Az e-mobilitáshoz kapcsolódó külföldi beruházások Magyarországon

Seres Gergő (2023) Az e-mobilitáshoz kapcsolódó külföldi beruházások Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Seres Gergő Az e-mobilitáshoz kapcsolódó külföldi beruházások Magyarországon.pdf] PDF
Seres Gergő Az e-mobilitáshoz kapcsolódó külföldi beruházások Magyarországon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of kulso-biralo-mesterkepzes_SG_CsL.pdf] PDF
kulso-biralo-mesterkepzes_SG_CsL.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (64kB)
[thumbnail of KulRev_MSc_SG_CsL.pdf] PDF
KulRev_MSc_SG_CsL.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (102kB)
[thumbnail of Seres_Gergő_bírálat_Ferkelt.pdf] PDF
Seres_Gergő_bírálat_Ferkelt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (110kB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomadolgozatomban az e-mobilitáshoz kapcsolódó Magyarországonmegvalósuló külföldi közvetlentőke-befektetések komplex vizsgálatát végeztemel.Az ország fejlődése érdekében külföldi működőtőkére van szükség. Ajárműipar, ami komoly FDI állománnyal bír és a gazdaságban betöltött szerepekiemelkedő, átalakuláson megy keresztül. Globálisan és Magyarországon is újtípusú, e-mobilitáshoz kapcsolódó beruházások jelennek meg. Az ilyen újtípusú beruházások amellett, hogy fejlődést tudnak magukkal hozni, nagy volumenűsikeres bevonzás esetén esélyt adhatnak az autóipari erős pozíciómegtartására.Dolgozatom elején szakirodalmi áttekintést végeztem akülföldi közvetlentőke-befektetések témakörben, illetve megvizsgáltam aglobális FDI trendeket. A közvetlentőke pozitív hatást fejt ki a fogadógazdaságra, többek között a beáramlás támogatja a beruházásokat, illetveerősítheti a termelékenységet, és ezáltal gazdasági növekedés érhető el.Kijelenthető, hogy az idő előrehaladtával a közvetlentőke-befektetések témája folyamatosanfejlődik, mind szakirodalom, mind statisztikai megközelítés terén. Szerte avilágon az FDI áramlásban a klímaváltozást, azon belül is azenergiahatékonyságot, a kibocsátáscsökkentést és a megújuló energiaforrásokatérintő befektetések száma egyre növekszik.Diplomadolgozatombanmegvizsgáltam a Magyarországon megvalósuló külföldiközvetlentőke-befektetéseket. Magyarország a rendszerváltozás utáni háromévtizedben több, mint 90 milliárd euró működőtőkét vonzott be. A legnagyobbállományi befektetőink Németország, Ausztria és az Amerikai Egyesült Államok.Dél-Korea növekvő jelentősége szembetűnő, az ázsiai ország 2020-ban a végsőbefektető szerinti állományi bontásban már a negyedik helyen állt, míg2015-ben az első tíz között sem szerepelt. Dél-Korea mellett Kína2020-ban szintén felbukkant ezen lista tizedik helyén. Az ágazati eloszlásterén is változások figyelhetők meg, a feldolgozóipar, és főleg az elektronikaiágazat az utóbbi időben több tőkét vonz, mint a szolgáltatások. A 2019-2022-esidőszak befektetési megállapodásainak áttekintésével egyértelmű, hogy mi az okaennek: az elektromobilitáshoz, az akkumulátorgyártáshoz fűződő nagy volumenűberuházások megvalósítása. A hagyományos relációk továbbra is jelentősműködőtőkét hoznak az országba, az autóiparban erős Németország is befektet azátalakulásba, a beruházási megállapodásokat áttekintve azonban nem túlzó aztmondani, hogy Kína és Dél-Korea 5 év múlva valószínűleg Németország után adobogón fog állni a végső befektető szerinti állományi listán azakkumulátorgyártásba történő jelentős befektetések miatt.Magyarországonaz e-mobilitást érintő beruházások elnyerése és megvalósulása terén jólidőzített, sikeres és komoly erőfeszítések történnek, több irányból is jelentősvolumenű működőtőke áramlik országunkba, az elektronikai ágazatba, azon belülaz akkumulátorgyártásba és közvetlenül a járműgyártásba is. Akkumulátorkapacitás terén az ország túlnövi a világ legtöbb országát, az előrejelzésekszerint 5 éven belül az exportkapacitások terén az EU-ban a másodikhelyen fog állni Magyarország, globális szinten pedig a negyedik helyen. A HIPA2016 óta több, mint 20 településen 40-nél is több akkumulátorgyártáshozkapcsolódó beruházásról állapodott meg külföldi befektetőkkel kb. 15 milliárdeuró értékben (pl. Samsung, SK, CATL, stb.). A BMW, a világ egyik legnagyobbautógyártója, óriási e-mobilitáshoz kapcsolódó befektetés keretében települMagyarországra, és ezzel már 5-re nő a jelenlévő nagy volumenű gyártással isfoglalkozó OEM-ek száma idehaza.Az országban jelenleg működő autógyárakkülönbözőféleképpen tekintenek az elektrifikációra. Az utoljára betelepültMercedes köteleződik el a leginkább az új technológia felé, a legkorábbanMagyarországot választó Opel esetében az is lehetőségként áll fenn, hogy azévtized végére teljesen bezárja szentgotthárdi belsőégésű motorgyárat. Az Audia Mercedeshez hasonlóan komolyan gondolja az elektrifikációt, és ennek hatásárakomoly mértékben invesztál az e-mobilitásba. A kettő nagy német prémium márkamellett a Suzuki is az elektrifikáció mellett teszi le a voksát Magyarországtekintetében is, azonban az ő esetükben az átalakulási folyamat várhatóanlassabban fog megtörténni. Az autóalkatrész-gyárak és a K+F tevékenységetvégzők szintén befektetéseket valósítanak meg. Konkrét kapacitás és amunkaerő-állomány csökkenésről, átstrukturálásról még nincsen szó, azonban avilágban zajló tendenciákból következtetve a jövőben ez garantálható leszMagyarországon is.Összességében az idehaza megvalósuló nagy mennyiségű e-mobilitáshozkapcsolódó beruházás támogatja a korábbi kapacitások megtartását, sőt azoknálnagyobbak létrejöttét, hozzájárul a gazdasági növekedéshez, jelentősen növeliaz exportot, de a közepes fejlettség csapdájából való kikerülés, az „Invent inHungary” célok megvalósítását kis arányban teljesítik az alacsony hozzáadottérték, valamint a nagy arányú kutatás-fejlesztés kapacitások hiánya végett.Ahhoz, hogy a gazdaság növekedjen és ezek a célok is megvalósuljanak, azautóipari pozíció is megmaradjon, de az erős koncentráció, a tőle való függésmégis csökkenjen, a volumen helyett inkább az innovációra, akutatás-fejlesztésre, az ipar és a feldolgozóipar helyett pedig inkább aszolgáltatásokra kellene összpontosítani, de mindenképpen egy diverzifikáltabbfejlesztési, befektetési politikát kellene megvalósítani. A megvalósulóe-mobilitáshoz kapcsolódó beruházások nagy arányban részesednek államitámogatásban fejlesztések, és ezáltal munkahelyek megtartása és teremtésesorán. Az ilyen létesítményekben magyarok mellett egyre nagyobb aránybanfoglalkoztatnak külföldi munkaerőt. Magyarország legfőbb vonzereje azakkumulátorgyártás terén (is) az uniós tagság, az olcsó munkaerő, az alacsonyadók és magas támogatások. Az itthon megvalósuló akkumulátorgyártáshoz kötődőberuházások a klasszikus szocialista rendszer iparpolitikai gyakorlatáraemlékeztet, ezen a területen ugyanis számos komparatív hátránnyal (pl.munkaerőhiány, energiafüggőség, tudáshiány) küzd az ország. A nagy számúösszeszerelést végző fejlesztés támogatásával források kerülnek elvonásra másterületek fejlesztésétől, pl. az oktatástól. A szükségesnél több ilyen újtípusú beruházás bevonzása, főleg akkumulátorgyártással kapcsolatban, ezért iseltúlzott lépés lehet. Az elmúlt 7 év legjelentősebb e-mobilitáshoz kapcsolódóbefektetéseit megvizsgálva megállapítható, hogy a területi megvalósulásukhasonlít a 90-es évek óta létrejövő beruházásokéhoz, jelentős részük ugyanis afőváros, Pest vármegye és a Közép-Dunántúlon jön létre. Az Észak-Alföld,Debrecen erősödése ezen beruházások miatt azonban mindenképpen változásnaktekinthető. Az elektromobilitás témájú beruházások által az ország fejlődik,számuk a jövőben is növekedni fog, azonban fontos kihangsúlyozni, hogy ajelenleginél diverzifikáltabb befektetéspolitikát kell megvalósítani, azinnovációra jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni, a fejlesztések területieloszlásán pedig mindenképpen javítani kell az ország egységes, arányosfejlődése végett, a magyar emberek foglalkoztatásának és életszínvonalánaknövelése érdekében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi tanulmányok

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: akkumulátorgyártás, elektromobilitás, fdi, járműipar, külföldi működötőke befektetés, Magyarország
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:23
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:23

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet