Bordás Csenge (2023) Vásárlási szokások vizsgálata a G-Star üzlet példáján. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Projektmunka.2023.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09.. Download (1MB) |
|
PDF
titkosítási kérelem (1).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (508kB) |
|
PDF
titkosítási kérelem.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09.. Download (495kB) |
|
PDF
titkosítási kérelem (1).pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09.. Download (508kB) |
|
PDF
BSc(BA) - MSc - FOSZK bírálati lap_Bordás_Csenge_Kovács_A.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (193kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Projektmunkám témaválasztása során nemcsak arra törekedtem, hogy egy számomra érdekes témát fejtsek ki, de közgazdaságtani szempontból is érdekfeszítő, sokakat foglalkoztatott és sokáig kutatott témakör legyen. Ezért esett a választásom a vásárlói magatartás vizsgálatára ruhavásárlási szokásokon keresztül. A divatipar az egyike a legnagyobb iparágaknak, a kereskedelem jelentős részét a ruházati cikkek vásárlása foglalja el. Az ötletet a szakmai gyakorlatom, illetve munkahelyem inspirálta, amely a G-Star egyik üzlete, Budapest egyik legnagyobb bevásárlóközpontjában, a Westend-ben. 2 éve dolgozom itt, mint eladó. Ez idő alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem a különböző vásárlási szokásokról. Érdekesnek tartom megfigyelni, hogy miképp viselkednek a különböző vásárlók, és milyen vásárló típusok léteznek a gyakorlatban. Mi kell ahhoz, hogy egy fogyasztó betérjen az üzletünkbe, és ha már az első lépést megtette, mi kell ahhoz, hogy a vásárlás valóban megtörténjen? Ha valaki először lép be hozzánk, mi késztetheti arra, hogy állandó vásárlónk legyen? A törzsvásárlóink miért szeretnek visszatérni hozzánk? Ezekből a kérdésekből indultam el kutatásom felé, mert eladóként szerves része vagyok a vásárlásnak, én állok fizikailag a fogyasztók elé, és az én tapasztalataim és meglátásaim szerint támogathatom a vezetőim munkáját a fejlesztések és a még jobb vevő elégedettség fejében. Fontos a viselkedésem és a megjelenésem, amivel biztonságot kell nyújtanom a fogyasztó felé és ösztönzöm a vásárlás felé.</p> <p>A szakirodalmakat áttanulmányoztam, hiszen a téma előzőleg is kutatott, ezért már volt kiindulási alapom, amit összeköthettem személyes tapasztalataimmal. A kereskedelem és marketing szakos tanulmányaim során több témát is érintettük, azonban az én érdeklődésemet legjobban ez keltette fel, hiszen a hétköznapokban én is vásárló vagyok, de a mindennapi munkám során is fontos szerepet játszik. Oktatóim nagyon érdekesen, szakértői szemmel boncolgatták a témát, és kedvem támadt beleásni magam az említett területbe. A jövőmet is kereskedelem világában képzelem el, ezért ennek a témának a kutatása hasznos lehet további munkám során is. A dolgozat elkészítése során arra törekedtem, hogy több szempont alapján is vizsgáljam az adott témát és ezekből minél több, különböző következtetést vonhassak le. A saját készítésű primer kutatásom is nagyban elősegítette a fenti célomat, a sok válasz még több látásmódot tárt fel</p> <p> Dolgozatomban a vásárlási szokásokat kutattam a ruhaüzleteken belül, különösen munkahelyem, a G-Star üzlet esetében. Arra kerestem a választ, hogy a különböző fogyasztók milyen magatartást mutatnak a ruhavásárlás szokásaik alapján és milyen csoportba sorolhatóak. A vállalatok számára mindenképp hasznos a fogyasztók és magatartásuk megismerése, ami rávilágíthat a fejlesztendő területekre és növelheti a forgalmat, a bevételeket. A divatipar, a ruházati cikkek kereskedelme nagyon jelentős, és még komoly jövő elé néz, ezért szerintem kiemelten fontos foglalkozni a fogyasztókkal, a vásárlókkal, és az ő igényeikkel. A különböző vizsgálatokon keresztül és a fizikai tapasztalatokon keresztül fontos következtetéseket lehet levonni a vásárlói magatartással kapcsolatban. A fogyasztói trendek gyakran változnak, a fogyasztók csoportosítása is egyre inkább átalakul, de akár egy fogyasztó is válthat kategóriát, ahogy az élethelyzete megváltozik, erre is érdemes különös tekintettel lenni. Nemcsak a fiatalokra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, hanem az idősebb korosztályokra is. A termékek árazásánál figyelembe kell venni a jelenlegi gazdasági helyzetet, hogy átlagosan egy fogyasztó mennyit hajlandó kiadni egy ruházati termékért. Mivel a G-Star üzlet inkább a minőségre koncentrál, ezért árai lehet magasabbak, mint más hasonló, de fast-fashion kategóriába eső üzletek esetén. Ahogy fent is említettem, mindenképp a vezetőség figyelmébe ajánlanám a területi terjeszkedést, hogy Magyarország több régiójában is elérhetőek legyünk. További vásárlóösztönző lehetőség lenne egy hűségprogram indítása, vagy egy nagyobb kollaboráció más üzletekkel, iparágakkal összefogva.</p> <p>A kutatásaim és kérdőív alapján pozitív kilátásokat támasztok a munkahelyem jövője felé, mert a személyes vásárlás továbbra is erősen jelen van az emberek életében. Az online vásárlás ugyan egyre jobban piacra tör, de a személyes vásárlásnak számos előnye van. A termékeket élőben meg lehet nézni, fogni, a legfontosabb, hogy fel is tudjuk próbálni. Sokan ódzkodnak az online vásárlástól, mert nem tudják, hogy fog állni rajtuk az adott ruhadarab, illetve melyik méret lesz a megfelelő számukra. Ezen felül sokakat visszatart a szállítás a magas ára és a korlátozott lehetőségek (például sok helyen csak a házhoz szállítás elérhető, akik pedig napközben a munkahelyükön tartózkodnak, nem tudják otthonukban átvenni a csomagot), illetve, ha az áruval bármilyen probléma merül fel (minőségi hiba, hibás termék, rossz méret stb), akkor a visszaküldés nemcsak költséges, hanem bonyolult és időigényes folyamatnak bizonyul, melyre kevés áruház nyújt kényelmes megoldást.</p> <p>Úgy gondolom, hogy a G-Star üzletek nincsenek nagy hátrányban versenytársaikkal szemben, természetesen a nagyobb ruhaüzletláncok előnyt élveznek.</p><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | fogyasztói magatartás, kereskedelemkutatás, kérdőív, ruhaipar, vásárlás, vásárlói magatartás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Aug. 03. 16:30 |
Utolsó módosítás: | 2023. Aug. 03. 16:30 |
Actions (login required)
Tétel nézet |