Többszintű KPI struktúra az autóipari környezetben

Papp Tímea (2023) Többszintű KPI struktúra az autóipari környezetben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Papp Tímea_DDJTBN.pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat_Papp Tímea_DDJTBN.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Dokumentum-2023-04-26-212139.pdf] PDF
Dokumentum-2023-04-26-212139.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (186kB)
[thumbnail of Papp_Tímea_bírálat.pdf] PDF
Papp_Tímea_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (100kB)
[thumbnail of Papp Tímea.PDF] PDF
Papp Tímea.PDF
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az autóiparban ishasználatos többszintű, hierarchikus rendszerű, KPI-struktúra bemutatására,összefoglalására tettem kísérletet egy olyan vállalat példáján keresztül, amelyegy amerikai tulajdonú, Esztergomban elhelyezkedő, régóta a versenyszférábantevékenykedő multinacionális nagyvállalat. Kíváncsi voltam többek között arra, hogymilyen KPI-rendszer mellett végezzük napi szintű tevékenységünket, ezek milyenkapcsolatban állnak a vállalati stratégiával és hogy vajon a felső vezetésáltal definiált mutatók, hogyan jelennek meg a dolgozók életében,befolyásolják-e őket. Feltételeztem, hogy vállalatunk amerikai autóiparivállalat révén a BSC eszközrendszerét használja a mutatószámok kapcsán, dekíváncsi voltam arra is, hogy teljes körűen kihasználja-e azt, vagy hogyszükséges-e esetleg fejlődnie ezen a téren.A bevezetésben meghatározott kérdések utánaz elméleti részben kísérletet tettem a kontrolling legfontosabb elemeinekelméleti bemutatására. Próbáltam az összes lehetséges nézőpontot bemutatni, avéleményeket ütköztetni, valamit saját gyakorlati tapasztalatomat ismegfogalmazni a témát illetően. Ezt követően szót ejtettem filozófiájáról,funkcióiról, eszközrendszeréről, valamint időbeli dimenzióiról is. Az általános kontrolling összefoglalásaután az elméleti rész második szakaszában már áttértem a kontrolling egyspecifikusabb területére, a mutatószámokra. A BSC kapcsán próbáltamösszefoglalni, hogy ez a módszer mitől is tekinthető egy stratégiai menedzsmentkeretrendszernek és mitől nem pusztán egy új teljesítménymérési eszköz.Nézőpontjaink meghatározása után felmerült bennem a kérdés, hogy vállalatunkvajon mind a négy alapelvet figyelembe veszi-e, tevékenysége során keresi-e aválaszt a négy kérdéscsoportra, vagy sem. Dolgozatom második részét a vállalatbemutatásával kezdtem. Összefoglaltam tevékenységi köreit, árbevételének ésmunkavállalói létszámának nagyságát. Kitértem arra, hogy az esztergomi gyár azelmúlt évek és a jelenleg is folyó beruházások által egy igazán meghatározógyáregységgé, kompetencia központtá nőtte ki magát EMEA-n belül. Felvázoltam, hogy gyárunk működéséhezelengedhetetlen a jól működő, kiforrott KPI-struktúra. Nélküle a jövő nembiztosítható. A KPI-ok hierarchiája, felépítése kapcsánbemutattam, hogy első körben regionális szinten kerülnek meghatározásra astratégiai kulcs teljesítmény mutatóknak felfogható WIG-ek, majd ezeken belülelőszőr a Lag, majd a Lead mutatószámokat azonosítjuk. Kutatásom során kiderült, hogy a Lagmutatókat könnyű mérni, nehéz őket befolyásolni, a dolgozók életére kevéshatással vannak. Ezzel szemben a Lead mérőszámokat nagyon nehéz mérni, deeredményét a munkavállalók képesek befolyásolni. A Lag mérőszámok Lead-ekkévaló lebontása komplex és hosszú feladat. Megalkotására egy munkacsoportegyüttes erővel képes. Dolgozatom második szekciójának utolsórészében a vállalatunk által alkalmazott LMCC-rendszer bemutatására ésjellemzésére tettem kísérletet. Kitértem arra is, hogy a gyökérok elemzésremilyen elveket, módszereket hívunk segítségül. Kutatásom során számos következtetés,vélemény merült fel bennem, melynek kifejtésére dolgozatom legutolsó –konklúzió – részében került sor. Itt összességében hét problémát sikerültmegfogalmaznom a Tyco Electronics Hungary Kft. KPI-struktúrája kapcsán. Ezekközött vannak olyanok, amelyek megoldása már folyamatban van, de akad közteolyan is, melyre jelenleg még nem fordítunk időt, pedig feloldásukra a jövősikereinek biztosításához szükség lenne.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, controlling - kontrolling, kiegyensúlyozott stratégiai mutatószámrendszer, kontrollingrendszer, KPI, mutatószámok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Szep. 07. 14:22
Utolsó módosítás: 2023. Szep. 07. 14:22
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/47170

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet