Futballklubok finanszírozására ható „sugar daddy” effektus

Jóna Bálint Mátyás (2022) Futballklubok finanszírozására ható „sugar daddy” effektus. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Jóna_Bálint_Mátyás_WI174R.pdf] PDF
Jóna_Bálint_Mátyás_WI174R.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Jóna_Bálint_Mátyás.pdf] PDF
BA_O_Jóna_Bálint_Mátyás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (166kB)
[thumbnail of Jóna Bálint.pdf] PDF
Jóna Bálint.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (184kB)
[thumbnail of BA_B_Jóna_Bálint_Mátyás.pdf] PDF
BA_B_Jóna_Bálint_Mátyás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (210kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájául a futballklubok finanszírozására ható „sugar daddy” effektus elemzését választottam. Érdekes témának tűnik megvizsgálni azt, hogy mekkora finanszírozási összeggel tudják ezek a klubok az első komolyabb trófeát megnyerni, illetve mikor kezdenek jelentős jövedelmet termelni saját maguk számára. Témámban a top 5 bajnokságban - ami jelenti az angol, spanyol, német, olasz és francia csapatokat -, tulajdonosváltáson átesett klubokat vizsgálom meg. Milyen tényezők járulnak hozzá egy futball klub sikeréhez Mennyire fontos a pénzügyi támogatás Ez a disszertáció feltárja a finanszírozás szerepét a labdarúgásban és bemutatja a különböző vállalatirányítási típusokat. Az európai példákat megvizsgálva képet alkotok arról, hogy a különböző klubok hogyan közelítették meg a támogatást, és milyen hatással volt ez a teljesítményükre. Az úgynevezett „sugar daddy-k” megjelenése a professzionális sportligákban a 21. század elején kezdődött el. A „sugar daddy-k” olyan emberek, akik hatalmas összegeket invesztálnak klubokba, és azok tulajdonosaivá válnak. Ez a jelenség manapság egyre több ligában megtalálható, ahol erre lehetőség van a csapat gazdasági formája miatt és szabályozás nem tiltja. Ezért a dolgozatom középpontjába a „sugar daddy” tulajdonosok kerültek, hogy az általuk hozott tőke milyen hatással van a klubok élétere mind sportszakmai, mind gazdasági szempontból. Az európai labdarúgásban megjelenő milliárdos tulajdonosok teljesen megváltoztatták a labdarúgás üzleti felfogását. Átalakult a bevételek és kiadások összege. A klubok transzferegyenlege jelentősen negatív tartományba került az akvizíció után. Az eddig megjelenő kisebb vagyonnal rendelkező klubok gazdasága hirtelen teljesen megváltozott és az előtte években megjelenő árbevételek többszörösét kezdték el termelni pár éven belül. Valamint a klubokba fektette tőke is megnövekedett, amire a befektetett eszközöknél láthatunk sokszoros növekedést a vizsgált időszak kezdetéhez képest. Jövedelmezőség szempontjából sokat jelentett a klubok számára az új tulajdonos. Sportszakmai sikerek is megjelentek ezen egyesületeknél, akik addig nem, hogy a világ elitjéhez nem voltak közel, de saját bajnokságukban sem számítottak kiemelkedő csapatnak. Azonban ezzel a tőkeinjekcióval, amit ezek az alakulatok kaptak az új tulajdonosnak hála, egyből világklasszis játékosok érkezését tették lehetővé. Ezen játékosok megjelenése pedig kettős hatást hozott a kluboknak, mivel egyrészről a klubok versenyképesek lettek a bajnokságukban és európai színtéren is, ezzel pedig együtt járt, hogy a klubok egyre nagyobb bevételt tudtak generálni a különböző bevételi forrásokon keresztül, mint például bajnoki helyezés díjazása, közvetítési jogokból származó díjak vagy éppen a több merchandising termék értékesítése. A vállalatok irányítási módszerét tágabb verzióban taglaltam, vizsgálva, hogy az egyesületek tulajdonosai milyen stratégiát választanak a klub menedzselésére. Sok belső és külső tényezője van, hogy egy klub milyen stratégiát választ, de a most vizsgált esetben a kluboknál megállapítható, hogy elsődleges esetben nem a profitteremtés célja a tulajdonosnak, hanem, hogy sportszakmai sikereket érjen el az együttessel vagy éppen új kapcsolatokat tudjon teremteni a saját vállalkozása számára. A három kiválasztott csapatot egy mélyebb esettanulmány keretein belül vizsgáltam, hogyan alakultak gazdasági eredményei, mint például árbevétel, adózás előtti eredmény vagy éppen befektetett eszközök értéke. Emellett kutatásomba tartoztak a klubok átigazolási eredményei és ehhez kapcsolódva a bajnoki helyezésük. A dolgozat elején feltett kérdésre - miszerint a pénz sikert jelent - nem minden esetben lenne a válasz igen. Gazdasági szempontból jelentős növekedést hozott a „sugar daddy” tulajdonsok megjelenése, mivel az akvizíció után a top 20 legjövedelmezőbb csapatai között találhatóak minden évben. Sportszakmai szempontból sem lehet egyértelmű igen választ adni, mivel saját bajnokságukban meghatározó szerep jut az egyesületeknek, viszont európai színtéren a Chelsea kivételével még nem tették le a névjegyüket. Az viszont kétségtelen a labdarúgó klubok csak nyertek az új tulajdonos megjelenésével akár sportszakmai, akár gazdasági szempontot elemezzük.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: ábrák, árbevétel(ek), költségvetés, sport, stratégia, tulajdonosok, vállalatirányítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 10:05
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 10:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet