A kis-és közepes vállalkozások finanszírozási sajátosságai

Nagy Anita (2022) A kis-és közepes vállalkozások finanszírozási sajátosságai. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Nagy Anita_QDFHPT.pdf] PDF
Nagy Anita_QDFHPT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Nagy_Anita.pdf] PDF
BA_O_Nagy_Anita.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (286kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Nagy Anita.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Nagy Anita.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (219kB)
[thumbnail of BA_B_Nagy-Anita.pdf] PDF
BA_B_Nagy-Anita.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban nagyon sokszor megemlítem különböző mondatokban a vállalkozás és vállalat fogalmát, ezért nagyon fontosnak tartom, hogy első körben bemutassam elméleti meghatározásait és tisztázását.Dolgozatomban azokat a vállalkozásokat nevezhetjük családi vállalkozásnak, ahol az alapítók és vezetők között vérbeli rokonság. Magyarországon a családi vállalkozások túlnyomó többsége a kis és közepes vállalkozásokból kerül ki, azonban elméleti meghatározás hiányában százalékuk arányát nehéz meghatározni. Fontosnak tartottam, hogy a kkv-k alapvető tulajdonságait és magyarországi helyzetét röviden ismertessem, ezért a kis-, és közepes vállalkozások definiálására általánosan elfogadott törvény bemutatása után kitértem az elmúlt években megjelenő Covid-19 járvány által okozott nehézségekre, amely főleg a finanszírozási kérdésekben jelentett a legnagyobb veszélyt. Ezt követően a finanszírozás elméletét ismertettem, ahol összegyűjtöttem kezdő és már működő vállalatok számára legfontosabb finanszírozásai sajátosságokat, amelyek közé sorolhatjuk a kockázati tőke finanszírozást, az üzleti angyalokat bevonását, a közösségi finanszírozást, a lízinget és a tőzsdei részvénykibocsátást. A Forbes Magazin legfrissebb 2022-es kiadásából kiválasztottam öt különböző működésű és eltérő iparágú családi vállalkozást, ahol a rokoni kapcsolat egyértelműen megállapítható és érintett a generációváltásban vagy a jövőben esedékes a generációváltás. A kiválasztott vállalkozások magyarországi tulajdonosi múlttal rendelnek, amelyek a következők: Zwack Unicum Nyrt., Béres Gyógyszergyár Zrt., Mogyi Kft., Jász-Plasztik Kft. és a BioTechUsa Kft. A dolgozatom elméleti részében a vállalkozások bemutattam az alapítástól kezdve a mindennapokig, amelyhez a vállalatok weboldalát, tulajdonosi beszámolókat és a hivatalosan közétett kiegészítő melléklet használtam fel. A dolgozatomban második fejezében kitértem az általam kiválasztott családi vállalkozások méretének behatárolására, amelyről létszám, éves nettó árbevétel és mérlegfőösszeg alapján megállapítottam, hogy nem férnek bele a hivatalos kis és közepes vállalkozásra szabott törvény által meghatározott értékbe, ezért már nagyvállalatként definiálhatjuk őket. A vizsgált nagyvállalatok legfontosabb mutatóit vizsgáltam meg, amelyek közé a hatékonysági, jövedelmezőségi likviditási és tőkeáttételi mutatókat vettem alapul. A mutatószámok kiszámítására azért volt szükség, hogy megállapítsam stabil működésüket, ugyanis a generációváltás sikerességéhez hozzájárul, ha a vállalat piaci értékeiben nem állapítható meg magas kiugrás, ami kihívást jelent és veszélyeztetheti a következő generáció sikerességét. A következő fejezetben a családi vállalkozások elméletében bemutatott generációs kihívásokat és problémákat húztam rá azt általam vizsgált családi vállalkozásokra és felfedtem a jelenlegi generációváltási módszer során előforduló problémákat, amikre javaslatok tettem annak érdekében, hogy a következő generációváltás sikeres legyen és a vállalatok megőrizzék családi tevékenységét. Ehhez a részben főként a Budapesti Gazdasági Egyetem LAB vállalkozásfejlesztési központi felügyelete alapján felállított kutatását használtam fel. A dolgozatomból megállapítható, hogy nagyon fontos a megfelelő utódlási módszer kidolgozása, amely elvezet a leginkább alkalmas utód kiválasztásához. A vizsgált családi vállalkozásoknál még nincs kidolgozva az utódlási folyamat. A legtöbb esetben a következő generációra bízzák a vállalat vezetését, azonban egyes esetekben még az utódok feltérképezését sem kezdték meg. Ahhoz azonban, hogy ez később nem okozzon problémát, azonnali stratégia kidolgozására van szükség, ellenkező esetben kikerülhet a családi kezéből a vállalat irányítása és legrosszabb esetben akár megszűnhet teljesen egészében a korábban felépített ranglétra. A termékeiket megváltoztathatják, nyilvánosra kerülhet a vállalat termékeinek titkos receptje vagy felvásárolhatja őket más iparágban sikeres vállalat. A felsorolt problémák elkerülésére érdekében minél hamarabb ki kell dolgozni az utódlási tervet és papírba vésni, hogy a családi vállalkozok hosszú távú sikere Magyarországon tovább fejlődjön.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozások, generációs fejlődés, generációváltás, kis- és középvállalkozás - KKV, vállalkozások finanszírozása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 10:10
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 10:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet