Makádi Alexandra (2023) Leányvállalati feljebb lépés a globális értékláncokban a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. példáján keresztül. Külkereskedelmi Kar.
PDF
vF - Makádi Alexandra - LFLHAG - BGE-KKK NGG - szakdolgozat 2023.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Április 30.. Download (2MB) |
|
PDF
Makádi Alexandra (LFLHAG) - nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-bizalmas-hitelesített.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (127kB) |
|
PDF
Makádi Alexandra.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (520kB) |
|
PDF
Makádi.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (311kB) |
Absztrakt (kivonat)
A globalizáció hatására a nemzetközi termelés, kereskedelem ésbefektetések globális értékláncokba (GVC) szerveződtek, amelyek a termelésifolyamatokat feldarabolásával, és különböző országokba helyezésével jönneklétre, és köztes termékek (alkatrészek, részegységek) kereskedelmét valósítjákmeg. AGVC-kben való kereskedelem magában foglalja a hozzáadott érték kereskedelmet.Az értékteremtés mosolygörbéje szerint a magas hozzáadott értékű feladatok atermelési lánc két végén, az alacsony hozzáadott értékű szakasz a középsőrészén található. Az alacsonyabb hozzáadott értékű, munkaigényes tevékenységetvégző országok és vállalatok feljebb léphetnek az értékláncban magasabbhozzáadott értéket képviselő, tudásigényesebb tevékenységek felé (upgrading). Agyártásra szakosodott szereplők részesedése a hozzáadott értékből fokozatosancsökken. A leányvállalatok között éles verseny folyik a multinacionálisvállalaton belül a magasabb hozzáadott értékű feladatokért. A GVC-ket a 2020-asévek elejétől a világszinten jelentkező kihívások alakítják: USA-Kínakereskedelmi háború, COVID-19 világjárvány, orosz-ukrán háború, amelyekhatására lerövidülhetnek és regionalizálódhatnak. Emellett az Ipar 4.0,digitalizáció, robotizáció és automatizáció folyamatai felgyorsulnak. A szakdolgozatban a Knorr-Bremse Vasúti JárműRendszerek Hungária Kft. feljebb lépését elemzem a multinacionális vállalatglobális értékláncában. A Knorr-Bremse konszern a haszongépjárművek, illetve avasúti járművek fékrendszereinek piacvezető szállítója. A Knorr-Bremse VasútiJármű Rendszerek Hungária Kft., amely 1995 óta működik, a konszern vasútidivíziójának legnagyobb termelőegysége jelentős fejlesztői kapacitással. Azalapítás óta az anyavállalat számos funkciót helyezett át a telephelyre. 2016-17-bena müncheni központból számos termékcsalád gyártása átkerült a budapestigyáregységbe, így jelentősen bővült a termékportfóliója. 2013-ban átadták akonszern egyik tesztközpontját, majd 2022-ben az egyik európai szervízközpontjátBudapesten. A konszern termékportfóliójába hamarosan bekerül az európai szintenis kiemelkedő új fejlesztésű vasúti coupler (vonó-és ütközőkészülék), amelynek a prototípusgyártása és tesztelése 2021-től abudapesti telephelyen zajlik.Aszakdolgozatban a budapesti leányvállalat felsővezetésével készített interjúk,valamint vállalati dokumentumok alapján kísérlem meg a telephely szerepét és feljebb lépését akonszern globális értékláncában elemezni, valamint a helyi menedzsmentautonómiáját vizsgálni, továbbá a feljebb lépés mérhetőségét, és aleányvállalat eredményességére gyakorolt hatását felmérni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | anyavállalati koordináció, globális értékláncok, hozzáadott érték kereskedelem, Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft., leányvállalati autonómia, leányvállalati feljebb lépés, mosolygörbe, multinacionális vállatok, vállalati funkciók |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Szep. 07. 14:26 |
Utolsó módosítás: | 2023. Szep. 07. 14:26 |
Actions (login required)
Tétel nézet |