Különleges helyzetek kezelése a turizmusban

Dósa Orsolya Viktória (2023) Különleges helyzetek kezelése a turizmusban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Különleges helyzetek kezelése a turizmusban.pdf] PDF
Különleges helyzetek kezelése a turizmusban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelő Dósa Orsolya Viktória.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelő Dósa Orsolya Viktória.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (195kB)
[thumbnail of Dósa Orsolya Viktória_konzulens_Bártfai Endre.pdf] PDF
Dósa Orsolya Viktória_konzulens_Bártfai Endre.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (169kB)

Absztrakt (kivonat)

Atémám az orosz-ukrán háború és a Covid-19 világjárvány hatását mutatja be aturizmus különböző szektoraiban Magyarországon. Különleges hangsúlyt fektet akutatásom a Covid-19 jelenlegi hatására mind fogyasztói és vállalatiszempontból, hiszen az ágazat jelentősen kezd újjáépülni. A témám kidolgozásábanszerepe volt, hogy a szakmai gyakorlatomat a Hotel Parlamentben töltöttem. AFront Office részlegén recepciósként dolgoztam, és belátást nyertem avendégszámokba, a vendég arányokba és mely attrakciók lendíthetnék fel országunkturizmusát és imázsát. Aturizmus egy elengedhetetlen, magas bevételt hozó iparágazat. Jelentősenhozzájárul egy ország GDP szintjéhez, kialakít egy imázst az országról,emellett afogyasztást közvetlen módon befolyásolja. A turisztikai fogyasztás a lakosságifogyasztás része, így a turisztikai fogyasztásban történő változások alakossági fogyasztásban is éreztetik hatásukat. Aturizmus forgalmában bekövetkezett változások aturizmus és más ágak foglalkoztatási szintjét is befolyásolják, ösztönzik aberuházásokat, növelik a jövedelmeket, ezáltal hozzájárulnak az összesfogyasztás növekedéséhez. Ezért szignifikáns változások mennek végbe többszektorban, ha a turizmusban különös helyzetek alakulnak ki.2020 március 4-én lettbejelentve az első regisztrált Covid-19 által fertőzött beteg Magyarországon.Azóta jelentős változások mentek végbe a turizmus szektorában, mind a beutazóés kiutazó turisták számában, mind a turizmus GDP-hez való hozzájárulásában. ACovid-19 első hulláma, és az új omikron variáns megjelenése romokba döntötte aturizmust. Ennekhatására Magyarországon a szálláshely-szolgáltatás bruttó hozzáadott értéke azelőzetes becslések alapján 32%-kal csökkent az előző évhez képest. Akereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 57%-kal visszaesett2019-hez képest. A vendégforgalom 72%-át a belföldi vendégéjszakák tették ki. 2020-ban a külföldiek az előző évhez mérten 48%-kalkevesebb utazást tettek Magyarországra, és 54%-kal kevesebbet költöttek. Avilág lakosságának több mint 90%-át érintették a nemzetközi utazási korlátozások,a közösségi összejövetelek és a közösségi mobilitás csaknem teljes betiltásávala turizmus gyakorlatilag ellehetetlenült, leállt 2020 márciusában és csakhónapokkal később kezdett újjáéledni, akkor isnagyfokú bizonytalanság mellett (Raffay, 2020).Amiótaenyhült a betegek száma, és a félelem érzete, és jelentősen fellendült aturizmus szektor. Azonban Magyarországnak újabb nehézségekkel kellszembenéznie, amióta kitört az orosz invázió szomszédos országunk, Ukrajnaellen 2022 február 24-én. Európán belül a legjelentősebben érintett országokközé tartozik Magyarország. A repülőgépes foglalások 30-50%-os visszaeséstmutattak a háború kitörése idején. Emellett a Budapestre érkező turistákesetében Oroszország a top tíz küldőországok között szerepelt, és a magyarfürdővárosok, köztük például Hévíz turizmusát alapvetően határozták meg azorosz turisták. Azonban mostanra a háború okozta negatív közvetlen hatások is szignifikánsancsökkentek. Aközvetett hatások ennek ellenére nem látszanak csökkenni. „Az orosz-ukránháború jelentősen megzavarta a globális gazdasági fellendülést a járvány után” (penzcentrum.hu,2022). A nyersanyag árakat számottevő mértékben megnövelte, hiszen Oroszországés Ukrajna együtt a búzaexport egyharmadát adja világszerte. Emellett fontosexport termékük volt az ipari fém, a nikkel- és palládiumtermelők. Az energiaárnövekedés is hatással van a költési szokásokra. Oroszország a világ földgáztermelésének16 százalékát adja, és a kőolaj termelés 11 százalékát. Az energiaköltségektöbb, mint tízszeresére megemelkedtek (penzcentrum.hu, 2022).Tapasztalataim során ráláttam a turizmus területeirea Covid-19 járvány előtt és után is. Célom, hogy primer kutatásommalmegoldásokat találjak a krízishelyzetek közvetett, és közvetlen hatásairafogyasztói felmérésemmel, és szakértői tanácsokkal. Kutatásom fő célkitűzése,hogy hazai szinten megvizsgálom a krízishelyzetek okozta munkahiányt, annakokát, hogy Magyarországot miért érintette ilyen jelentősen a helyzet, a beutazókülföldi vendégek motivációját és véleményét az ország imázsáról a háborúidején. Emellett az esetleges pozitív hatásokat mérném fel, és ezek beépítéséttárnám fel az új trendekbe. Ilyen pozitív hatás az egészségturizmus növekedése,az „overtourism” csökkenése, és az amerikai megnövekedett kereslet az európaiutazások iránt. A Covid-19 pandémia okozta változások rendkívüliségénekköszönhetően, vélhetően lesznek olyan változások, amelyek a helyzetnormalizálódásával is fennmaradnak (Raffay, 2020). Emellett primer kutatásomrésze, hogy megtudjam hogyan reagáltak a szállodák a hirtelen lezárásokra, éshogyan készülnek fel egy újabb esetleges lezárásra és felmérném mennyien tértekvissza a szállodaiparba. Emellett felmérem a külföldi lakosok hajlandóságát ahazánkba való utazásra a háború idején. A fentiekre építve a vizsgálatokatirányító fő kutatási kérdés a következő: Melyek a legmeghatározóbb változások aCovid-19 járvány és a háború okozta helyzetben a turizmusban? E fő kutatásikérdés kibontását segítik a következő alkérdések: Hogyan kezelték a szállodák ahirtelen lezárásokat és hogyan készülnek a vezetők egy esetleges újabblezárásra? Milyen stratégiákkal lehet tovább népszerűsíteni az újra fejlődőturizmus szektort? A Covid-19 járvány hogyan befolyásolja a munkaerő piacot aturizmusban? Milyen pozitív hatásai lehetnek a járványnak fenntarthatóságszempontjából? Hogyan befolyásolja a járvány a turisztikai fogyasztókköltéseit? A háború okozta infláció hatására növekvő repülőjegy árak hogyan befolyásoljákaz utazók döntéseit? Mikorra várható, hogy Magyarország visszatérjen a háborúelőtti vendégszámhoz? Milyen hatással van a háború egy szomszédos országimázsára, reputációjára?

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: háború, idegenforgalom, infláció, koronavírus-járvány (COVID-19), turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:33
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet