Velencei Virág (2022) Munkahelyi képzési módszerek a különböző generációk tükrében a SPAR Magyarország Kft.-nél. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Velencei_Virág_TW403C.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 12.. Download (1MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem_Velencei_Virág_TW403C.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (66kB) |
|
PDF
BA_O_Velencei_Virág.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. December 12.. Download (716kB) |
|
PDF
Velencei Virág.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (199kB) |
|
PDF
2022_12_06_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Velencei Virág_ külső konzulens_Miterli Edit.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (169kB) |
Absztrakt (kivonat)
ÖSSZEFOGLALÁS Jelen dolgozat célja a munkahelyi, vállalati képzések és a generációk tanulási igényeinek tanulmányozása volt. A kutatási kérdésem is erről, a különböző generációk körében alkalmazott és preferált legnépszerűbb képzési módszerek vizsgálatáról szólt. A két vizsgált terület kapcsolatának, metszetének kutatása mind szekunder módon – a témában talált szakirodalmak áttekintése, elemzése által – mind a saját, primer kutatásomon keresztül megvalósult. A szakirodalmi háttér bemutatását elsőként az emberi erőforrások szerepével, majd kifejezetten a képzés-fejlesztés területének ismertetésével kezdtem, a hazai és az internacionális vállalati életben. A tanulmányok rámutattak a HR egyre erősödő stratégiai és vezetői funkciójára. Emellett, bebizonyosodott a munkahelyi képzések jelentősége, egyfelől a szervezetek jövedelmezősége, profitabilitása, másfelől a fluktuáció csökkentése, azaz a munkaerő megtartása, továbbá a munkavállalói elégedettség növelése tekintetében. A tanulás, fejlődés pozitív szemléletének beemelése a szervezeti kultúrába, stratégiába, működésbe rendkívül fontos, amely az általam kutatott vállalat értékrendjében is megjelenik. A generációk feltérképezése napjaink munkaerőpiacán, rávilágított, a négy gazdaságilag aktív korcsoport – a Baby Boomer, az X, az Y és a Z generáció – megoszlási arányaira, munkavállalói attitűdjeire, igényeire. A generációs különbségek, jellemvonások tanulmányozását, továbbá a róluk szerzett ismeretek alkalmazását, minden szakirodalom kutatásai, állásfoglalási alátámasztották. Hiszen a munkavállalók viselkedésének, generációs jellegzetességeinek megismerése, mind a belőlük fakadó konfliktusok kiküszöbölése, illetve a közös munka gördülékenysége érdekében, mind pedig dolgozói és képzési elvárásaik, igényeik kielégítése szempontjából jelentős. A generációk tanulási magatartásainak analizálása során, a szerzők számos eltéréssel találkoztak, azonban feltűnően kirívó ellentétek nem igazán voltak jellemzőek. Saját, kevert módszertannal végzett kutatásom egy multinacionális nagyvállalat, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. képzés-fejlesztési rendszerének (kvalitatív rész), munkavállalói igényeinek (kvantitatív rész) feltárásán keresztül mutatta be a generációk tanulási szokásait, viszonyulásait, valamint a munkahelyi képzéssekkel kapcsolatos elvárásait,elégedettségét. A vállalat személyzetfejlesztési rendszeréről elmondható, hogy a képzések választékát, tartalmát és lebonyolítását tekintve is korszerű és versenyképes. Ennélfogva, a cég kielégítő alanynak bizonyult a kutatás témáját, jellegét nézve. Jóllehet, a minta nem minden szempontból bizonyosodott kifogástalannak, ugyanis a különböző területeken (hálózat/központ) elhelyezkedő munkavállalók, illetőleg a négy generáció megoszlása aránytalanságot hozott. Így mind a bolti alkalmazottak, mind pedig a Baby Boomer generáció korrekt vizsgálata ellehetetlenült. Bár a kutatás egyes részleteiben eltért a tervezettől, mégis számos figyelemreméltó eredményt feltárt. A munkavállalók képzéssel, ismeretszerzéssel kapcsolatos preferenciáinak, elvárásainak, elégedettségének feltérképezésén túl, néhány sajátos életkori és generációs eltéréssel is találkoztam, azonban ezek nem mindegyike felelt meg a szakirodalomban olvasott elméleteknek és saját feltételezésemnek sem. A kor előrehaladtával történő tanulási hajlandóság és képzési részvétel nem mutatott jelentős csökkenést, szinte az összes munkavállaló fontosnak tartja a fejlődést. Kisebb hanyatlás, a képzések kihívás tartalmára vonatkozóan megjelent, azonban igen csekély mértékben, így az első hipotézisem csak részben igazolódott be. A Z generáció magas online képzési igényei, digitális eszközhasználatuk tanulásban való megjelenése – azaz a második hipotézisem – nem bizonyult kimagaslónak. Bár szívesen alkalmazzák a fiatalabb munkavállalók is, az idősebb generációk körében ezen technikák szintén nagy népszerűségnek örvendenek. Némely feltételezés ellenben, beigazolódott, mint a mentorálás módszerének értékelése a fiatal generációk által, vagy a tréning módszerű oktatási forma magas népszerűségi szintje. Ezutóbbi, a második hipotézisem beigazolódását jelentette. Összességében elmondható, hogy a generációs attitűdök jó része nem bizonyult szignifikánsnak a munkavállalók képzési elvárásainak, tanulási szokásainak tekintetében, azonban a dolgozók túlnyomó része fogékony a tanulásra és igényli a fejlődést, életkortól függetlenül. Ebből kifolyólag, a munkáltatóknak célszerű egy igényes, korszerű, fejlődésközpontú képzési rendszer, valamint szervezeti kultúra felállítása, amelynek segítségével versenyképes tudást, elégedett munkavállalókat és egy sikeres, gyümölcsöző vállalatot tudhatnak magukénak.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | emberi erőforrás menedzsment, felnőttképzés, generációváltás, személyzetfejlesztés, tanulás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 21. 09:53 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 21. 09:53 |
Actions (login required)
Tétel nézet |