Banki rendszerek Anyavállalat felé küldendő adatszolgáltatási folyamat egy magyarországi hitelintézetnél

Ujvári Dávid (2022) Banki rendszerek Anyavállalat felé küldendő adatszolgáltatási folyamat egy magyarországi hitelintézetnél. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Ujvári_Dávid_J3QEZZ.pdf] PDF
Szakdolgozat_Ujvári_Dávid_J3QEZZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási_kérelem.pdf] PDF
Titkosítási_kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (398kB)
[thumbnail of BA_O_UJVÁRI_DÁVID.pdf] PDF
BA_O_UJVÁRI_DÁVID.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (208kB)
[thumbnail of Titkositasi-kerelem2022.pdf] PDF
Titkositasi-kerelem2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (287kB)
[thumbnail of Titkosítási_kérelem.pdf] PDF
Titkosítási_kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 13..

Download (398kB)
[thumbnail of Alapkepzes_biralat_Ujvari_David.pdf] PDF
Alapkepzes_biralat_Ujvari_David.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (413kB)
[thumbnail of Ujvari_David_biralat_avdhA1.pdf] PDF
Ujvari_David_biralat_avdhA1.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (398kB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomamunkám témájaként a bankrendszer témakörben magyarországi hitelintézet adatszolgáltatás folyamatát az anyavállalat felé. Ebben a témában azokat a komplex folyamatokat ismertetem, amelyek komplex szabályozási környezetben biztosítják a sikeres adatszolgáltatást. Dolgozatomban ezekre a kérdésekre keresek választ és megoldást egy gyakorlati folyamat bemutatásával. Az adatszolgáltatás folyamata több banki és befektetési folyamatot, ügyfélprofilt is magában foglal, az adatok sértetlenségét nemcsak a különböző rendszerekben, hanem számos szervezeti egység folyamatában is garantálni kell. Minden szervezeti egységnek más-más feladata és felelőssége van a folyamat egyes lépései közben. Mindezt az anyavállalat szabályai szerint kell megtenni. A kiválasztott témát gyakorlati szempontból kívánom bemutatni a tényleges folyamat keretein belül, majd az egyes részfolyamatokat, kifejtve az elvárásokat, függőségeket, mentési és dokumentációs követelményeket. Ennek érdekében a megszerzett gyakorlati tapasztalatok mellett foglalkozom a témához kapcsolódó belső szabályzatokkal, eljárásokkal. A minőségbiztosítás és a hibajavítás fontossága meghatározó része az adatszolgáltatási folyamatnak, és fontos annak átgondolása is, hogy a változó környezetben miként kezelik a változásokat, így ez a témakör is része a szakdolgozatomnak. A tárgyalt adatszolgáltatási folyamat, valamint maga az adatszolgáltatás bankcsoport szinten havi rendszerességgel történik. Adattartalmat tekintve a hónap végi ügyfélállomány és a hónap közepén a források változása, az ügyféladatok, a kockázati besorolás stb. analitikai adatokat tartalmaz. Az adatszolgáltatás fő célja, hogy az anyavállalat a benyújtott adatokkal együtt átfogó felügyeletet tudjon végezni a leányvállalat felett. Így megbízható és megnyugtató képet kaphat az egyes gazdálkodó egységek ügyfélköréről, kockázati kitettségéről, kockázati besorolásáról és befektetési portfóliójáról, valamint adatokat szolgáltathat az egyes gazdálkodók tőkekövetelményeinek való megfeleléséről A megfelelőség legfrissebb információi. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az anyavállalat a beérkezett adatállományokat tételesen ellenőrzi, hanem azokon adatminőség-ellenőrzést végez, és az adatok alapján mutatószámokat állít elő. Mindenekelőtt szükség esetén beavatkozhat a leányvállalatok működésébe. Az adatszabályzat azonban nemcsak az anyavállalatról, hanem az egyes felügyeleti hatóságokról is fontos információkat tartalmaz, például az osztrák felügyeleti hatóságnak (Pénzügyi Piaci Hatóság, FMA) megküldött adatszolgáltatás részét is képezik. A teljes adatszolgáltatást projektnek kell tekinteni, és sok szereplő összehangolt munkájára van szükség ahhoz, hogy a bank és leányvállalatai időben megfelelő minőségű adatszolgáltatást tudjanak nyújtani. Ennek első feltétele, hogy a folyamat lépései jól meghatározottak és egyértelműek legyenek a hibátlan végrehajtás érdekében. Ezt a bonyolultságot tetézi, hogy az anyavállalat minden félévben új felületet vezet be, és ehhez a felülethez kell alkalmazkodnia a hiteliroda folyamatainak is. Ezt egy 3 hónapos próbaidőszak alatt teheti meg, ami folyamatos fejlesztéssel, teszteléssel jár, melynek folyamatát is fejleszteni kell. Ez is inkább projektművelet. Ugyanakkor a hitelintézetnek és leányvállalataiknak továbbra is minden hónapban garantálniuk kell a kiváló adatminőséget, mivel az anyavállalat komoly kockázati következtetéseket von le a rendelkezésre bocsátott adatállományokból. A folyamatban rejlő számos nehézség ellenére ugyanakkor a hitelintézetnek és leányvállalatainak lehetősége van további előnyös lépéseket tenni az adatküldési folyamatból, például képes észlelni az esetleges adathiányokat, adatrögzítési és feldolgozási hibákat, javítva ezzel az adatok minőségét. Továbbá a releváns adatkörök előállítása tekintetében a társaság saját érdeke az automatizált adatrögzítési folyamatok kialakítása, illetve az is, hogy az adatkörök gyűjtése is automatizálható legyen, hogy az adatfelvételi folyamatot is leegyszerűsíthető legyen Az anyabank olyam számításokkal is rendelkezik, amelyek nem léteznek a kapcsolt entitásoknál vagy nincs hozzáférésük ezekhez a számításokhoz. Ezekből is csak haszna származhat a leány vállalatoknak. Így, miközben a bemutatott adatok több ezer számból álló szervezett gyűjteménynek tűnnek, a hitelintézetek és leányvállalataik, valamint a bankcsoportok egészének működését jellemző fontos mutatókat számítanak ki belőlük. A bankcsoporton belül az Erste Bank Hungary és az Erste Befektetési Zrt. az egyedüliek, amelyek a banki tevékenységen kívül elsősorban befektetési szolgáltatásokat nyújtanak. Ezért nagyon fontos, hogy az anyavállalat nagyon pontos információkat adjon a befektetési tevékenységről a hiba visszajelzés és a fejlesztés során. Elmondható, hogy az EIH szakmai elismertsége ezen a területen igen magas. Működési és tevékenységi köréből adódóan kizárólag az EIH tud az anyavállalat számára rengeteg releváns információt, adatot, elvárást és tudást átadni. Ez a kölcsönös szakmai munka az anyavállalat és entitásai között óriási tudástöbbletet eredményezett, a folyamatos konzultációk lehetőséget adnak a legjobb gyakorlatok és eljárások megismerésére, elsajátítására, valamint a projektfolyamatban résztvevő hazai és nemzetközi kollégák tudásbázisának megosztására. . A közös munka a folyamatban részt vevő magyar és külföldi kollégák kölcsönös tiszteletét és megbecsülését is erősíti, és nem utolsósorban erősíti a kollégák munka iránti elkötelezettségét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, adatbázis, adatbiztonság, adatkezelés, bank, bank informatikai rendszerei
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 10:09
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 10:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet