A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon

Nagy Emese (2023) A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Nagy Emese_A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon.pdf] PDF
Nagy Emese_A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nagy Emese - Farkas.pdf] PDF
Nagy Emese - Farkas.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (306kB)
[thumbnail of NagyEmese_opponens_VeghAgnes.pdf] PDF
NagyEmese_opponens_VeghAgnes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p></p><p></p><p>Dolgozatomban bemutatásra kerül elsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzete Magyarországon, azon belül kiemelem a szerb kisebbség helyzetét. Említést teszek a szerb önkormányzatról, a nemzetiségi iskoláról, a kultúráról és a vallásról. Ehhez nélkülözhetetlennek érzem, hogy röviden kitérjek a kultúra fogalmi eredetére, meghatározására, összetettségére, ugyanis kultúra nélkül az említett fogalmak gondolata sem jöhetett volna létre. Megemlítem egy rövid fogalmi háttér elhelyezéssel az asszimilációt és a multikulturalizmust, hiszen ma már mindannyian multikulturális környezetben élünk, hol akarattal, vagy akaratunkon kívül nap, mint nap, különböző kultúrájú nemzetekkel találkozunk, vagy élünk együtt. Ezért nagyon fontos, hogy az tisztában legyünk saját kultúránk fontosságával, viszont mások kulturális szokásaira is érzékenyek legyünk. A dolgozatom célja bemutatni elsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzetét Magyarországon, amihez segítségül hívom a 2011. évi CLXXIX. törvény a nemzetiségek jogairól szóló, az 1993. évi LXXVII. törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól, és a 2005. évi CXIV. törvény a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló jogszabályokat, illetve a 2005. évi IV. törvény a Magyar Köztársaság és Szerbia és Montenegró között a Magyar Köztársaságban élő szerb kisebbség és a Szerbia és Montenegróban élő magyar kisebbség jogainak védelméről szóló, Budapesten, 2003. október 21-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló egyezményt, hogy megfejthessük a kisebbség különböző meghatározásait, mert minden kisebbségi, valamint többségi kultúra hatást gyakorol egymásra. A Magyarországon élő tizenhárom nemzetiség közül egy kiválasztott hazai nemzetiségi csoport közül, a magyarországi szerb kisebbség vizsgálata mellett határoztam el magam. Tanulmányoztam a hazai körülményeket, a szabályozási rendszert és a magyarországi szerbek művelődési lehetőségeit, továbbá olyan kérdésekre keresem a választ, mint hogy miben támogatja a magyarországi szerb kisebbséget az anyaország és hogy egy magyarországi szerbnek, mint Magyarország népességét alkotó nemzetiségnek milyen jogai és kilátásai vannak a nemzetisége szempontjából. A szerb nemzetiségűeknek milyen művelődési lehetőségeik vannak jelenleg Magyarországon. A kutatási kérdéseim kapcsán említést kell tennem a Szerb Országos Önkormányzatról és annak munkásságáról (alapító okirat és szmsz vizsgálata), a nemzetiségi nevelésről-oktatásról az óvodákon és iskolákon belül, a kultúráról, annak jelentőségteljes fontosságáról és a vizsgált nemzetiség vallásáról. Részletesen kibontanom a magyarországi szerbek sokrétű és egyedülálló törekvéseit, amit kultúrájuk és hagyományaik ápolása érdekében végeznek. Bemutatom a Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár intézményét, ami a Szerb Országos Önkormányzat fenntartása alatt áll, és annak további tagintézményeit: Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Lórévi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Lórévi Óvodája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Deszki Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Deszki Óvodája, Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Szegedi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Szegedi Általános Óvodája. A Nikola Tesla intézményein keresztül fogom bemutatni, hogy a dolgozat elején törvényileg jól körül határolt kisebbségnek az oktatása hogyan valósul meg a gyakorlatban, amihez beemelek weboldalakat, cikkeket, tudományos írásokat, szaklapokat és természetesen a szerb kisebbség által üzemeltetett folyóiratokat, mint a „Лист српске заједнице у Мађарској” (Szerb Népújság), Srpski Ekran (Szerb magazin) vagy a Varoš RTV.</p><p></p><p></p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közösségszervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Farkas Julianna
Belső
főiskolai tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kisebbség, kisebbségi oktatás, kisebbségi ombudsman, kisebbségi önkormányzat, kisebbségi törvény, kisebbségjog, nemzeti és etnikai kisebbségi jogok, nemzeti kisebbségek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:29
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet