Vásárlási szokások vizsgálata a G-Star üzlet példáján

Bordás Csenge (2023) Vásárlási szokások vizsgálata a G-Star üzlet példáján. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Projektmunka.2023.pdf] PDF
Projektmunka.2023.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (1MB)
[thumbnail of titkosítási kérelem (1).pdf] PDF
titkosítási kérelem (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (508kB)
[thumbnail of titkosítási kérelem.pdf] PDF
titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (495kB)
[thumbnail of titkosítási kérelem (1).pdf] PDF
titkosítási kérelem (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Május 09..

Download (508kB)
[thumbnail of BSc(BA) - MSc - FOSZK bírálati lap_Bordás_Csenge_Kovács_A.pdf] PDF
BSc(BA) - MSc - FOSZK bírálati lap_Bordás_Csenge_Kovács_A.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (193kB)

Absztrakt (kivonat)

Projektmunkám témaválasztásasorán nemcsak arra törekedtem, hogy egy számomra érdekes témát fejtsek ki, deközgazdaságtani szempontból is érdekfeszítő, sokakat foglalkoztatott és sokáigkutatott témakör legyen. Ezért esett a választásom a vásárlói magatartásvizsgálatára ruhavásárlási szokásokon keresztül. A divatipar az egyike alegnagyobb iparágaknak, a kereskedelem jelentős részét a ruházati cikkekvásárlása foglalja el. Az ötletet a szakmai gyakorlatom, illetve munkahelyeminspirálta, amely a G-Star egyik üzlete, Budapest egyik legnagyobbbevásárlóközpontjában, a Westend-ben. 2 éve dolgozom itt, mint eladó. Ez időalatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem a különböző vásárlási szokásokról.Érdekesnek tartom megfigyelni, hogy miképp viselkednek a különböző vásárlók, ésmilyen vásárló típusok léteznek a gyakorlatban. Mi kell ahhoz, hogy egyfogyasztó betérjen az üzletünkbe, és ha már az első lépést megtette, mi kellahhoz, hogy a vásárlás valóban megtörténjen? Ha valaki először lép be hozzánk,mi késztetheti arra, hogy állandó vásárlónk legyen? A törzsvásárlóink miértszeretnek visszatérni hozzánk? Ezekből a kérdésekből indultam el kutatásomfelé, mert eladóként szerves része vagyok a vásárlásnak, én állok fizikailag afogyasztók elé, és az én tapasztalataim és meglátásaim szerint támogathatom avezetőim munkáját a fejlesztések és a még jobb vevő elégedettség fejében.Fontos a viselkedésem és a megjelenésem, amivel biztonságot kell nyújtanom afogyasztó felé és ösztönzöm a vásárlás felé.A szakirodalmakatáttanulmányoztam, hiszen a téma előzőleg is kutatott, ezért már volt kiindulásialapom, amit összeköthettem személyes tapasztalataimmal. A kereskedelem ésmarketing szakos tanulmányaim során több témát is érintettük, azonban az énérdeklődésemet legjobban ez keltette fel, hiszen a hétköznapokban én is vásárlóvagyok, de a mindennapi munkám során is fontos szerepet játszik. Oktatóimnagyon érdekesen, szakértői szemmel boncolgatták a témát, és kedvem támadtbeleásni magam az említett területbe. A jövőmet is kereskedelem világábanképzelem el, ezért ennek a témának a kutatása hasznos lehet további munkámsorán is. A dolgozat elkészítése során arra törekedtem, hogy több szempontalapján is vizsgáljam az adott témát és ezekből minél több, különbözőkövetkeztetést vonhassak le. A saját készítésű primer kutatásom is nagybanelősegítette a fenti célomat, a sok válasz még több látásmódot tárt fel  Dolgozatomban a vásárlásiszokásokat kutattam a ruhaüzleteken belül, különösen munkahelyem, a G-Starüzlet esetében. Arra kerestem a választ, hogy a különböző fogyasztók milyenmagatartást mutatnak a ruhavásárlás szokásaik alapján és milyen csoportbasorolhatóak. A vállalatok számára mindenképp hasznos a fogyasztók ésmagatartásuk megismerése, ami rávilágíthat a fejlesztendő területekre és növelhetia forgalmat, a bevételeket. A divatipar, a ruházati cikkek kereskedelme nagyonjelentős, és még komoly jövő elé néz, ezért szerintem kiemelten fontosfoglalkozni a fogyasztókkal, a vásárlókkal, és az ő igényeikkel. A különbözővizsgálatokon keresztül és a fizikai tapasztalatokon keresztül fontoskövetkeztetéseket lehet levonni a vásárlói magatartással kapcsolatban. Afogyasztói trendek gyakran változnak, a fogyasztók csoportosítása is egyreinkább átalakul, de akár egy fogyasztó is válthat kategóriát, ahogy azélethelyzete megváltozik, erre is érdemes különös tekintettel lenni. Nemcsak afiatalokra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, hanem az idősebb korosztályokrais. A termékek árazásánál figyelembe kell venni a jelenlegi gazdaságihelyzetet, hogy átlagosan egy fogyasztó mennyit hajlandó kiadni egy ruházatitermékért. Mivel a G-Star üzlet inkább a minőségre koncentrál, ezért árai lehetmagasabbak, mint más hasonló, de fast-fashion kategóriába eső üzletek esetén.Ahogy fent is említettem, mindenképp a vezetőség figyelmébe ajánlanám aterületi terjeszkedést, hogy Magyarország több régiójában is elérhetőeklegyünk. További vásárlóösztönző lehetőség lenne egy hűségprogram indítása,vagy egy nagyobb kollaboráció más üzletekkel, iparágakkal összefogva.A kutatásaim és kérdőív alapjánpozitív kilátásokat támasztok a munkahelyem jövője felé, mert a személyesvásárlás továbbra is erősen jelen van az emberek életében. Az online vásárlásugyan egyre jobban piacra tör, de a személyes vásárlásnak számos előnye van. Atermékeket élőben meg lehet nézni, fogni, a legfontosabb, hogy fel is tudjukpróbálni. Sokan ódzkodnak az online vásárlástól, mert nem tudják, hogy fogállni rajtuk az adott ruhadarab, illetve melyik méret lesz a megfelelőszámukra. Ezen felül sokakat visszatart a szállítás a magas ára és akorlátozott lehetőségek (például sok helyen csak a házhoz szállítás elérhető,akik pedig napközben a munkahelyükön tartózkodnak, nem tudják otthonukbanátvenni a csomagot), illetve, ha az áruval bármilyen probléma merül fel(minőségi hiba, hibás termék, rossz méret stb), akkor a visszaküldés nemcsakköltséges, hanem bonyolult és időigényes folyamatnak bizonyul, melyre kevésáruház nyújt kényelmes megoldást.Úgy gondolom, hogy a G-Starüzletek nincsenek nagy hátrányban versenytársaikkal szemben, természetesen anagyobb ruhaüzletláncok előnyt élveznek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, kereskedelemkutatás, kérdőív, ruhaipar, vásárlás, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:30
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet