Újmédia web 2.0 hatása az egészségügyi kommunikációra

Baji Anikó Katalin (2023) Újmédia web 2.0 hatása az egészségügyi kommunikációra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_BWAEG5_Baji_Aniko_Katalin_Kommunikáció_médiatudományok_Levelező tagozat 2023.pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat_BWAEG5_Baji_Aniko_Katalin_Kommunikáció_médiatudományok_Levelező tagozat 2023.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat BGE.pdf] PDF
Nyilatkozat BGE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Baji_Anikó_Alap_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes-2Témakörök.pdf] PDF
Baji_Anikó_Alap_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes-2Témakörök.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (524kB)
[thumbnail of külső konzulens_Baji Anikó_Sződy Judit külső bírálat.pdf] PDF
külső konzulens_Baji Anikó_Sződy Judit külső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (98kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p align="center"><b>Baji Anikó /BWAEG5/</b></p> <p align="center"><b>Újmédia web 2.0 hatása az egészségügyi kommunikációra</b></p> <p align="center"><b>Absztrakt</b></p> <p>Az internet fejlődése folyamatosan növelte a kínálatot, amely korábban, mintegy két évtizeddel ezelőtt a hagyományos, statikus weboldalakon jelent meg elsőként. A gyorsütemű fejlődésnek köszönhetően a 2000-es évek elején debütáló újmédia által elérhetővé váltak a közösségi felületek, ezzel együtt a végtelennek tűnő túlkínálat is egyben. Ennek a fejlődésnek része, hogy már szinte mindenhol elérhető a keresett kérdésre adható válasz, azonban nem biztos, hogy ez a túlárasztott megjelenés kedvező hatású. Az egészségügyi témákban a hiteles tartalom, az információ iránti vágy jelen volt mindvégig a történelem során, melynek fontosabb mérföldkövei mind a mai napig láthatóak. Ezek a történelmi állomások új lendületet tudtak nyújtani a tartalomszolgáltatóknak, orvosoknak és tudósoknak, akik hiteles tartalmakkal próbáltak teret nyerni akár a pestisjárvány, vagy a spanyolnátha korában, akár a mai modern korban, az újmédia térhódításának idején. 2020 tavaszán a Kínából elszabadult Sars-COVID19 járványhullám hatalmas erővel sodorta magával a Föld teljes lakosságát. A WHO 2020. 03. 11-én pandémiának, azaz világjárványnak jegyezte be a vírusfertőzést, amely több millió ember haláláért felelt. A korábban, pandémia előtt megszokott, inkább békésebb mederben sodródó, az újmédia platformjain végbemenő infó-kommunikációs trendek felborultak, és a már korábban többször hangsúlyozott, némiképp veszélyesnek titulált statikus weboldalakból és a web 2.0-ként is emlegetett közösségi felületekből szintetizálódott tartalmak egyre nagyobb kárt kezdtek okozni. Ma már bárki lehet tartalomgyártó, ennek hátrányai most kerültek igazán a szemünk elé.</p> <p>Témaválasztásom elsődleges oka, hogy egészségügyi dolgozóként és kommunikációs szakemberként megismerjem az újmédia által nyújtotta lehetőségeket és azokat megfelelő következetességgel fel tudjam használni a munkám során.</p> <p>Szakdolgozatom elkészítéséhez végzett primer kutatásom ezen szemléletmód mentén készült. Szeretnék rávilágítani az információfogyasztás terén érzékelt különbségekre, amelyek a különböző generációk által preferált közösségi oldalakon látványosan jelennek meg. Az általam végzett kutatás központi kérdése volt, hogy a technológiai fejlődés, az újmédia web 2.0 hogyan hat az egészségügyi kommunikációra, illetve a tartalomgyártók által közzétett posztok, cikkek hitelességét, milyen módszerekkel ellenőrzik az olvasók.</p> <p>Kutatási hipotéziseim, melyeket a kutatásom vagy megerősíti vagy cáfolja, a következők: </p> <p>Az aktív közösségi oldalak egészségügyi tartalomszolgáltatói elsődlegesen keresett információs forrásként szolgálják az egészséginformáció-orientált fogyasztókat. </p> <p>&nbsp;</p> <p>Az aktív közösségi felületeken található egészségügy tartalomszolgáltató oldalak túlkínálata </p> <p>miatt a fogyasztók nehezen tudnak választani, kevesebb időt töltenek a tartalom felkutatásával, bővítmények keresésével és a hitelesség megítélésével.</p> <p>A kutatásban résztvevő, a kérdőívet kitöltő 100 fő közül 50% egészségügyi dolgozó volt, míg a másik 50% laikus felhasználó. Végzettségük tekintetében túlnyomó többség középszintű végzettséggel rendelkezett, vagy felsőfokú tanulmányok során szerzett képesítést. A kitöltők két csoportjával külön beszélgettem. </p> <p>Dolgozatom 4. fejezetében részletesen kifejtem a kutatásom eredményeit és a hipotéziseim igazolásához vezető utat.</p> <p>Dolgozatomat és kutatási eredményeimet a Budapesti Gazdasági Egyetem Kommunikáció és médiatudományok alapképzés záróvizsgáján kívánom bemutatni és megvédeni 2023-ban.</p> <p><i>Kulcsszavak:</i></p> <p><i>Egészségügy</i></p> <p><i>Egészségügyi kommunikáció</i></p> <p><i>Web 1.0</i></p> <p><i>Web 2.0</i></p> <p><i>Újmédia</i></p> <p><i>Hitelesség</i></p> <p><i>Álhírek</i></p> <p>&nbsp;</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Buday-Sántha Judit Andrea
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék; KKK
Sződy Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: info-kommunikációs technológiák, infokommunikáció, kommunikáció, kommunikációs eszközök, közösségi média
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:23
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:23
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47177

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet