A tej és tejtermékek szerepe a helyi termékek piacán és a vendéglátásban

Patócs Balázs Andor (2023) A tej és tejtermékek szerepe a helyi termékek piacán és a vendéglátásban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of A tej és tejtermékek szerepe a helyi termékek piacán és a vendéglátásban.pdf] PDF
A tej és tejtermékek szerepe a helyi termékek piacán és a vendéglátásban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (552kB)
[thumbnail of Patócs_k.pdf] PDF
Patócs_k.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (66kB)
[thumbnail of Patócs Balázs BA bírálati lap_kn.pdf] PDF
Patócs Balázs BA bírálati lap_kn.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (198kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Szakdolgozatom a helyi termelők által előállított produktumok szerepét vizsgálja a vendéglátásban, valamint a helyi termékek piacán és ezen belül a tej- és tejtermékek jelentőségét. Motivációmat a témára az adta, hogy szerettem volna megérteni a termelői tej és tejtermékek szerepét, jelentőségét magyar viszonylatban, illetve milyen tényezők befolyásolják a termelést, értékesítést. Továbbá kíváncsi voltam az említett termékkör fogyasztási szokásaira is Magyarországon.&nbsp;</p><p></p><p>Az irodalmi áttekintés részben tisztázásra kerülnek az alapfogalmak és a különböző szakirodalmak meglátásai a téma vonatkozásában.&nbsp;Bemutatásra kerülnek a tej- és tejtermékek, amelyek a szakdolgozatom fókuszában vannak. Említésre kerülnek a Rövid élelmiszer-ellátási Lánc (REL) szereplői. Az önszerveződés és együttműködés fontos alapköve a hosszútávon fenntartható versenyképességnek a piacgazdaságon belül. </p> <p>A dolgozat bevezetését követően a 2. fejezetben a téma mélyebb megértéséhez szükséges információk kerülnek elemzésre. A fejezet magába foglalja a tej és tejtermékek szerepét a táplálkozásban. Elemzésre kerülnek a tej és tejtermékekkel kapcsolatos kereskedelmi és fogyasztói adatok hazai és külföldi viszonylatban. Ezt követően a termelői piacok és a vendéglátás kapcsolata kerül vizsgálatra. Bemutatásra kerülnek a jelenleg aktuális tendenciák, szabályozások és lehetőségek. Mivel fontos tisztában lenni azzal, hogy a helyi termékek előállítói miképpen tudnak törvényszerűen termelni és belépni a vendéglátás piacára. Említésre kerülnek a helyi termelőket és a helyi vendéglátást támogató kezdeményezések is. Az Európai Unió nagymértékben hozzájárult a vidéki térségek felzárkóztatásához, például a Vidékfejlesztési program megalkotásával.</p> <p>A 3. fejezetben a szakdolgozathoz elvégzett kutatások módszertana kerül ismertetésre. A téma megvilágítása több szemszögből történik a négy mélyinterjú és a kérdőív kapcsán. A Mircz Nárcisszal és Sztankó Katalinnal készült interjú termelői szemszögből, míg a Cukorborsó kertvendéglő tulajdonosával készített interjú a vendéglátó egységek látásmódját vizsgálja. A kérdőíves felmérés segítségével fogyasztói szemszögből kerül elemzésre a téma.&nbsp;<br><span style="font-size: 1rem;">Dr. Kujáni Katalinnal készített mélyinterjú pedig a helyi termékek szerepét hazai és nemzetközi vonatkozásban is segít megvilágítani.</span><span style="font-size: 1rem;">&nbsp;</span></p><p><span style="font-size:1rem;">A 4. fejezetben szakdolgozat eredményei kerülnek elemzésre. Ezek az eredmények a 3 mélyinterjú kivonata és a vásárlók véleményének vizsgálatára készült kérdőív összefoglalása.</span></p><p><span style="font-size:1rem;">Az 5. fejezetben az egész szakdolgozat összefoglalásra kerül és a további fejezetek az irodalmi jegyzéket, illetve a mellékleteket tartalmazzák.</span></p><p><span style="font-size:1rem;"></span></p><p>Összességében elmondható, hogy a helyi termékek iránti érdeklődés egyre nagyobb. A tej és tejtermékek előnyös hatásai köztudottak, a tejfogyasztás növekvő tendenciát mutat hazánkban és világ szinten is. Magyarországon a tej és tejtermékek közül a tehéntej a legnépszerűbb, ezt követi a kecske és a juhtej. Az éttermek külföldön is egyre nyitottabbak a helyi termelők által előállított termékeket felhasználni alapanyagként. Ebből arra lehet következtetni, hogy a külföldi vásárlók igénye növekszik az egészséges, helyi termékek fogyasztására az éttermekben. Ez a tendencia Magyarországra is igaz, mivel a termelői piacok népszerűsége egyre nagyobb, számuk folyamatosan növekszik. Az egészséges életmódot követő emberek nem csak az éttermekben, hanem a hétköznapokban is törekszenek olyan ételekkel táplálni a testüket, amelyeknek a származásával és előállításának módjával tisztában vannak.</p> <p>A kistermelőknek számos szabályozáshoz kell igazodniuk, mint például, hogy a maguk által megtermelt termékeiket hol értékesíthetik Magyarországon belül. A szabályozó törvény vonatkozik a vendéglátó egységekre is, hogy milyen körzetben vásárolhatnak. A rendelet értelmében tehát van lehetőség helyi piacokon és rendezvényeken, vagy a Budapesten megrendezésre kerülő rendezvényeken árusítani. További rendeletek szabályozzák Magyarországon a kis- és őstermelők piacra jutásának lehetőségeit. Ezek a szabályozások összességében megnehezítik a termelők érvényesülési lehetőségeit. A tej és tejtermékeket előállítóknak a tej hőkezelésére is különös figyelmet kell fordítaniuk. Összességében számos szempontnak és élelmiszerbiztonsági előírásnak kell megfelelniük a tejtermelőknek. Ezek mellett Magyarország Kormánya és az Európai Unió számos intézkedéssel igyekszik támogatni az utóbbi évtizedben a helyi termékek népszerűsítését és a vidéki térségek fejlesztését.&nbsp;</p> <p>Magyarországon a vendéglátó egységek ösztönzésére megalkotott 676/2020 kormányrendelet segíti elő a helyi termékek bekerülését a közétkeztetésbe<span style="font-size:1rem;">. A Felelős Gasztrohős Alapítvány célja a környezettudatos, felelős étkezés elterjesztése és a hazai vendéglátóhelyek környezetvédelmi törekvéseinek segítése. Fontos szerepet vállalnak a helyi termékek rövid élelmiszerláncba történő felhasználás népszerűsítésében. Az aktív turizmus iránti megnövekedett igény is elősegíti, hogy a vidéki éttermek a helyi termékeket használják fel. Ezeknek az intézkedéseknek egyre jobban látszik a hatása és hosszútávon arra lehet következtetni, hogy még jelentősebben fognak növekedni a helyi termékek és szolgáltatások iránti igények. Egyre jobban bekerül a köztudatba ezeknek a fontossága az Európai Uniós és a Magyar Kormány intézkedéseinek hatására, melyeknek jelentőségére dr. Kujáni Katalin is rávilágított az interjú során adott válaszaival.</span></p> <p>Abból az interjúból, amit a Cukorborsó kertvendéglő tulajdonosával készült arra lehet következtetni, hogy összességében megvan a törekvés a Cukorborsó kertvendéglő tulajdonosaiban arra, hogy minél több termelői alapanyaggal dolgozzanak. Tehát látják a tendenciát, miszerint erre valóban egyre nagyobb az igény a fogyasztók körében.</p> <p>Mircz Nárcisz interjújából meg lehet állapítani, hogy az ő tapasztalatai alapján is határozottan nő a kereslet a kézműves, helyben készült magyar termékek iránt és egyre több termelő állítja elő és népszerűsíti ezeket. Nárcisz véleménye szerint az értékesítési csatornákon szükséges még a legtöbbet dolgozni, hogy fenntartható legyen a vendéglátó egységek és a termelők szempontjából is. Nagyon fontos feladat, hogy a vendéglátásba minél nagyobb mértékben használják az egészséges magyar élelmiszereket. A kutatások mind alátámasszák a helyi termékek fontosságát és jelentőségét.</p> <p>A helyi előállítású tejekkel és tejtermékekkel kapcsolatos vásárlási szokásokra és éttermi fogyasztási igényekre vonatkozó kérdőívből megállapítható, hogy házi tejet a válaszadók csaknem 50%-a szokott vásárolni és sajtot is közel ilyen arányban. Joghurtot a válaszadók megközelítőleg 20%-a, túrót pedig hozzávetőlegesen 40% vásárol. Azok a kitöltők, akik nem vásárolnak helyi tejet és tejterméket, a 80% túl drágának találják azokat. A kitöltők jelentős részében megvan a hajlandóság arra, hogy többet fizessenek a minőségi helyi termékekért. A válaszadók hozzávetőleg 53%-ának van igénye éttermi látogatása során a helyi termékek fogyasztására úgy, hogy hajlandó magasabb árat is fizetni a magasabb minőségért cserébe. A válaszadók hozzávetőlegesen 73%-a alkalomszerűen vásárolna helyi, tejből és tejtermékekből készült ételeket. Összességében elmondható, hogy a kérdőíves kutatás alátámasztja a szakirodalomban olvasottakat, mivel a válaszadók több, mint felének van igénye és erőforrása a helyi termékek vásárlására étteremben vagy piacokon és nagyrészt előnyösebb élettani hatást tulajdonítanak ezeknek a termékeknek.</p><br><p></p><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Lugasi Andrea
Belső
főiskolai tanár; Vendéglátás Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: helyi termék, kistermelők, tejtermelés, tejtermék-előállítás, termelőszövetkezetek, vendéglátás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Aug. 03. 16:24
Utolsó módosítás: 2023. Aug. 03. 16:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet