Rendek Csaba (2023) A matematika és statisztika módszertani ismeretek szerepe a turizmus-vendéglátás közgazdász alapképzési szakon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat3.0-végleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Rendek Csaba_ belső bírálat_ Erdélyi Éva.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (195kB) |
|
PDF
RendekCsaba_oppones_VeghAgnes.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>A kutatás a módszertani alapozó tantárgyak szerepét vizsgálja a BGE KVIK turizmus-vendéglátás képzésben, a tantárgyak ismeretanyagának és általuk megszerzett kompetenciáknak a hasznosságát a munkaerőpiacon. Az egyetemisták általában – feltételezhetően a korábbi tapasztalataiknak köszönhetően – nem motiváltak ezeknek a tantárgyaknak a tanulására, sőt jelentős mértékű szorongást okoznak számukra. Az eredmények több kérdőíves felmérésen alapulnak, emellett személyes megfigyeléseket, mélyinterjúkat és fókuszcsoportos interjúkat is végeztem. A kutatás a képzés alatti időszak során a hallgatók nehézségeire és ezek okaira, valamint a képzés utáni gyakorlati tapasztalatokra fókuszál a módszertani alapozó tantárgyakra vonatkozóan.</p> <p>A kutatást előkutatások előzték meg, egyik a matematikára és az azzal kapcsolatos szorongásra, annak okaira és annak enyhítési lehetőségeire vonatkozott, a másik a statisztika tantárgyakhoz kapcsolódóan vizsgálta az imént felsorolt szempontokat, kiegészítve a tantárgy hosszabb távú hasznosíthatóságával. Mind a kettő kutatás ÚNKP-kutatás keretében és az egyetem támogatásának köszönhetően valósult meg. Az első kérdőíves felmérésben 560 BGE hallgató vett részt, és azon belül 316 a KVIK-ről, a másodikban összesen 929 hallgató, 298 a KVIK-ről. Két melyinterjú készült a tantárgyakat oktatókkal. Az eredmények összegzése után interjúk készültek arról, hogy hogyan látják a turizmus-vendéglátás képzést volt hallgatóink a munka világából, és ezen belül mit gondolnak a módszertani alapozó tantárgyak szerepéről. Három mélyinterjú folytattam le, amit a volt mesterszakos hallgatók strukturált írásbeli megkérdezése egészített ki (54 fő részvételével, ami a turizmus-menedzsment magyar képzésre beiratkozott hallgatók eddigi számának majdnem egynegyede). Az adatgyűjtést komplex elemzés követte, a leíró statisztikán túl a következtető statisztika módszertanát is felhasználva.</p> <p>A matematikához és statisztikához kapcsolódó tanulási nehézségek jelentős részét a tantárgyakhoz fűződő stressz okozza. Sok hallgató nincs tisztában azzal, hogy milyen képességei, készségei fejlődhetnek ezen tárgyak tanulása során, és arra sincs rálátásuk, hogy későbbi munkájuk során hogyan alkalmazhatják az elsajátított elemzési módszereket. Az ismeretanyag hasznosítását és a szorongás csökkentését is segíti, ha több szakmai alkalmazáson keresztül történik a tudásátadás és a módszertani tantárgyak szorosabban kötődnek a turizmus-vendéglátás szak szakmai tárgyaihoz. A BGE Esélyközpont is segítséget nyújt a hallgatóknak, az oktatók pedig több éve tartó sikeres módszertani fejlesztést végeznek. A munkaerőpiacról visszatekintve, fontos ezeknek a tantárgyaknak a szerepe, a hallgatóink versenyképességét növelik. </p><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, felsőoktatás, gazdasági matematika, gazdasági statisztika, oktatásmódszertan, turizmus |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Aug. 03. 16:36 |
Utolsó módosítás: | 2023. Aug. 03. 16:36 |
Actions (login required)
Tétel nézet |