Hogyan lehet a részből egész-ség? avagy Mit tehet egy kisvállalkozás a minőségi egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés bővítéséért?

Szabó Zoltán (2022) Hogyan lehet a részből egész-ség? avagy Mit tehet egy kisvállalkozás a minőségi egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés bővítéséért? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT Szabó Zoltán.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT Szabó Zoltán.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Összefoglalás Szakdolgozathoz Szabó Zoltán.pdf] PDF
Összefoglalás Szakdolgozathoz Szabó Zoltán.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)
[thumbnail of Szabó Zoltán bírálati lap.pdf] PDF
Szabó Zoltán bírálati lap.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)
[thumbnail of Szabo_Z_gyzs.pdf] PDF
Szabo_Z_gyzs.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (200kB)
[thumbnail of SzabóZ_szakmai összegző kérdés.pdf] PDF
SzabóZ_szakmai összegző kérdés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (808kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁS HOGYAN LEHET A RÉSZBŐL EGÉSZ-SÉG avagy MIT TEHET EGY KISVÁLLALKOZÁS A MINŐSÉGI EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSHOZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS BŐVÍTÉSÉÉRT Szabó Zoltán Levelező munkarend Vállalkozásfejlesztés mesterszak Összefoglaló Dolgozatomat azzal a kérdéssel kezdem, hogy vajon meddig fog élni az Olvasóm. A kérdés a témám felvezetése, amely az egészség és az azzal – meggyőződésem szerint – szoros összefüggésben álló élettartam témaköre. Magyarország európai uniós viszonylatban egyik területen sem áll jól. Úgy vélem a jó színvonalú egészségügyi ellátáshoz való hozzáférésnek pedig döntő szerepe van abban, hogy milyen minőségű és hosszúságú életet élhetünk. Azt is kiindulópontként kezelem, hogy bár a hazai állami egészségügyi rendszer rossz állapotban van, ugyanakkor a magánellátáson keresztül elérhető Magyarországon is a magas szintű gyógykezelés. Ez az ellátási forma viszont drága, sokak számára nem megfizethető. Éppen ezért azt tűztem ki kutatásom céljául, hogy olyan megoldási lehetőséget, netán lehetőségeket tárjak fel, melyek javíthatnak ezen a helyzeten. Pontosabban fogalmazva olyan működő stratégiához alkalmas ötletet kerestem, melynek megvalósításával egy kisvállalkozás jelentősen hozzájárulhat a hazai minőségi egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés bővítéséhez. Az elemzések megerősítették feltevéseimet és megállapítottam, hogy az egészségügy nemzetközi szintű problémákkal is küzd, de számos olyan tényező is van, amely a hazai egészségügyi rendszer sajátosságaiból fakad. Ezek nagy részében csak állami szintű akarattal lehet változásokat elérni, de én azokat a problémákat kerestem, melyeknek a megoldásával egy vállalkozás érdemi javulást hozhat a minél jobb egészségügyi szolgáltatások elérésében. Mindez annál is fontosabb, mert a kutatásom azzal is szembesített, hogy reálisan nem várható a helyzet közeljövőben történő érdemi javulása. Három olyan problémakört azonosítottam, melyek megoldásával előrelépést lehetne elérni. Ezek mindegyike valamiféle szűkösségből ered. Az egyik az információ szűkösségéből, a másik a szolgáltatás elérhetőségének területi korlátjaiból, míg a harmadik a fizetőképes kereslet, a finanszírozási erő hiányából. Külön-külön megvizsgálva ezeket – a vállalkozási stratégia szemszögéből kiindulva – a legizgalmasabbnak a finanszírozással kapcsolatos problémát találtam, belátva, hogy annak megoldása során érdemes lesz ugyanakkor a másik két kérdésre is reagálni valamilyen szinten. A vállalkozásalapításhoz az ötletet az adta, hogy az elemző munka során rábukkantam két fontos tényre. Az egyik a magánegészségbiztosítások piacának hazai kezdetlegessége, miközben nemzetközi tapasztalatok szerint az öngondoskodás egy jelentős eszközéről van szó, mely tőlünk nyugatabbra már bizonyított és nagy népszerűségnek örvend. Nálunk ez a biztosítási forma még gyermekcipőben jár, de – mint ahogy a dolgozatomban is rámutatok – véleményem szerint több tényező hat ennek magyarországi fejlődése irányába. Egyetértek az általam megkérdezett biztosítási szakértővel, aki növekedést jósol az egészségbiztosítások piacán. A növekedés korlátja leginkább a szolgáltatás ára, mellyel kapcsolatban a másik felfedezést tettem. Jelentős különbség van ugyanis az egyéni és a csoportos biztosítások feltételrendszere és ára között. Az utóbbi esetén – amely jellemzően vállalati biztosításokat jelent – sokkal kedvezőbb kondíciókat kaphat az a cégvezető, aki ilyen juttatást szándékozik munkavállalóinak adni. Az ötlet lényege, hogy a termék ezen sajátosságát kihasználva vásárlói csoportokat, úgynevezett kockázatközösségeket lehet létrehozni, így biztosítva a néhány főt foglalkoztató cégeknek és a magánszemélyeknek is azokat az előnyöket, melyekben eddig csak a nagy cégek részesültek. Ez jóval kedvezőbb díjakat, szélesebb szolgáltatási kört, és minimális belépési feltételeket jelent az egyéni szerződésekhez képest. A magánegészségbiztosítással rendelkező személyek számára pedig egy havi díjért cserébe betegség, vagy baleset esetén megnyílik a kapu a jó minőségű magánegészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a magánegészségügy önmagában nem képes minden egészségügyi problémát kezelni. Saját felelősségünk, hogy mit teszünk meg az egészségünk megvédése érdekében. Az egészség kincs, amire vigyáznunk kell! Egy egészségtudatos életmód mellett, a megfelelő öngondoskodással tehetünk meg mindent azért, hogy minél egészségesebben élhessünk egy jó minőségű, hosszú, boldog életet!

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: egészség, egészségbiztosítás, kis- és mikrovállalkozások, kisvállalkozások, vállalkozás indítása, vállalkozás piaci környezete
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 10:11
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 10:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet