Y generáció a szolgáltató központok világában

Szabó Sarolta (2015) Y generáció a szolgáltató központok világában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szabó Sarolta Szakdolgozat.pdf] PDF
Szabó Sarolta Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájaként két olyan aktuális, és „forró”-nak nevezhető jelenséget választottam, amelyek a jelen helyzetben érdekesnek bizonyulhatnak. Azért esett erre a választásom, mivel én is ennek vagyok a részese, és ebben dolgozom, így átfogóbb képet tudok alkotni ebben a témában. Főiskolai éveim alatt foglalkoztatott az elhelyezkedési lehetőségeimnek a gondolata, és az hogy milyen területen fogom megtalálni az ideálisnak számító munkahelyet. Mint az Y generáció tagjának nekem is fontos volt, hogy versenyképes fizetést kapjak, amiért úgymond „megéri” elmenni, dolgozni. Ezenkívül fontos szempont volt, hogy használhassam a nyelvtudásom, és igényes környezetben dolgozhassak. Primer kutatásom során kiderült, amelyet kérdőíves online felületen végeztem, kiderült, hogy az Y generáció azon tagjai számára, akik részt vettek a kutatásban fontosak azok a szempontok, amelyek számomra is. Kiderült az is, hogy az angol nyelven kívül még más nyelveket is beszélnek, mint például a francia, olasz. Az európai nyelveken kívül számos keleti nyelv, mint például japán, török, arab is felkerült a palettára. Az Y generáció elvárásai egy munkahellyel nagyon tisztán kirajzolódtak, és átláthatóvá vált az, hogy ezekért az elvárásokért megfelelő erőforrásokkal rendelkeznek. A kutatásom során kiderült, hogy nagyrészük már rendelkezik egyetemi vagy főiskolai diplomával. Az Y generáció számára fontos, hogy a szakképzettségének megfelelő helyen dolgozzon, és ki tudja használni ezeket az adottságokat. Emellett az Y generáció attitűdje a munkával szemben, és feletteseivel szemben fejlődésre szorul. Meg kell tanulniuk, hogy a munkahely számukra fontos szerepet tölt be, és el kell köteleződniük. A tapasztalatok megszerzése és a karrierjük építése az ő saját egyéni érdekük, és a fejlődésük is egyaránt, ezért nekik kell lépéseket tenniük. A szolgáltató központokról végzett szekunder kutatás során arra a következtetésre jutottam, hogy ezen szervezeti egység nagyon jó hatással lehet a magyar gazdaságra, és a magyar társadalomra is egyaránt. Az itt elvégzett munka kezdetben algoritmus alapú, és monoton lehet. Fontos látnunk, hogy ezek a szervezetek egy komoly evolúciós fejlődésben vesznek részt, tehát a feladatok milyensége is változni fog. Ezek a központok, nagy figyelmet fordítanak, vagy kell, fordítsanak a munkaerejük megtartására, mivel nagy a fluktuáció. A megvizsgált motivációs eszközök figyelembe vételével, és alkalmazásával a fluktuáció nagy mértéke csökkenhet. A szolgáltató központok és Y generáció kapcsolata erősen összefüggő, mivel lényegében fiatal több nyelven beszélő fiatalokat alkalmaznak. A kutatásom során azt vizsgáltam, hogy az Y generáció tagjainak számára, milyen preferenciái vannak egy Szolgáltató központtal szemben. Ebből kiderült, hogy fontos számukra mind az, ami alap esetben is fontos lenne. Amint említettem elég tiszta, és átlátható számukra, hogy mit is várnak el egy munkahelytől. Az Y generáció számára rengeteg előnnyel járhat, ha itt kezdik el a pályájukat, megismerkedhetnek a munka világával, tapasztalatokat gyűjthetnek, az idegen megtanult nyelveket aktívan használhatják, megismerhetnek új kultúrákat, sőt még utazhatnak is, mivel sokszor a folyamatokat külföldről kell be hozniuk. Napjainkban a munkaerő külföldre való vándorlása igazán nagy probléma, mivel az országunkat elöregedő társadalom jellemzi. Ezért fontos a fiatalok megtartása, és bevonzása kis hazánk munkahelyeire. A kutatásomban erre is kitértem. Nagyon sokan nyilatkozták azt, hogy gondolkoztak már azon, hogy külföldön próbáljanak szerencsét. Ezt szerettem volna, megvizsgálni abból a szempontból is, hogy ha esetleg ezeket a körülményeket, amiket külföldön keresnek itthon is megtalálnák itthon maradnának-e. A legtöbben a magasabb fizetésért gyorsabb előre jutásért költöznének, de említették az idegen nyelv aktív használatát is. Nem volt meglepő, hogy arra a kérdésre, hogyha ezeket a tényezőket itthon is megtalálhatnák egy munkahelynél itthon maradnának-e? Döntő többségében igennel válaszoltak. Azért tartottam fontosnak ezt a kérdést, mivel a szolgáltató központokban minden olyan körülmény, amire külföldre utaznának megtalálható. Ezért érdemes lenne a magyar államnak több figyelmet fordítani erre a szektorra, és több támogatást adni. Ezen kívül, ha a Szolgáltató központokért folytatott „küzdelemben” aktívabban részt vennének, és több figyelmet fordítanának erre, azzal is gazdasági javulást érhetnének el. Ennek az lenne a következménye, hogy a beáramló befektetések, és szolgáltató központ alapítások sok profitot hoznának számunkra. Végül, de nem utolsó sorban a magyar fiatalság, a szakképzett munkaerő megtartása is kifejezetten fontos céllá válhatna. A felsőoktatási intézményekben, és önkormányzati szerveknek összefogva meg kellene adniuk a lehetőséget arra, hogy ez a szervezeti típus könnyebben elérhesse őket, ezáltal is segítsen nekik a karrierjük elindulásában is véleményem szerint. Ha az Y generáció ilyen helyen kezdheti a pályáját, annak számtalan előnye lehet, ezért fontos lenne, hogy gyakornoki pozíciók által a pályakezdői tapasztalatlan „diplomás, de nem talál munkát” időszakot ki küszöböljék ezért erre több lehetőséget kell biztosítani számukra. A szolgáltató központokban megtalálhatóak azok a körülmények, amelyek azt az érzetet kelthetik, mintha nem is Magyarországon dolgoznának, de mégis itt vannak. Az itt levő hangulat, és azok az eszközök, amelyeket a munkaerő megtartásáért alkalmaznak, feledtetheti a munka monotonitását. Az itt levő magas elvárások, kimozdítják a munkavállalókat a komfort zónájukból, ami ugye folytonos fejlődéssel jár. Az hogy az Y generációnkat megtarthassuk többnyire a vezetők kezében van, és abban a stratégiában, amelyeket a modellekben felvázoltam. Ezek együttes alkalmazásával ez nem okozhat problémát. Az hogy a szolgáltató központ mint szervezet lehet-e megoldás a munkaerő kivándorlásra a jövő kérdése. Véleményem szerint sok összetevős ez a kérdéskör, és csak akkor valósulhat meg, ha minden „összetevő” mind az állam, mind az Y generáció tagjai, és végül, de nem utolsó sorban a Szolgáltató központok lépéseket tesznek, és aktívan részt vállal ebben a „küldetésben”.

Magyar cím

Y generáció a szolgáltató központok világában

Angol cím

Y generation in the world of the Shared Service Centres

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Vállalkozások és Emberi Erőforrások Int. Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Forgács Anna
NEM RÉSZLETEZETT
kihelyezett részleg vezetője, egyetemi docens, PHD

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: SSC, Y-generáció, Szolgáltató központok
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2015. Dec. 14. 08:58
Utolsó módosítás: 2016. Szep. 14. 10:59

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet