Innovatív marketinglehetőségek a KKV szektorban

Simon András (2022) Innovatív marketinglehetőségek a KKV szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Simon_András_WNCD5Z_Szakdolgozat.pdf] PDF
Simon_András_WNCD5Z_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Simon András_WNCD5Z_összefoglalás.pdf] PDF
Simon András_WNCD5Z_összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (155kB)
[thumbnail of EPSON097.PDF] PDF
EPSON097.PDF
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (93kB)
[thumbnail of Simon.pdf] PDF
Simon.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (454kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban egy olyan területtel foglalkoztam, ami a kis és középvállalkozások (továbbiakban KKV-k) világában szinte mindenkit érint. Innovatív marketing egy olyan szektorban, amelyben a legtöbb szereplő kevesebb mint 9 személyes cég/vállalkozás, sok szereplő vagy az előállított termék vagy nyújtott szolgáltatás miatt területileg korlátolt elég nagy kihívásnak találtam. Amiért fontosnak és relevánsnak találom a témát az az alacsony marketing innovációs ráta a magyar KKV szektorban, a kis vállalkozások alig több mint 11%-a, a közepes méretű vállalkozások alig több mint 17% végzett marketing jellegű innovációt 2016-ban. A fejlődés és digitalizáció a kis és középvállalkozások világát is teljesen megváltoztatta az elmúlt évszázadban. A legnagyobb változás viszont a 20 századhoz képest viszont, hogy addig a KKV-k kimaradtak a vizualizált tartalmakból, mivel TV-ben nem tudtak hirdetni esetleg újságban, addig ez ma teljesen elérhető számukra is az online térben. Célzott hirdetésekkel, keresőmotor optimalizációkkal, illetve online email kampányokkal most már ők is elérhetik a célközönségüket, költség hatékonyan, illetve magas precizitással. Nagyobb kérdés volt viszont, hogy míg természetesen a technológia a rendelkezésre áll, addig valóban használva is van-e, vagy ismerik-e a vállalkozások ezeket a technológiákat. Az egyik legújabb és több szempontból, egyik legfontosabb része a mai marketingnek, a digitális marketing alapjai a digitális világ fejlődése. Az egyik érdekessége a hootsuite felmérésének, hogy hol az internet használók hol találkoznak először egy cég termékeivel és márkájával. A felmérés alapján a az emberek nagyrésze vagy keresőmotor alapján találja meg a vállalkozást vagy TV reklám alapján. Viszont nagyon nagy százalékban még jelen van a barátok és szájhagyomány útján történő megismerős is belekerült a top háromba. Negyedikként pedig a közösségi média, az ahol felfedeznek egy márkát. A saját weboldal csak ötödikként szerepel a listán. Ebből is látszik, hogy keresőmotorok és közösségi média, de még a tradicionális média is jelen van az emberek életében. A vizsgált vállalkozások méretben, bevételben, összetételben is különbözőek voltak egymástól, ezt fontosnak tartottam a vizsgálat megkezdése előtt, hogy igen diverz mintát tudjak felmutatni. Ettől függetlenül, amikor az értékesítési módokról és marketingről volt szó szinte az összes vizsgált cég hasonló egymáshoz. Az általános tapasztalatom az eddigi összes kisvállalkozásnál, ahol voltam, hogy nagyon függenek a tulajdonosuktól, az ő általuk meghatározott céljaiktól, illetve, hogy hogyan szeretnék ezeket megvalósítani. A munkavégzés ezért eléggé centralizált a tulajdonos/ügyvezető körül. Minden találkozónál megállapítható volt, hogy személyük nélkül a vállalkozás nem létezne ebben a formában, nem csapatok hoztak döntéseket a következő lépésekről, hanem egyszemélyben ők. Nehezítette a kutatást kkv-k rendszerezettsége, nem vezetnek mindenről adatot, illetve nem mérik azokat az eredményeket, amiket esetleg más, nagyobb vállalkozásoknál szoktak, ilyen például egyes változtatások hatásai, hatékonyság mérés. Ettől kivételt képzett egyértelműen a Szatmárikacsa Kft náluk már a 2010-es vállalkozás indítás óta folyamatosan mérve vannak a belső folyamataik, hogy a kacsa feldolgozást optimalizálják. A marketingmix vizsgálata során a egyértelmű volt, hogy a hagyományos sajtó és megjelenési formák teljesen háttérbe szorultak, a házépítők áruházán kívül senki nem alkalmaz, illetve nem is terveztek alkalmazni. Az építkezési vállalkozáson kívül mindenkinek van weboldala, mindenki jelen van a közösségi médiában, minden vizsgált vállalkozás csak egy közösségi médiát használt a facebookot, megkérdezés alapján több közösségi médiát nem szeretnének egyelőre használni. Egyik vizsgált vállalkozás sem frissíti a közösségi médiáját rendszeresen, az egyetlen vállalkozás a vizsgáltak közül, akinek van tervezett tartalma rá az a Winternet Kft., akik rendszeresen kisebb produkciós főző műsorokat készítenek. Az ad-hoc szerű tartalomgyártás a tervezetlenség, illetve az ötlethiány eredménye volt a vállalkozásoknál, egyikük sem használ tartalom naptárt, vagy ahhoz hasonlító eszközt, amiben tervezhetnék a tartalmukat. A Winternet Kft által működtetett tanfolyamokj facebook oldal a leglátogatottabb messze a vizsgált vállalkozások oldalai közül, 73 000 követővel és rendszeres posztokkal. A vizsgált vállalkozások viszonylag kevés innovációt vezettek be marketing területen az elmúlt 3 évben, a legkedveltebb fejlesztés a facebook és a weboldal újítások voltak, ezek kisköltségvetésűek. Az általános probléma az innovációknál az időhiány volt, illetve a tudáshiány. A Winternet Kft-n kívül egyik tulajdonos sem dolgozott, vagy jártas marketingben és elmondásuk alapján nehézkes bevonni külsős embereket a folyamatokba. Ez viszont egy kezdeti probléma szokott lenni, az Eltan Képző Kft esetében megállapítható, hogy míg a kezdeti ellenállás az újítás ellen nagy volt, a siker hatására ezek a gátak feloldódtak. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által 2019-ben kiadott KKV-k stratégiája kutatásban szereplő megfogalmazásokat részben tapasztaltam a kutatásom során. A marketinggel kapcsolatos döntéseket főleg érzés alapján végezték, adatok vagy kutatása nem volt mögötte, nem tervezett vagy mért a munka, amit marketingen végeznek. A kutatásban résztvevő vállalkozások vezetői mind a szakmából jöttek, marketinggel kapcsolatos végzettsége egyiküknek sem volt. Az ITM által kutatott 14% marketing innoválási arány itthon egy évben viszont valós lehet, az általam vizsgált vállalkozások a legtöbb marketing jellegű innovációt nem egy év alatt hajtották végre, többeknél, mint például a házépítők áruháza vagy az Eltan Képző Kft egy facebook oldal újítás is akár több mint egy évet is igénybe vehet. Ennek hátterében náluk több dolog is állt, a belső tudás hiánya, a külsős emberek bevonásából adódó bizonytalanság, az azonnali megtérülés hiánya. Ezeket nem lehet egyik pillanatról átlépni a vezetőknek, a változás management bonyolultabb, mint első ránézésre valaki gondolná. Mivel kisvállalkozásoknál minden döntés általában egy kézben összpontosul ezért fontos, hogy a döntéshozó értse a változás szükségességét, átlássa pontosan hogyan változik meg esetleg a weboldal, és ha valami nem működik akkor ő hogyan tud rajta változtatni. A folytatott beszélgetések alkalmával kitűnt, hogy az egyik legnagyobb gátja a változás managementnek, ha olyan területeket érint, amit a tulajdonos esetleg kevésbé ismer, mivel egyszemélyben felelős azért, hogy a vállalkozása működjön, ezért sokkal bizalmatlanabbak az általuk kevésbé ismert technológiákkal, módszerekkel. Továbbképzésre Magyarországon az ITM kutatása szerint kisvállalkozások körülbelül 10%-a küldi a dolgozóit, vezetőit ez hozzájárulhat ahhoz, hogy az új technológiákkal kevesebbet ismerkednek meg ami jelentősen nehezítheti az egyes folyamatok és eszközök bevezetésének hajlandóságát. Hasonló hozzáállást tapasztaltam az Eltan Kft-nél, a házépítők áruházánál, az építőipari cégnél, illetve bizonyos nagyságban az összes többi vállalkozásnál is. Meglátásom szerint a hasonló döntések hátterében a bizalmatlanság a külső fél felé az első akadály, amit le kell küzdeni, természetesen külső embereket bevonni az értékesítési láncunkba mindig is rizikóval fog járni, viszont például az Eltan kft-nél és a házépítők áruházánál évekig inkább nem kockáztattak azzal hogy bevonjanak egy külső személyt, majd ez a gát elhárult hirtelen. Amikor kérdeztem efelől az érintett cégvezetőket nem tudtak pontos választ adni, hogy mi változott meg a döntésiekben, viszont mindkét cégnél nem a tulajdonos vitte végig a digitális innovációt, hanem fiatalabb családtag, aki a cégnél dolgozott. Feltételezem, hogy a személyes bizalom a családtagok felé sokat jelentett a döntés meghozásában, illetve a fiatalabb generáció teljesen új hozzáállása a digitális világhoz képessé tette őket arra, hogy kellő bátorsággal vágjanak bele egy újításba. Véleményem szerint a legnagyobb nehézség jelenleg az idősödő vállalkozói réteg digitális kompetenciája szinte egyik esetben sem voltak napra készek, egyértelmű volt minden vállalkozásnál, kivéve a winternet kft-nél, hogy több éves lemaradásban vannak a különböző digitális eszközök használatában. A saját weboldal és közösségi média fejlesztéseiket a fiatalabb családtagok vagy munkavállalók szokták intézni. A meglátásom szerint ahhoz, hogy a marketing innovációk gyorsabban és sikeresebben kerüljenek bevezetésre a kis és középvállalkozásoknál először az ITM által is mért alacsony továbbképzési mutatóján kellene változtatnunk, ameddig egy vállalkozó nem érzi azt hogy biztonságosan megtudja valósítani az újítást, vagy ameddig a környezete, jogrendszer nem kényszeríti bele a módosításba addig nem nehezen és lassan hajtják csak ezeket végre, többször vitatható sikerességgel. Következő lépésként megkellene vizsgálni a magyar képzési és felnőtt oktatási rendszert, hogy lássuk mennyire alkalmas arra, hogy a vállalkozók tudást szerezzenek belőle, illetve meg kellene vizsgálni a környező országok hasonló rendszereit, hogy miben különböznek az itthonitól, és hogy miért ilyen magas ott a vállalkozók és munkatársaik továbbképzésének aránya.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Attila Gyuláné Hajda
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Reicher Regina Zsuzsánna
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: cégműködés, innováció, kis- és középvállalkozás - KKV, marketing, reklámeszközök
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:54
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet