozatom fő részére, bemutatom a Z generációhelyzetét a munkaerőpiacon. Milyen elvárásaik vannak a munkaadó irányábagyakornoki pozíciók esetén, erre a kérdésemre egy online kvantitatív kérdőívvelpróbáltam meg válaszokat kapni. A primer kutatás részeként készítettem egymélyinterjút Dénes Rajmund Rolanddal, a Mind-Diák egyik alapító tagjával,illetve Obóczki Eszterrel, aki jelenleg projektvezetőként dolgozik a Mind-Diákiskolaszövetkezetnél. Pozíciójából adódóan a főbb feladata a diákokbérszámfejtése, toborzása és a felvételük után a kapcsolattartás. Érdekel, hogymik a tapasztalataik a generáció tagjairól, alá támasztják vagy megcáfolják-e asztereotípiákat amelyek körbeveszik ezt a generációt.A Z generációbemutatása után, ismertetem a diákmunka fogalmát, a gyakornoki foglalkoztatásfontosságát és a szakmai gyakorlati helyemet, a Mind-Diák iskolaszövetkezetet.Ezt követően bemutatom a szakmai gyakorlati feladataimat, kielemzem a primerkutatásom eredményeit, és végül, a javaslattétel után, összegzem azáródolgozatomat.Akutatásommal kapcsolatban az egyik fő kérdésem, hogy valóban motiválóan hat-e ageneráció tagjaira nézve, ha biztosít home office lehetőséget a cég, a másikpedig, hogy van-e jelentős különbség a gyakornoki -és főállású pozícióknálfontosnak vélt szempontok között.Összefoglalvaa dolgozatomban röviden bemutatom az X és az Y generációt, majd ezt követverészletesebben a Z generációt. Mivel én is az Z generációhoz tartozom és aszakmai gyakorlati helyemen is a generációhoz tartozó gyakornokokkalfoglalkozom a legtöbbet, sok kérdésre kaptam meglepő eredményeket a kutatásoktanulmányozásával, majd a saját kutatásom kielemzésével.Feltárom,a Z generáció tulajdonságait és hogy számukra melyek a fontosabb szempontokgyakornoki munkavállalás esetén, majd ezt összehasonlítottam a főállásúpozícióknál fontosnak vélt szempontokkal.Ismertettema diákok iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás működését, illetveelőnyeit, bemutattam a Mind-Diákot és a gyakornokok fontosságát amunkaerőpiacon. ACovid-19 a diákok foglalkoztatására is nagy hatással volt, de a legtöbb cég megtudta oldani, az otthonról történő munkavégzés biztosítását. A home officelehetőséggel azóta több helyen is találkozhatunk, bár a kutatásokból arrakövetkeztetek, hogy a munkavállalók nem kedvelik az ilyen jellegű munkavégzést.Összességébenúgy gondolom, hogy a Z generáció szokásai és kultúrája még nem teljesenfeltárt, ez miatt a szakmai cikkekben alapvetően, a sztereotípiákkaltalálkozhatunk. Viszont az, hogy a generációs kutatásokra mostanában sokkalnagyobb hangsúlyt fektetnek a cégek és a különböző szervezetek, nagybanmegkönnyíti a Z és majd az utánunk következő alfa generáció jövőbeligyakornokainak a helyzetét a munkaerőpiacon. Úgy gondolom, hogy azok a cégek,akikben van hajlandóság a változásra, és arra, hogy kipróbáljanak újstruktúrákat, könnyebben tudják magukhoz csalogatni, majd végül megtartani azúj generációs gyakornokokat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: generációs különbségek, gyakornok, Mind-Diák, munkaerőpiac, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:27
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet