A matematika és statisztika módszertani ismeretek szerepe a turizmus-vendéglátás közgazdász alapképzési szakon

Rendek Csaba (2023) A matematika és statisztika módszertani ismeretek szerepe a turizmus-vendéglátás közgazdász alapképzési szakon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat3.0-végleges.pdf] PDF
Szakdolgozat3.0-végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Rendek Csaba_ belső bírálat_ Erdélyi Éva.pdf] PDF
Rendek Csaba_ belső bírálat_ Erdélyi Éva.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (195kB)
[thumbnail of RendekCsaba_oppones_VeghAgnes.pdf] PDF
RendekCsaba_oppones_VeghAgnes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás a módszertani alapozó tantárgyak szerepétvizsgálja a BGE KVIK turizmus-vendéglátás képzésben, a tantárgyak ismeretanyagánakés általuk megszerzett kompetenciáknak a hasznosságát a munkaerőpiacon. Azegyetemisták általában – feltételezhetően a korábbi tapasztalataiknakköszönhetően – nem motiváltak ezeknek a tantárgyaknak a tanulására, sőt jelentősmértékű szorongást okoznak számukra. Az eredmények több kérdőíves felmérésenalapulnak, emellett személyes megfigyeléseket, mélyinterjúkat ésfókuszcsoportos interjúkat is végeztem. A kutatás a képzés alatti időszak sorána hallgatók nehézségeire és ezek okaira, valamint a képzés utáni gyakorlatitapasztalatokra fókuszál a módszertani alapozó tantárgyakra vonatkozóan.A kutatást előkutatások előzték meg, egyik a matematikára ésaz azzal kapcsolatos szorongásra, annak okaira és annak enyhítési lehetőségeirevonatkozott, a másik a statisztika tantárgyakhoz kapcsolódóan vizsgálta azimént felsorolt szempontokat, kiegészítve a tantárgy hosszabb távúhasznosíthatóságával. Mind a kettő kutatás ÚNKP-kutatás keretében és az egyetemtámogatásának köszönhetően valósult meg. Az első kérdőíves felmérésben 560 BGEhallgató vett részt, és azon belül 316 a KVIK-ről, a másodikban összesen 929hallgató, 298 a KVIK-ről. Két melyinterjú készült a tantárgyakat oktatókkal. Azeredmények összegzése után interjúk készültek arról, hogy hogyan látják aturizmus-vendéglátás képzést volt hallgatóink a munka világából, és ezen belülmit gondolnak a módszertani alapozó tantárgyak szerepéről. Három mélyinterjú folytattamle, amit a volt mesterszakos hallgatók strukturált írásbeli megkérdezéseegészített ki (54 fő részvételével, ami a turizmus-menedzsment magyar képzésrebeiratkozott hallgatók eddigi számának majdnem egynegyede). Az adatgyűjtéstkomplex elemzés követte, a leíró statisztikán túl a következtető statisztikamódszertanát is felhasználva.A matematikához és statisztikához kapcsolódó tanulásinehézségek jelentős részét a tantárgyakhoz fűződő stressz okozza. Sok hallgatónincs tisztában azzal, hogy milyen képességei, készségei fejlődhetnek ezentárgyak tanulása során, és arra sincs rálátásuk, hogy későbbi munkájuk soránhogyan alkalmazhatják az elsajátított elemzési módszereket. Az ismeretanyaghasznosítását és a szorongás csökkentését is segíti, ha több szakmaialkalmazáson keresztül történik a tudásátadás és a módszertani tantárgyakszorosabban kötődnek a turizmus-vendéglátás szak szakmai tárgyaihoz. A BGEEsélyközpont is segítséget nyújt a hallgatóknak, az oktatók pedig több évetartó sikeres módszertani fejlesztést végeznek. A munkaerőpiacrólvisszatekintve, fontos ezeknek a tantárgyaknak a szerepe, a hallgatóinkversenyképességét növelik.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, felsőoktatás, gazdasági matematika, gazdasági statisztika, oktatásmódszertan, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:36
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet