A Decathlon ellátási láncának felépítése és logisztikai kapcsolatai

Kemes Krisztián (2022) A Decathlon ellátási láncának felépítése és logisztikai kapcsolatai. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kemes Krisztián-A Decathlon ellátási láncának felépítése és logisztikai kapcsolatai-2022.pdf] PDF
Kemes Krisztián-A Decathlon ellátási láncának felépítése és logisztikai kapcsolatai-2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (39kB)
[thumbnail of Szakdolgozat összefoglaló.pdf] PDF
Szakdolgozat összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (239kB)
[thumbnail of Kemes Krisztián.pdf] PDF
Kemes Krisztián.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (505kB)
[thumbnail of Kemes_Krisztian_biralat.pdf] PDF
Kemes_Krisztian_biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (14MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat fő célja, hogy betekintést nyújtson egy világszinten ismert kiskereskedelemi vállalat ellátási láncának felépítésébe és logisztikai folyamataiba. A tanulmány szakirodalmi áttekintése tartalmazza a multinacionális vállaltok fogalmát és az ellátási láncok helyes értelmezését, amely részletesen bemutatja, hogy az egyes ellátási lánc stratégiák milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak. A logisztika szorosan kapcsolódik az ellátási lánchoz hiszen ezen tevékenység köti össze az ellátási láncban szereplőket egymással így megkerülhetetlen része a dolgozat témájának. Továbbá említésre kerülnek az ellátási láncot meghatározó termék típusok és a Just in time rendszer alapelvei. Manapság egyre nagyobb hatást gyakorol a fenntarthatóság a vállalatokra, amely így az ellátási lánc működését is jelentősen befolyásolja. Kutatásomat a Decathlon vallatnál folytattam, amely egy multinacionális kiskereskedelmi vállalat. A Decathlon sportruházatok és sportfelszerelések gyártásával és kereskedelmével foglalkozik. A vállalat világszinten ismert hiszen 60 országban több mint 1700 áruházzal képviselteti magát a piacon. A kutatásomhoz szükséges adatokat és információkat kvalitatív kutatási módszer segítségével tártam fel. A módszertant alkalmazva interjúk és dokumentumok elemzése mellet a saját megfigyeléseimmel szerzett adatokra alapozom. A Decathlon multinacionális vállalat révén kiterjedt és különleges ellátási lánccal rendelkezik. A Vállalt ellátási láncának felépítését a termékek beszerzése és elosztása szempontjából vizsgáltam. A termékek három féle módon csatlakozhatnak az ellátási lánchoz. A Decathlon 1996-óta gyárt saját márkás (DMI) termékeket, amelyek napjainkban az áruház kínálatának legnagyobb részét teszik ki. Ilyen saját márkák például a Tribord és a Kalenji. Ezen termékeket gyártó vállalatok szintén a Decathlon tulajdonában vannak. A kínálat másik részét a külső márkás (AMI) termékek teszik ki, amiket a külső márkák gyártói gyártanak. Ezen márkák közé tartozik például az Adidas és a Puma. A harmadik termék típust minden ország maga szerzi be helyi szinten, hogy kiegészítsék a kínálatot és így kielégítsék az ország sajátos vevői igényeit. A termékek a gyártóktól tengeri szállítmányozással jutnak el a központi raktárakba (CAC) amelyből 9 található Európában. A központi raktárak a gyorsan forgó termékeket a regionális raktárakba (CAR) küldik, amelyek ellátják az áruházi és az online megrendeléssel felmerülő igényeket. Azonban kijelenthető, hogy az áruházak nem csak a regionális raktárakból kaphatnak terméket, hanem a központi raktárból is. Azt, hogy egy áruház melyik raktárból kap terméket az az adott termékek készlet forgás sebessége határozza meg. Az elosztást egy algoritmus irányítja az úgynevezett F&R (Forecast & Replenishment) amely három fő paraméter segítségével egy várható keresletet kalkulál. A kalkulációt az elmúlt 2 év eladási adataiból az aktuális trendből és a manuális beállításokat jelentő DIF segítségével határozza meg. Fontos megemlíteni, hogy ezen rendszernek köszönhetően a Decathlon Just in time rendszerben tud működni ez által az áruházakban nem történik raktározás. A termékek szállításért a logisztika felel, amely meghatározza többek között azt is, hogy egy áruház milyen gyakorisággal kapjon termékeket. A Decathlon az ellátási láncának fenntarthatóságára is nagy figyelmet fordít hiszen a termékek nagy része újrahasznosított anyagokból készül, illetve a szállítmányozás során fa és műanyag göngyölegeket használnak, amik forgásban vannak. Végezetül a kutatás eredménye megmutatta, hogy egy multinacionális vállalat milyen módon építi fel az ellátási láncát és hogy milyen módszereket alkalmaz annak hatékonysága érdekében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozma Tímea
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK
Poller Bence
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: ellátási lánc, kereskedelem, készlet, logisztika, multinacionális vállalat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 10:10
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 10:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet