Különleges helyzetek kezelése a turizmusban

Dósa Orsolya Viktória (2023) Különleges helyzetek kezelése a turizmusban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Különleges helyzetek kezelése a turizmusban.pdf] PDF
Különleges helyzetek kezelése a turizmusban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő Dósa Orsolya Viktória.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő Dósa Orsolya Viktória.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (195kB)
[thumbnail of Dósa Orsolya Viktória_konzulens_Bártfai Endre.pdf] PDF
Dósa Orsolya Viktória_konzulens_Bártfai Endre.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (169kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>A témám az orosz-ukrán háború és a Covid-19 világjárvány hatását mutatja be a turizmus különböző szektoraiban Magyarországon. Különleges hangsúlyt fektet a kutatásom a Covid-19 jelenlegi hatására mind fogyasztói és vállalati szempontból, hiszen az ágazat jelentősen kezd újjáépülni. A témám kidolgozásában szerepe volt, hogy a szakmai gyakorlatomat a Hotel Parlamentben töltöttem. A Front Office részlegén recepciósként dolgoztam, és belátást nyertem a vendégszámokba, a vendég arányokba és mely attrakciók lendíthetnék fel országunk turizmusát és imázsát. </p> <p>A turizmus egy elengedhetetlen, magas bevételt hozó iparágazat. Jelentősen hozzájárul egy ország GDP szintjéhez, kialakít egy imázst az országról, emellett a fogyasztást közvetlen módon befolyásolja. A turisztikai fogyasztás a lakossági fogyasztás része, így a turisztikai fogyasztásban történő változások a lakossági fogyasztásban is éreztetik hatásukat. A&nbsp;turizmus forgalmában bekövetkezett változások a turizmus és más ágak foglalkoztatási szintjét is befolyásolják, ösztönzik a beruházásokat, növelik a jövedelmeket, ezáltal hozzájárulnak az összes fogyasztás növekedéséhez. Ezért szignifikáns változások mennek végbe több szektorban, ha a turizmusban különös helyzetek alakulnak ki.</p> <p>2020 március 4-én lett bejelentve az első regisztrált Covid-19 által fertőzött beteg Magyarországon. Azóta jelentős változások mentek végbe a turizmus szektorában, mind a beutazó és kiutazó turisták számában, mind a turizmus GDP-hez való hozzájárulásában<a name="_Hlk102917954">. </a>A Covid-19 első hulláma, és az új omikron variáns megjelenése romokba döntötte a turizmust. Ennek hatására Magyarországon a szálláshely-szolgáltatás bruttó hozzáadott értéke az előzetes becslések alapján 32%-kal csökkent az előző évhez képest. A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 57%-kal visszaesett 2019-hez képest. A vendégforgalom 72%-át a belföldi vendégéjszakák tették ki. 2020-ban a külföldiek az előző évhez mérten 48%-kal kevesebb utazást tettek Magyarországra, és 54%-kal kevesebbet költöttek. A világ lakosságának több mint 90%-át érintették a nemzetközi utazási korlátozások, a közösségi összejövetelek és a közösségi mobilitás csaknem teljes betiltásával a turizmus gyakorlatilag ellehetetlenült, leállt 2020 márciusában és csak hónapokkal később kezdett újjáéledni, akkor is<br> nagyfokú bizonytalanság mellett (Raffay, 2020).&nbsp; </p> <p>Amióta enyhült a betegek száma, és a félelem érzete, és jelentősen fellendült a turizmus szektor. Azonban Magyarországnak újabb nehézségekkel kell szembenéznie, amióta kitört az orosz invázió szomszédos országunk, Ukrajna ellen 2022 február 24-én. Európán belül a legjelentősebben érintett országok közé tartozik Magyarország. A repülőgépes foglalások 30-50%-os visszaesést mutattak a háború kitörése idején. Emellett a Budapestre érkező turisták esetében Oroszország a top tíz küldőországok között szerepelt, és a magyar fürdővárosok, köztük például Hévíz turizmusát alapvetően határozták meg az orosz turisták. Azonban mostanra a háború okozta negatív&nbsp; közvetlen hatások is szignifikánsan csökkentek. </p> <p>A közvetett hatások ennek ellenére nem látszanak csökkenni. „Az orosz-ukrán háború jelentősen megzavarta a globális gazdasági fellendülést a járvány után” (penzcentrum.hu, 2022). A nyersanyag árakat számottevő mértékben megnövelte, hiszen Oroszország és Ukrajna együtt a búzaexport egyharmadát adja világszerte. Emellett fontos export termékük volt az ipari fém, a nikkel- és palládiumtermelők. Az energiaár növekedés is hatással van a költési szokásokra. Oroszország a világ földgáztermelésének 16 százalékát adja, és a kőolaj termelés 11 százalékát. Az energiaköltségek több, mint tízszeresére megemelkedtek (penzcentrum.hu, 2022).</p> <p>Tapasztalataim során ráláttam a turizmus területeire a Covid-19 járvány előtt és után is. Célom, hogy primer kutatásommal megoldásokat találjak a krízishelyzetek közvetett, és közvetlen hatásaira fogyasztói felmérésemmel, és szakértői tanácsokkal. Kutatásom fő célkitűzése, hogy hazai szinten megvizsgálom a krízishelyzetek okozta munkahiányt, annak okát, hogy Magyarországot miért érintette ilyen jelentősen a helyzet, a beutazó külföldi vendégek motivációját és véleményét az ország imázsáról a háború idején. Emellett az esetleges pozitív hatásokat mérném fel, és ezek beépítését tárnám fel az új trendekbe. Ilyen pozitív hatás az egészségturizmus növekedése, az „overtourism” csökkenése, és az amerikai megnövekedett kereslet az európai utazások iránt. A Covid-19 pandémia okozta változások rendkívüliségének köszönhetően, vélhetően lesznek olyan változások, amelyek a helyzet normalizálódásával is fennmaradnak (Raffay, 2020). Emellett primer kutatásom része, hogy megtudjam hogyan reagáltak a szállodák a hirtelen lezárásokra, és hogyan készülnek fel egy újabb esetleges lezárásra és felmérném mennyien tértek vissza a szállodaiparba. Emellett felmérem a külföldi lakosok hajlandóságát a hazánkba való utazásra a háború idején. A fentiekre építve a vizsgálatokat irányító fő kutatási kérdés a következő: Melyek a legmeghatározóbb változások a Covid-19 járvány és a háború okozta helyzetben a turizmusban? E fő kutatási kérdés kibontását segítik a következő alkérdések: Hogyan kezelték a szállodák a hirtelen lezárásokat és hogyan készülnek a vezetők egy esetleges újabb lezárásra? Milyen stratégiákkal lehet tovább népszerűsíteni az újra fejlődő turizmus szektort? A Covid-19 járvány hogyan befolyásolja a munkaerő piacot a turizmusban? Milyen pozitív hatásai lehetnek a járványnak fenntarthatóság szempontjából? Hogyan befolyásolja a járvány a turisztikai fogyasztók költéseit? A háború okozta infláció hatására növekvő repülőjegy árak hogyan befolyásolják az utazók döntéseit? Mikorra várható, hogy Magyarország visszatérjen a háború előtti vendégszámhoz? Milyen hatással van a háború egy szomszédos ország imázsára, reputációjára? </p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bártfai Endre
Belső
óraadó tanár; Turizmus Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: háború, idegenforgalom, infláció, koronavírus-járvány (COVID-19), turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:33
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet