Bóné Áron (2022) Oktatás 4.0 – A tanulás reformja a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás támogatásával. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Bóné_Áron_Z3TPXG.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (765kB) |
|
PDF
BA_O_Bóné_Áron.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (106kB) |
|
PDF
BA_B_Bóné_Áron.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (292kB) |
|
PDF
Bóné Áron_bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (578kB) |
Absztrakt (kivonat)
Mesterséges intelligencia az oktatásban Abszolút! A minket körülvevő világ gyorsan változik, és ehhez az ütemhez az oktatásnak is alkalmazkodnia kell. Az MI fogalma már régóta a köztudatban van, azonban még kevés értekezés folyik arról a hétköznapok során, hogy ez a technológia az oktatásban alkalmazva milyen előnyökkel (vagy hátrányokkal) járhat. Az oktatás új korszaka a világ egyre több pontján köszönt be, és formálja át a hagyományos oktatási módszereket és a tanár-diák közötti kapcsolatot. Tudományos körökben ezt a korszakot Oktatás 4.0-nak nevezik. Dolgozatom első részében igyekeztem tömör, teljes képet festeni magáról a mesterséges intelligenciáról és az oktatási időszak fejlődéséről. Mivel ez segítene az alkalmi olvasónak megérteni az Oktatás 4.0 filozófiáját, úgy gondoltam, hogy elengedhetetlen és hasznos a mesterséges intelligencia és az oktatás elméleti megalapozása. Az objektivitás kedvéért beszélek a mesterséges intelligenciával kapcsolatos problémákról, és ebben a részben megosztom a saját gondolataimat és ötleteimet a témával kapcsolatban. Rámutatok, hogy mennyire fontos a társadalmi párbeszéd, és hogy a társadalomban mindenkinek szerepe van a mesterséges intelligencia jövőjének alakításában. Többek közt arra a kérdésre is választ keresek, hogy manapság általánosságban mit tartunk hasznos tudásnak, amire a diákokat elsősorban tanítani kell. A továbbiakban áttekintem az oktatás egyes szakaszait, és párhuzamot vonok a web fejlődése és az oktatás korszakai között. Dolgozatomban különös hangsúlyt kap az AIED fogalmának megismertetése. Olyan kutatási eredményeket mutattam be, amelyek a mesterséges intelligenciát megfoghatóbbá teszik azáltal, hogy közelebb hozzák az olvasóhoz. Célom az volt, hogy olyan érdekes kutatásokat osszak meg, amelyek példákon keresztül könnyebben érthetővé teszik az AIED-et. A következő fejezetben az Oktatás 4.0 fontos gyakorlati példáit gyűjtöttem össze. Ezeket a példákat aszerint állítottam össze, hogy ki fogja használni őket, például diákok, tanárok vagy intézmények. Emellett néhány valós példát is hoztam az AIED-eszközökre, és mondtam néhány szót arról, hogyan működnek, és mit tudnak tenni a felhasználók számára. A szakdolgozatom megírása során számos lenyűgöző kutatással találkoztam. Az egyik legszembetűnőbb dolog, amit e folyamat során felfedeztem, az volt, hogy egyelőre nagyobb hangsúlyt fektetnek a hipotézisekre és az elméletre, mint a tényleges eredményekre. A kutatással kapcsolatos kérdéseimnél törekedtem arra, hogy olyan aktuális hipotéziseket dolgozzak ki, amelyek a releváns problémákat kezelik. Ezért döntöttem az ITS-rendszerek és az etikai aggályok mellett. A kutatómunkám során kvalitatív módszert alkalmaztam, mely segített rávilágítani mögöttes összefüggésekre. Az ITS-ről szóló kutatásom során részben megdőlt az addig a fejemben élt elképzelés, miszerint az ITS rendszer minden esetben csakis a hasznára válhat a diákoknak. Az etikai aggályokról szóló vizsgálódásom során arra jutottam, hogy a gyakorlatban kifejlesztett eszközök jellemzői és az AIED-ről való gondolkodásunk fokozatosan megváltozhat, ahogy egyre több tanulmány készül az AIED etikájának kevéssé vizsgált területén. Én magam is reményteli vagyok a jövőt tekintve, de még sok a tennivaló. Remélem, hogy elemzésemmel sikerült rávilágítanom néhány fontos és releváns témára, amelyek minden érintett számára hasznosak lehetnek, beleértve a kutatókat, a gyakorlati szakembereket, a politikai döntéshozókat stb.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | etika, jövőkép, mesterséges intelligencia, oktatás, oktatástechnológia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 21. 09:58 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 21. 09:58 |
Actions (login required)
Tétel nézet |