SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. működése és kereskedelmi gyakorlata

Bánkuti Nikoletta Zsófia (2023) SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. működése és kereskedelmi gyakorlata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. működése és kereskedelmi gyakorlata.pdf] PDF
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. működése és kereskedelmi gyakorlata.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bankuti_Nikoletta_Zsofia_FOSZK_biralati_lap.pdf] PDF
Bankuti_Nikoletta_Zsofia_FOSZK_biralati_lap.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (486kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>Projektmunkaként a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. működése és kereskedelmi gyakorlata témát választottam. Ez a vállalat nagyon jelentős szerepet játszik a hazai kiskereskedelemben a rendszerváltástól napjainkig. A SPAR már 1990-ben megjelent Magyarországon és jelenleg több mint 14 ezer dolgozó foglalkoztatásával az ország ötödik legnagyobb munkaadója, továbbá a második legnagyobb árbevételű kiskereskedelmi lánc.</p> <p>Dolgozatom bevezetésében röviden összefoglaltam a hazai kereskedelem átalakulását, melynek során a 60%-ban állami, 30%-ban szövetkezeti tulajdonú szerkezet néhány év alatt, gyakorlatilag a kilencvenes évek közepére teljesen megváltozott. A privatizáció és az ezt követő koncentráció következtében új összetételű kereskedelmi szerkezet alakult ki, melyet három csoport alkotott. Ezek: multinacionális vállalatok, hazai tulajdonlású cégek és önálló mikro- és kisvállalkozások.</p> <p>A következő fejezetben röviden bemutattam a nemzetközi SPAR vállalatot, majd a SPAR Magyarország Kft-t. Itt az elmúlt több mint harminc év fejlesztéseit, hálózat bővítéseit és segéd üzemeit részleteztem. A folyamatos bővülés eredményeképp 2021. végén a vállalat több mint 380 saját egységet üzemeltetett és 200 franchise üzletet irányított. Nagy jelentőségű a két húsüzeme és a hidegkonyhai létesítménye.</p> <p>Bemutattam a vállalat különböző üzlettípusait, azaz a szupermarket, a hipermarket, a City, az OMV SPAR, valamint a franchise partner és market üzleteket.</p> <p>A SPAR Magyarország Kft. bemutatásánál nagy segítségemre volt a vállalat informatív és napra kész honlapja.</p> <p>A versenytársak közül vázlatosan bemutattam a Tesco-Global Zrt. és a Lidl Bt. vállalatokat. Két ellentétes üzletpolitikát folytató céget választottam. A Tesco a rendszerváltás óta működik Magyarországon, és eleinte csak városszéli hipermarket üzleteket nyitott. Később bővítette hálózatát belvárosi kisebb boltokkal. A Lidl másfél évtizedes késéssel, csak 2004-től tevékenykedik hazánkban, és csak diszkont üzleteket működtet. Tevékenysége rendkívül sikeresnek bizonyult. Összeállítottam egy diagramot a Tesco Zrt. különböző típusú üzleteinek szám szerinti alakulásáról a 2000. és 2021. évek közötti időszakra, mert véleményem szerint ennek alakulása nagyon jellemző a magyar kiskereskedelmi hálózatra is. &nbsp;&nbsp;A közzétett mérlegbeszámolóik adatai alapján két diagramot készítettem a három vállalat árbevételének és adózott eredményének bemutatására a 2008-2021. évek közötti időszakban. Kis táblázatban összehasonlítottam a három vállalat két hatékonysági mutatóját.</p> <p>Elvégeztem és bemutattam a vállalatra vonatkozó SWOT analízist, STEEP analízist és Porter elemzést. Az elemzések érintik a magyar munkaerő helyzetet, a vevőket és beszállítókat, a versenytársakat, a környezet védelmet és egészséges életmódot. Megemlítettem a 2012. évi „plázastopot” és az átmeneti vasárnapi boltzárat. Jelenleg nagyon nagy jelentőségű és a kiskereskedelmet érzékenyen érintő tényező az infláció magas szintje, ezen belül az élelmiszer áremelkedés kiugró mértéke. Figyelemre méltó a kereskedelmi láncok reakciója. Dolgozatom több helyen foglalkozik a hazai termékek árusításának fontosságával és ezen belül az ún. saját termékekkel. Röviden megemlítettem a covid járvány hatásait, a bevezetett kereskedelmi külön adókat és az orosz-ukrán háború következményeit.</p> <p>Kérdőívet állítottam össze, amely 22 kérdést tartalmazott, amelyek közül 17 volt szakmai. A kérdőívre 220 választ kaptam. Ezeknek a válaszoknak a rövid kiértékelését és értelmezését kérdésenként elvégeztem, továbbá a válaszok megoszlását kör-, illetve oszlopdiagramokon ábrázoltam. A kérdőívet az üzlettípusok, az árak, akciók, választék és minőség, online vásárlás kérdéscsoportokból állítottam össze.</p> <p>Interjút sikerült kérnem egy budapesti SPAR szupermarket vezetőjétől, sajnos csak a kérdőíves felmérés után. Az interjúalany véleménye nagyjából megerősítette a vásárlóktól kapott válaszokat.</p> <p>Rövid javaslatot és összefoglalást készítettem a dolgozat végén.</p> <p>A dolgozathoz mellékletként csatoltam a kérdőív kérdéseit és az interjú kérdéseit.</p> <p>Az előírásoknak megfelelően ábrajegyzéket és irodalomjegyzéket is készítettem.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Békési Gábor György
Belső
Mesteroktató; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: áruforgalom, beruházás, ellátási lánc - ellátó hálózat, élelmiszer-kereskedelem, interjú, kérdőíves felmérés, környezetvédelem, vásárlók
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:26
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:26

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet