A szervezeti elköteleződést befolyásoló tényezők

Rubóczki-Bucsku Regina (2022) A szervezeti elköteleződést befolyásoló tényezők. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rubóczki_Bucsku_Regina_Y44Q3I.pdf] PDF
Rubóczki_Bucsku_Regina_Y44Q3I.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Rubóczki_Bucsku_Regina_összefoglaló.pdf] PDF
BA_O_Rubóczki_Bucsku_Regina_összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (205kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat_GM Rubóczki_Bucsku_Regina.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat_GM Rubóczki_Bucsku_Regina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (74kB)
[thumbnail of BA_B_Rubóczki_Bucsku_Regina.pdf] PDF
BA_B_Rubóczki_Bucsku_Regina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A mai vállalati környezetben egyre dinamikusabb üzleti kihívások hatékony szervezeti megoldásokat igényelnek. A vezetés akkor képes növelni a teljesítményt, ha megfelelően gazdálkodik az emberi erőforrásokkal, és növeli az alkalmazottak motivációját a szervezeti célok elérése érdekében. Ennek kulcsa az alkalmazotti elköteleződésben keresendő, melynek fejlesztése és az elégedettség javítása elsődleges célként kell meghatározni, amikor a vállalat legfontosabb működési kérdéseiben döntenek a vezetők. A dolgozat során bemutatásra kerülnek a legfontosabb definíciók és modellek. Meghatározásra kerülnek a lényeges elköteleződési típusok, ezen kívül ismertetésre kerül, hogy az egyéni motivációnak, elégedettségnek, valamint az attitűdnek milyen szerepe van a szervezeti elköteleződés kialakulásában. A szakdolgozatban megismerhetjük, hogy a szervezeti elköteleződést komponensei hogyan befolyásolják az egyén munkahelyi viselkedését. A primer kutatásom fő célja az volt, hogy megtaláljam azokat a legfontosabb komponenseket, amelyek elősegítik, hogy az egyénben kialakuljon a szervezeti elköteleződés. Ennek egyik indíttatása az volt, hogy azt gondolom egy vállalkozás sem működhet sikeresen elkötelezett dolgozók nélkül. A magyar vállalatok zöme működik alacsony elköteleződési szinttel rendelkező munkavállalókkal. Mindezeken túl napjainkban a munkaerőpiac folyamatosan küzd a humánerőforrás hiányával és a vállalatok is szenvednek a fluktuáció visszaszorításával, hiszen az újabb munkaerő toborzása és betanítása mind nagy költségeket jelentenek a vállalatok számára. Ennek okán jövedelmezőbb befektetésnek mutatkozik hosszútávon, ha a szervezet elkötelezett munkavállalókkal rendelkezik. A sokaságra jellemző volt, hogy nagyrészt a szakmai elköteleződésük tartja a lejelenlegi munkahelyén. Ezen elköteleződési típus hasonló előnyökkel jár, mint az affektív elköteleződés, hiszen az egyén mindent megfok tenni, hogy a szakmai feladatait a tőletelhető legjobb módon végezze el. Azonban nagy különbség a két elköteleződési típus között, hogy míg az affektív kapcsán hosszútávon a szervezetnél maradásban gondolkodik a dolgozó, addig a szakmai elköteleződés nem a szervezetnek szól, így bármely más szervezetnél szívesen dolgozna, amelyik egy kicsit is többet nyújt a jelenleginél. Az interjú alkalmával valós képet kaptam arról, hogy a célsokaságra legkevésbé a normatív és a tudatos elköteleződés ismérvei figyelhetők meg. A konklúzió, amelyek megfogalmazódott bennem leginkább arra irányul, hogy a vállalat vezetőségének hosszútávon érdemes törekvéseket tenni annak irányába, hogy minél inkább érzelmileg köteleződjenek el a dolgozókat a szervezet iránt. A dolgozók szervezeti elköteleződésének kialakulásában nagy szerepet játszik az, hogy az egyén hogyan érzi magát a szervezetnél, hogyan éli meg a mindennapokat, milyen visszajelzéseket kap a vezetőségtől. Ha az egyén kellemes szociális környezetben, megfelelő munkakörnyezettel és folyamatos visszacsatolással rendelkezik a munkája során az elégedettséggel fogja eltölteni. A primer kutatás során megállapításra került, hogy a megkérdezettek szerint a megbecsülés tényezője, amely leginkább befolyásolja az elköteleződési szintet, azonban mégis ez a komponens, amelyet kevésbé kap meg a munkavállaló. Következésképp tehát lényeges kinyilvánítani a vezetői elégedettséget, valamint megbecsülést szóban és anyagilag is. Mindezeken túl érdemes nem csak érzelmi alapon kialakítani a szervezeti elköteleződést. A lojalitás szintjét befolyásolhatja a rendszeres csapatépítő programok szervezése, tréningek és továbbképzések is. A magas elköteleződési szint kialakításának kulcsát én abban látom, hogy elsősorban törekedni kell a magas affektív kötődés kialakítására, de mindezen túl a többi elköteleződési típus esetében is egy minimális szintet szükséges kialakítani.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK
Szabó Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), elkötelezettség, interjú, motiváció, vállalati menedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:54
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet