Tas Gergely (2023) A művészi, kreatív alkotótevékenységek hatása a párkapcsolati veszteség feldolgozására. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Tas Gergely Szakdolgozat 2023..pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Tas Gergely_külső bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (246kB) |
|
PDF
Tas Gergely.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (480kB) |
Absztrakt (kivonat)
Felgyorsultvilágunkban a házasságok, párkapcsolatok is gyorsabban zajlanak, mint korábban.A társadalmi nyomás, hogy a házaspároknak együtt kell maradni, mára szinte egészenkikerült világunkból. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói társadalomra jellemző„eldobhatóság” a kapcsolatokról alkotott közfelfogásba is begyűrűzött.Majdhogynem mindennaposak a szakítások, válások, ami egyre gyakoribbá teszi apárkapcsolati veszteség, és az abból fakadó gyász jelenségét is. Bára párkapcsolati veszteség ugyanolyan gyászfolyamattal jár, mint a halálesetigyász, mégis méltatlanul keveset foglalkozunk a témával. Az élet nem áll meg,arra sarkal környezetünk is, hogy lépjünk tovább minél előbb, és találjuk megboldogságunkat az újban. Részben emiatt a sürgetettség miatt is lehet, hogysokszor nem kap elég időt és figyelmet az a folyamat, melyen keresztül apárkapcsolati veszteség teljes mértékben feldolgozható.Ugyanakkora saját élettapasztalataim, és a segítő szakmában szerzett tapasztalásaim isabban erősítettek meg, hogy érdemes a veszteség feldolgozás folyamatánakminőségi figyelmet és minőségi időt szentelni. Sokat segít, ha az emberkifejezheti ilyenkor a benne zajló, formálódó-alakuló érzéseket, érzelmeket. Ezekkifejezése azonban könnyen nehézségekbe tud ütközni, ha kizárólag kognitíveszközök (az érzésekről való gondolkodás és azok szavakban való megfogalmazása)állnak rendelkezésre. Ezzelszemben, művészi, kreatív alkotó tevékenységeket az idők kezdete óta használ azember arra, hogy kifejezze azokat a sokszor fájdalmas érzéseket, melyekhezegyébként lehet, hogy nehezebben férne hozzá. Gondoljunk csak a számtalan,szerelmi csalódásból, bánatból fakadó versre, vagy az ezekből fakadónépdalokra.Sokcsaládban az sem alap, hogy a gyereket megtanítsák szavakba önteni érzéseiket,emellett az is megtörténhet, hogy a veszteségből fakadó, fájdalmas érzéseket azember elfojtja, száműzi egy olyan helyre, ahol nem fér hozzá. Így, még ha ki istudná fejezni ezeket szavakkal, mégsem történik meg, mert az érzések nem elérhetők.Aművészet azonban kollektív kifejező eszköz. A kreatív alkotáson keresztül, azaddig eltemetett érzések is elérhetőbbé válnak, így a velük való munka is –akár egy indirektebb formában, de – el tud indulni. Párkapcsolativeszteség feldolgozása alatt magam is fordultam ösztönösen a zeneírás,képzőművészet vagy épp a mozgásművészet felé. Ezek a tevékenységek aztán mindigmegkönnyebbülést és a gyászfolyamat tovább gördülését eredményezték. Szakdolgozatomegyik alapvető hipotézise ezért, hogy a veszteség feldolgozása alatt az emberbenzajló érzéseket könnyebb művészi, kreatív eszközök segítségével (írás, képzőművészet,mozgásművészet-tánc, zene, színészet) kifejezni, mint kognitív módon. Másik, részben ebbőlfakadó hipotézisem, hogy a művészetterápiás tevékenység (mely a fenti eszközökközül a képzőművészetben rejlő lehetőségeket használja terápiás éscsoportterápiás körülmények között) nagyban hozzájárulhat a párkapcsolativeszteségek feldolgozásához, gyógyulásához. Szakdolgozatomban, atémában talált forrásanyagok és szekunder kutatások (veszteség és gyászfeldolgozástémában végzett és művészetterápia hatásait tesztelő kutatások), eredményeitmutatom be és vetem össze a saját – a dolgozatom témáját kutató – kérdőívemeredményével. A kérdőív egyebek mellett arra is kitér, hogy a kitöltők milyen terápiás(pszichológus, pszichiáter, mentálhigiénés segítő, csoportterápia, pl:gyászfeldolgozó csoport) és nem-terápiás eszközöket (testmozgás (futás, jóga,kirándulás, súlyzós edzés), zenélés, zenehallgatás, írás, festés, stb.)alkalmaztak a veszteség feldolgozás céljából, valamint, hogy mikor történt aveszteség, és hogy mennyire sikerült azt a kitöltőknek feldolgozni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | kognitív viselkedésterápia, mentálhigiénia, művészetterápia, pszichoterápia, veszteségek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Aug. 03. 16:26 |
Utolsó módosítás: | 2023. Aug. 03. 16:26 |
Actions (login required)
Tétel nézet |