Vásárlási szokások vizsgálata a G-Star üzlet példáján

Bordás Csenge (2023) Vásárlási szokások vizsgálata a G-Star üzlet példáján. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Projektmunka.2023.pdf] PDF
Projektmunka.2023.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (1MB)
[thumbnail of titkosítási kérelem (1).pdf] PDF
titkosítási kérelem (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (508kB)
[thumbnail of titkosítási kérelem.pdf] PDF
titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (495kB)
[thumbnail of titkosítási kérelem (1).pdf] PDF
titkosítási kérelem (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (508kB)
[thumbnail of BSc(BA) - MSc - FOSZK bírálati lap_Bordás_Csenge_Kovács_A.pdf] PDF
BSc(BA) - MSc - FOSZK bírálati lap_Bordás_Csenge_Kovács_A.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (193kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Projektmunkám témaválasztása során nemcsak arra törekedtem, hogy egy számomra érdekes témát fejtsek ki, de közgazdaságtani szempontból is érdekfeszítő, sokakat foglalkoztatott és sokáig kutatott témakör legyen. Ezért esett a választásom a vásárlói magatartás vizsgálatára ruhavásárlási szokásokon keresztül. A divatipar az egyike a legnagyobb iparágaknak, a kereskedelem jelentős részét a ruházati cikkek vásárlása foglalja el. Az ötletet a szakmai gyakorlatom, illetve munkahelyem inspirálta, amely a G-Star egyik üzlete, Budapest egyik legnagyobb bevásárlóközpontjában, a Westend-ben. 2 éve dolgozom itt, mint eladó. Ez idő alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem a különböző vásárlási szokásokról. Érdekesnek tartom megfigyelni, hogy miképp viselkednek a különböző vásárlók, és milyen vásárló típusok léteznek a gyakorlatban. Mi kell ahhoz, hogy egy fogyasztó betérjen az üzletünkbe, és ha már az első lépést megtette, mi kell ahhoz, hogy a vásárlás valóban megtörténjen? Ha valaki először lép be hozzánk, mi késztetheti arra, hogy állandó vásárlónk legyen? A törzsvásárlóink miért szeretnek visszatérni hozzánk? Ezekből a kérdésekből indultam el kutatásom felé, mert eladóként szerves része vagyok a vásárlásnak, én állok fizikailag a fogyasztók elé, és az én tapasztalataim és meglátásaim szerint támogathatom a vezetőim munkáját a fejlesztések és a még jobb vevő elégedettség fejében. Fontos a viselkedésem és a megjelenésem, amivel biztonságot kell nyújtanom a fogyasztó felé és ösztönzöm a vásárlás felé.</p> <p>A szakirodalmakat áttanulmányoztam, hiszen a téma előzőleg is kutatott, ezért már volt kiindulási alapom, amit összeköthettem személyes tapasztalataimmal. A kereskedelem és marketing szakos tanulmányaim során több témát is érintettük, azonban az én érdeklődésemet legjobban ez keltette fel, hiszen a hétköznapokban én is vásárló vagyok, de a mindennapi munkám során is fontos szerepet játszik. Oktatóim nagyon érdekesen, szakértői szemmel boncolgatták a témát, és kedvem támadt beleásni magam az említett területbe. A jövőmet is kereskedelem világában képzelem el, ezért ennek a témának a kutatása hasznos lehet további munkám során is. A dolgozat elkészítése során arra törekedtem, hogy több szempont alapján is vizsgáljam az adott témát és ezekből minél több, különböző következtetést vonhassak le. A saját készítésű primer kutatásom is nagyban elősegítette a fenti célomat, a sok válasz még több látásmódot tárt fel</p> <p>  Dolgozatomban a vásárlási szokásokat kutattam a ruhaüzleteken belül, különösen munkahelyem, a G-Star üzlet esetében. Arra kerestem a választ, hogy a különböző fogyasztók milyen magatartást mutatnak a ruhavásárlás szokásaik alapján és milyen csoportba sorolhatóak. A vállalatok számára mindenképp hasznos a fogyasztók és magatartásuk megismerése, ami rávilágíthat a fejlesztendő területekre és növelheti a forgalmat, a bevételeket. A divatipar, a ruházati cikkek kereskedelme nagyon jelentős, és még komoly jövő elé néz, ezért szerintem kiemelten fontos foglalkozni a fogyasztókkal, a vásárlókkal, és az ő igényeikkel. A különböző vizsgálatokon keresztül és a fizikai tapasztalatokon keresztül fontos következtetéseket lehet levonni a vásárlói magatartással kapcsolatban. A fogyasztói trendek gyakran változnak, a fogyasztók csoportosítása is egyre inkább átalakul, de akár egy fogyasztó is válthat kategóriát, ahogy az élethelyzete megváltozik, erre is érdemes különös tekintettel lenni. Nemcsak a fiatalokra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, hanem az idősebb korosztályokra is. A termékek árazásánál figyelembe kell venni a jelenlegi gazdasági helyzetet, hogy átlagosan egy fogyasztó mennyit hajlandó kiadni egy ruházati termékért. Mivel a G-Star üzlet inkább a minőségre koncentrál, ezért árai lehet magasabbak, mint más hasonló, de fast-fashion kategóriába eső üzletek esetén. Ahogy fent is említettem, mindenképp a vezetőség figyelmébe ajánlanám a területi terjeszkedést, hogy Magyarország több régiójában is elérhetőek legyünk. További vásárlóösztönző lehetőség lenne egy hűségprogram indítása, vagy egy nagyobb kollaboráció más üzletekkel, iparágakkal összefogva.</p> <p>A kutatásaim és kérdőív alapján pozitív kilátásokat támasztok a munkahelyem jövője felé, mert a személyes vásárlás továbbra is erősen jelen van az emberek életében. Az online vásárlás ugyan egyre jobban piacra tör, de a személyes vásárlásnak számos előnye van. A termékeket élőben meg lehet nézni, fogni, a legfontosabb, hogy fel is tudjuk próbálni. Sokan ódzkodnak az online vásárlástól, mert nem tudják, hogy fog állni rajtuk az adott ruhadarab, illetve melyik méret lesz a megfelelő számukra. Ezen felül sokakat visszatart a szállítás a magas ára és a korlátozott lehetőségek (például sok helyen csak a házhoz szállítás elérhető, akik pedig napközben a munkahelyükön tartózkodnak, nem tudják otthonukban átvenni a csomagot), illetve, ha az áruval bármilyen probléma merül fel (minőségi hiba, hibás termék, rossz méret stb), akkor a visszaküldés nemcsak költséges, hanem bonyolult és időigényes folyamatnak bizonyul, melyre kevés áruház nyújt kényelmes megoldást.</p> <p>Úgy gondolom, hogy a G-Star üzletek nincsenek nagy hátrányban versenytársaikkal szemben, természetesen a nagyobb ruhaüzletláncok előnyt élveznek.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kovács András
Belső
egyetemi docens; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, kereskedelemkutatás, kérdőív, ruhaipar, vásárlás, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:30
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet