A munkáltatói márkaépítés pozitív hatásai a szervezetre a Varian Medical Systems Hungary Kft. példáján keresztül

Porcher Hanna Somerville (2022) A munkáltatói márkaépítés pozitív hatásai a szervezetre a Varian Medical Systems Hungary Kft. példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of porcher_hanna_somerville_A9RRWT.pdf] PDF
porcher_hanna_somerville_A9RRWT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_porcher_hanna_somerville.pdf] PDF
BA_O_porcher_hanna_somerville.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (340kB)
[thumbnail of BA_B_porcher_hanna_somerville.pdf] PDF
BA_B_porcher_hanna_somerville.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (287kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat_2022_Porcher_belső.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat_2022_Porcher_belső.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (208kB)

Absztrakt (kivonat)

Minden cégnek van munkáltatói márkája, akár tudatos ez, akár nem. Már csak azt kell eldönteniük, hogy mennyire hajlandóak erőforrásokat allokálni arra, hogy ezt a márkát a megfelelő szintre hozva egy kiegyensúlyozottabb belső, és egy vonzóbb külső képet hozzanak létre, amely megkönnyíti a cég működését, és toborzását. A dolgozatom szakirodalmi áttekintésében többek közt arra térek ki, hogy mik azok a szabályok, amik betartásával el lehet érni a kívánt munkáltatói márkát. Szó lesz arról, hogy mi is egyáltalán a munkáltatói márka, milyen jellemzőkkel lehetne körülírni. Sorba veszem, hogy milyen felületeken keresztül szokták a cégek ezt a tevékenységet működtetni. Említést teszek a különböző ágazatairól, többek közt a társadalmi felelősségvállalás fogalmáról és működéséről, és azok feltételeiről, jellemzőiről. Megvizsgálom, hogy hogyan alakította a COVID-19 világjárvány a cégek irányába támasztott munkavállalói elvárásokat, és az ehhez kapcsolódó munkáltatói márka részleteit. Ezután azt vizsgálom, hogy a releváns kutatások alapján mennyire hasznos valójában a munkáltatói márkát tudatosan építeni, és milyen mérhető eredményeket tud felmutatni a jól kiépített munkáltatói márka. Megnéztem, hogy milyen pozitív hatással van a munkáltatói márkára a munkavállaló részéről a céghez való elköteleződés, ennek mennyire van direkt hatása a fluktuáció csökkenésében, és hogy miért fontos a teljesítménymenedzsment. Primer kutatásomat arra vonatkozóan készítettem, hogy a Varian Medical Systems Hungary Kft. esetében mennyire elegendő a jelenlegi employer branding, és interjúalanyaim szerint hogyan lehetne fejleszteni, hogy a minél több jó szakemberhez eljusson a cég jó hírneve. Ezen kívül még kíváncsi voltam a közösségi médián keresztül történő munkáltatói márkaépítéshez való hozzáállásukra a munkáltatójuk esetében. Tanulmányomban egy kvalitatív interjút végeztem el, aminek keretei közt nyolc Varianos munkavállalót kérdeztem. Úgy válogattam ki a mintát, hogy a kérdezett személyek fele olyan területen dolgozzon, hogy közvetlenül alakítsa a cég munkáltatói márkáját, míg másik felük annak hatásait nap, mint nap érzékelje, így két perspektívából is megismerhettem a munkáltatói márkát ennél a cégnél. Azért a Varian Medical Systems Hungary Kft.-t választottam a mintavételezésem helyének, mert itt végzem a szakmai gyakorlatomat Talent Acqusition gyakornokként. Egy ideje lehetőségem adódott jobban belelátni a munkáltatói márkaépítés folyamataiba, és néhány ezzel kapcsolatos feladatot is elvégezni. Ezáltal megismerhettem olyan embereket is, akiket alkalmasnak ítélek arra, hogy véleményükkel segítsék kutatásomat. Először azt a kérdést tettem fel interjúalanyaimnak, hogy szerintük fontos-e a munkáltatói márka. Mindenki egyetértett abban, hogy a munkáltatói márkát rendkívül fontos tudatosan építeni, mert a cég ismertsége szerepet játszik a munkahelypreferencia kialakításakor, és ezzel kapcsolatban a külső kommunikáció fontosságát is többen kiemelték. Ezután arra kérdeztem rá, hogy a Variannál milyen munkáltatóimárka-építési módokat tapasztalnak. Olyan események szervezését emelték ki, amik később poszt formájában meg tudnak jelenni a cég Facebook-oldalán. A szakirodalomban fellelhető munkáltatói márkaépítés szinte összes módját megnevezték interjúalanyaim. Mindenki egyetértett abban, hogy a COVID-19 hatására leginkább a szembetűnő változás a távoli munkavégzés volt, és a Varian esetében ez rendkívül jól működött. Mindenki elmondta azt is, hogy a járvány elmúlásával a cég továbbra is megengedi számukra a távoli munkavégzést, aminek az a természetes velejárója, hogy kevesen dolgoznak az irodából. A Varian hiteles munkáltatói márkájára vonatkozó kérdésemre túlnyomó többségben azt a választ kaptam, hogy hitelesnek tartják a közölt információkat. Azonban egy ember szerint nem minden úgy valósul meg, ahogy azt a cég eltervezte. A Varian társadalmi felelősségvállalásáról szóló kérdésem esetében egy dologban mindenki egyetértett: a Variant társadalmilag felelős vállalatnak gondolják. Többen a cég alapvető tevékenységét nevezték egy felelős cselekedetnek, míg valaki onnan közelítette meg a kérdést, hogy a munkahelyi légkör, és kultúra pozitivitása a Variannál már önmagában egy felelős lépés. A motivációs eszközökkel kapcsolatos kérdésemre adott válaszok alapján a Varianos munkavállalók számára a pénz kisebb motivációs faktor, mint a cég missziója, a kiváló munkahelyi légkör, a rugalmas munkaidő, és a távoli munkavégzés lehetőségének biztosítása. A közösségi médián keresztül végzett munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatban a legtöbben a Varian esetében azt javasolták, hogy a meglévő angol felületek mellé hozzanak létre magyar nyelven is LinkedIn-t, és weboldalt. Azt többen elmondák, hogy a cég komoly hangvétele miatt szerintük nincs helye a komolytalannak ható tartalmakra, sőt, volt aki szerint nem is szabadna a közösségi médiában végezni a márkaépítést. Ezzel szemben volt, aki azt javasolta, hogy minél több felületen jelen kell lenni. A válaszadóim a munkahelykeresési preferenciáikról nagyrészt úgy nyilatkoztak, hogy a cég tevékenysége mindennél fontosabb számukra. A távoli munkavégzés lehetősége szintén sokak esetében szóba került, mint ahogy az is, hogy a fizetés önmagában számukra kevés lenne ahhoz, hogy elfogadjanak egy olyan cégtől ajánlatot, ami számukra nem annyira szimpatikus tevékenységet végez. Legtöbben a cég weboldalán tájékozódnak először, és csak azután a közösségi médiában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Csák Sára
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, employer branding, koronavírus-járvány (COVID-19), közösségi média, munkáltatói márkaépítés, társadalmi felelősségvállalás, Varian
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:57
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:57

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet