Tóth Benedek (2023) A Formula-1 gazdasági felépítésének és fenntarthatósági törekvéseinek bemutatása. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
A Formula-1 gazdasági felépítésének és fenntarthatósági törekvéseinek bemutatása.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Tóth Benedek_konzulensi_Fábián Tamás.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (151kB) |
|
PDF
Tóth_Benedek_opponens_Magyar_Márton.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (62kB) |
Absztrakt (kivonat)
A Formula-1 napjaink egyik legnagyobb ütemben növekedő sportága. A 2017-ben bekövetkezett tulajdonosváltás óta érezhető változás történt a sport vezetési politikájában, melynek köszönhetően korábban sosem látott népszerűségre tett szert a „száguldó cirkusz”.Folyamatosan növekszik a futamokra kilátogató szurkolók száma, hétről hétre dőlnek meg a korábbi nézettségi rekordok és évről évre korábban elfogynak a jegyek egy-egy versenyre. Szezononként már több, mint 20 nagydíjat rendeznek meg, melyek során a sport bejárja az egész világot, mindenhol szurkolók százezreit megmozgatva egy egész hétvégén keresztül. Mint minden világméretű sport, a Forma-1 is hatalmas gazdasági vonzatokkal jár, kezdve az egy futam megrendezéséért fizetendő jogdíjaktól a szponzorpénzeken át a helyezésekért járó pénzdíjakig. Miközben minden résztvevő fél a saját profitját tartja szem előtt, oda kell figyelniük arra is, hogy a sport fenntartható maradjon és egészségesen tudjon tovább növekedni.Mivel egy technikai sportágról beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a környezetre gyakorolt hatása mellett sem. A Forma-1-es versenyautók, mint a hétköznapi hagyományos belső égésű motoros közlekedési eszközök, benzint égetnek el, mely hatására jelentős mennyiségű káros anyag keletkezik és jut ki a környezetbe a kipufogócsöveiken keresztül. Egy autó egy versenyen 110 kilogrammnyi üzemanyagot használ fel, ami a jelenlegi mezőnyt alkotó 20 autó esetében egy durván két órán keresztül tartó futam alatt 2200 kilogramm elégetettbenzint jelent és akkor még nem számoltuk bele az időmérőn és a három szabadedzésen megtett köröket. Egy olyan korban, mikor a közutakon folyamatosan terjeszkednek az elektromos hajtásláncú autók és az emberek többsége meg van róla győződve, hogy ez a technológia lehet a közlekedés jövője, felvetődhet a kérdés az emberben, hogy vajon meddig folytatódhat még a sokak szerint értelmetlen versenyzés a világ körül. Arról nem is beszélve, hogy az Európai Unió 2050-ig karbonsemlegessé váló ütemterve szerint 2035-től nem lehet többé belső égésűjárműveket értékesíteni (edition.cnn.com, 2023).Jelenleg a Forma-1 egyik legnagyobb kihívása következik a fenntarthatósági kérdésekből, vezetőinek biztosítania kell, hogy ezekben az időkben is folytatódhasson a széria és sikeresen alkalmazkodjanak a modern trendekhez, de anélkül, hogy az elvesztené saját értékeit és identitását.A korábban említettek alapján a következő kutatási kérdéseket fogalmaztam meg:Milyen új intézkedéseket vezetett be eddig a sport új tulajdonosa? Hogyan lehet jövedelmező a Forma-1 a tulajdonosok, a rendezők és a csapatok számára egyszerre? Mik azok a fenntarthatósággal kapcsolatos innovatív megoldások, melyek biztosíthatják a sportág jövőjét 4és melyeknek köszönhetően megmaradhat a relevanciája a különböző autógyártók számára?Milyen hatással van egy nagydíjhétvége a környezetre? Hogyan vélekednek a rajongók a sport által bevezetett új döntésekről? Dolgozatom célja, hogy ezekre a kérdésekre válaszokat találjak különböző kutatási módszereket használva és átfogóan bemutassam a Forma-1 gazdasági működését, illetve a hosszútávú fenntarthatósággal kapcsolatos terveiket.Személy szerint egészen kiskorom óta követője vagyok a sportnak, ritka, hogy akár egy futamot is kihagyjak az év során. A nagyjából 15 év alatt már egészen sok változásának voltam szemtanúja és meglehetősen sok információval rendelkezem a sport világáról. Emellett volt szerencsém többször is kint lenni a Hungaroringen a Magyar Nagydíj ideje alatt, ami minden alkalommal felejthetetlen emlékekkel gazdagított. Szakdolgozatom témaválasztását indokoljamég az általam felvett Egészség-, sport- és ökoturizmus specializáció, mely tárgyainak gyakran témáját képezte a Formula-1.A szakdolgozatom 6 fő részből áll. A tulajdonosváltás következményeinekismertetésével kezdem, majd a sport gazdasági felépítésének elemzése következik, mely során természetesen kitérek a nagydíjhétvégék turizmusra gyakorolt hatásaira is. Ezt követőenelemzem a sport fenntarthatósággal kapcsolatos már érvényben lévő, illetve későbbre ütemezett terveit, intézkedéseit. Majd következik a kvalitatív kutatásom eredményeinek ismertetése, mely adatait egy általam összeállított kérdőív segítségével szereztem meg. A dolgozatom zárásaként az addig leírtakat összegzem, megválaszolom az általam feltett kutatási kérdéseket, illetve megfogalmazok néhány saját gondolatot, javaslatot is.Dolgozatom készítése során nagy mennyiségű szakirodalmat használtam fel, a Forma 1-gyel kapcsolatban megjelent tudományos műveket, folyóiratokat, könyveket, illetve a téma mivoltából adódóan igénybe vettem az interneten megjelent írásokat, statisztikákat is. Munkám során külföldi és belföldi anyagokból egyaránt tájékozódtam.A megszerzett adatokat és eredményeket minél érthetőbb módon szeretném bemutatni dolgozatomban, illetve célom, hogy aki nem követi a sportot, is megértse munkám lényegét és a téma relevanciáját.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | fenntarthatóság, Formula-1, gazdasági felépítés, innováció, sport |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Aug. 03. 16:28 |
Utolsó módosítás: | 2023. Aug. 03. 16:28 |
Actions (login required)
Tétel nézet |