A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon

Nagy Emese (2023) A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Nagy Emese_A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon.pdf] PDF
Nagy Emese_A magyarországi szerbek oktatásügyi helyzete Magyarországon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nagy Emese - Farkas.pdf] PDF
Nagy Emese - Farkas.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (306kB)
[thumbnail of NagyEmese_opponens_VeghAgnes.pdf] PDF
NagyEmese_opponens_VeghAgnes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban bemutatásra kerülelsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzete Magyarországon, azonbelül kiemelem a szerb kisebbség helyzetét. Említést teszek a szerb önkormányzatról,a nemzetiségi iskoláról, a kultúráról és a vallásról. Ehhez nélkülözhetetlennekérzem, hogy röviden kitérjek a kultúra fogalmi eredetére, meghatározására,összetettségére, ugyanis kultúra nélkül az említett fogalmak gondolata semjöhetett volna létre. Megemlítem egy rövid fogalmi háttér elhelyezéssel azasszimilációt és a multikulturalizmust, hiszen ma már mindannyianmultikulturális környezetben élünk, hol akarattal, vagy akaratunkon kívül nap,mint nap, különböző kultúrájú nemzetekkel találkozunk, vagy élünk együtt. Ezértnagyon fontos, hogy az tisztában legyünk saját kultúránk fontosságával, viszontmások kulturális szokásaira is érzékenyek legyünk. A dolgozatom célja bemutatnielsősorban a kisebbségek jogi és oktatáspolitikai helyzetét Magyarországon, amihezsegítségül hívom a 2011. évi CLXXIX. törvény a nemzetiségek jogairól szóló, az 1993.évi LXXVII. törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól, és a 2005. éviCXIV. törvény a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint anemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló jogszabályokat,illetve a 2005. évi IV. törvény a Magyar Köztársaság és Szerbia és Montenegróközött a Magyar Köztársaságban élő szerb kisebbség és a Szerbia ésMontenegróban élő magyar kisebbség jogainak védelméről szóló, Budapesten, 2003.október 21-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló egyezményt, hogy megfejthessüka kisebbség különböző meghatározásait, mert minden kisebbségi, valaminttöbbségi kultúra hatást gyakorol egymásra. A Magyarországon élő tizenháromnemzetiség közül egy kiválasztott hazai nemzetiségi csoport közül, a magyarországiszerb kisebbség vizsgálata mellett határoztam el magam. Tanulmányoztam a hazaikörülményeket, a szabályozási rendszert és a magyarországi szerbek művelődési lehetőségeit,továbbá olyan kérdésekre keresem a választ, mint hogy miben támogatja amagyarországi szerb kisebbséget az anyaország és hogy egy magyarországiszerbnek, mint Magyarország népességét alkotó nemzetiségnek milyen jogai éskilátásai vannak a nemzetisége szempontjából. A szerb nemzetiségűeknek milyenművelődési lehetőségeik vannak jelenleg Magyarországon. A kutatási kérdéseimkapcsán említést kell tennem a Szerb Országos Önkormányzatról és annak munkásságáról(alapító okirat és szmsz vizsgálata), a nemzetiségi nevelésről-oktatásról azóvodákon és iskolákon belül, a kultúráról, annak jelentőségteljes fontosságárólés a vizsgált nemzetiség vallásáról. Részletesen kibontanom a magyarországiszerbek sokrétű és egyedülálló törekvéseit, amit kultúrájuk és hagyományaikápolása érdekében végeznek. Bemutatom a Nikola Tesla Szerb Tanítási NyelvűÓvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár intézményét, ami a SzerbOrszágos Önkormányzat fenntartása alatt áll, és annak további tagintézményeit: NikolaTesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium ésKönyvtár Lórévi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda,Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Lórévi Óvodája; Nikola TeslaSzerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és KönyvtárDeszki Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, ÁltalánosIskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Deszki Óvodája, Nikola Tesla SzerbTanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium és KönyvtárSzegedi Általános Iskolája; Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, ÁltalánosIskola, Gimnázium, Kollégium és Könyvtár Szegedi Általános Óvodája. A NikolaTesla intézményein keresztül fogom bemutatni, hogy a dolgozat elejéntörvényileg jól körül határolt kisebbségnek az oktatása hogyan valósul meg agyakorlatban, amihez beemelek weboldalakat, cikkeket, tudományos írásokat,szaklapokat és természetesen a szerb kisebbség által üzemeltetett folyóiratokat,mint a „Лист српске заједнице у Мађарској” (Szerb Népújság), Srpski Ekran (Szerbmagazin) vagy a Varoš RTV.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közösségszervezés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kisebbség, kisebbségi oktatás, kisebbségi ombudsman, kisebbségi önkormányzat, kisebbségi törvény, kisebbségjog, nemzeti és etnikai kisebbségi jogok, nemzeti kisebbségek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:29
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet