Laczik Zsófia Eszter (2022) Fogyasztói trendek és fogyasztói magatartás vizsgálata az Airbnb szolgáltatás tükrében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Laczik_Zsófia_QIU9WR.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Laczik_Zsófia.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (245kB) |
|
PDF
LaczikZsófia.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (370kB) |
|
PDF
BA_B_Laczik_Zsófia.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (248kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban részletes megvizsgálásra került a fogyasztói trendeknek és a fogyasztói magatartásnak a változása, kitérve a koronavírus hatásaira is, mindezt a turizmus iparágon belül, ráfókuszálva a szállásfoglalásra alkalmas Airbnb szolgáltatásra. Ezen felül bemutatásra került a sharing economy (közösségi gazdaság) modell is, hiszen az Airbnb az egyik legismertebb képviselője az ilyen jellegű cégeknek. Napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bír, és egyre elterjedtebb a sharing economy modell, amely alapjaiban változtatta meg a fogyasztási szokásokat, az eddigi „hagyományos” piaci modell-t háttérbe szorítva, így aktualitása megkérdőjelezhetetlen.A szakirodalmi áttekintés során részletes képet kapunk a sharing economy modell-ről, az Airbnb létrejöttéről, használatáról (vendéglátó és vendég oldaláról is), és a jogi szabályozásokról is. Kitérek a legjelentősebb piaci trendekre a turizmus iparágban, a főbb változásokra, és hogy mely tényezők okozták ezeket a változásokat. Mindezek után megvizsgálásra kerülnek a fogyasztói trendek, a motivációk, illetve a fogyasztói magatartásnak a változásai is. A legjelentősebb piaci és fogyasztói trendeket áttekintettem az Airbnb szolgáltatás vonatkozásában is, majd a primer kutatásnak a bemutatása következett. Kutatásom célja volt feltérképezni a hazai fogyasztók motivációit, az igényeit, milyen paraméterek mentén választanak az egyes online szállásfoglaló platformok közül, és használják, mint szolgáltatást. Mindezek alapján az alábbi kutatási kérdéseket fogalmaztam meg: • Hogyan változtak a fogyasztói trendek a 21. században a turizmusban • Az fogyasztók a legtöbb esetben az online térben foglalják le az utazás során a szállásukat • Mennyire fontos a fenntarthatóság amikor a szállás kiválasztásáról döntenek • Az Airbnb hosszútávon kiszorítja a hagyományos internetes szálláskereső oldalakat A primer kutatást online kérdőíves formában végeztem el, a Google Forms segítségével egy 23 kérdésből álló kérőívet állítottam össze, amelyet összesen 237 fő töltött ki. A mintavétel önkényes és hólabda módszer keverékével valósult meg, 2022. 10. 11. és 2022. 11. 11. között érkeztek be az eredmények. A kutatásnak a célcsoportja magánemberek voltak minden korosztályban. Összességében a kutatási eredményekből leszűrt adatok összhangban állnak a szakirodalomi kutatással, sok összefüggés megfigyelhető, és számos következtetés levonható, így a felmérés sikeres lett. A szakirodalom alátámasztja, és kutatási eredményem igazolja, hogy a 21. században a fogyasztók a legtöbb esetben az online térben foglalják le az utazás során a szállásukat. A legfőbb változás a fogyasztói trendekben az, hogy napjainkban online történnek meg a szállásfoglalások, és motiváló a fogyasztóknak az online ajánlatok, kuponok, nyereményjátékok. Mindezek mellet nagy hangsúlyt fektetnek a kibertechnológiai biztonságra, mivel ilyen tekintetben rendkívül szenzitívek. A fogyasztók sokkal kényelmesebbé váltak, a kutatási eredmények is alátámasztják, hogy lényeges szempont a gyors, egyszerű, és hatékony foglalás. Továbbá fontos megjegyezni, hogy a kutatásom is bizonyította azt a tényt, amelyre a szakdolgozat első része is rávilágít, miszerint napjaink fogyasztói sokkal gyorsabban döntenek, sokkal rugalmasabbak, ezáltal egyre jellemzőbb, hogy az utazás előtt csak 1-2 héttel vagy 1-2 nappal foglalják le a szállásukat. A kutatás alapján a kitöltők 27% -a vette igénybe az Airbnb szolgáltatást, amely rávilágít arra, hogy hazánkban még nem tartozik a legnépszerűbb internetes szállásfoglaló platformok közé. A kitöltők válaszai alapján a fejlesztésre szorulandó területek a következők voltak: biztonság, fizetési lehetőségek, kommunikáció, jelentősebb minőségi ellenőrzése. Javaslatom alapján, ha a fiókok és személyes adatok biztonságára nagyobb hangsúlyt fektetnének, illetve szabályozva lenne az, hogy a szállásról feltöltött képek, és információk a valóságnak pontosan megfelelnek, akkor a fogyasztók elégedettebbek lennének, bátran ajánlanák a szolgáltatást és még népszerűbb lenne. A kutatásban megismert tények alapján, melyeket az ismert szakirodalom is alátámaszt, nagy jövője van a sharing economy (közösségi gazdaság) modellnek az elkövetkezendő időszakban, azonban az ezen elvek alapján működő cégek még új szereplők a piacon és nem teljesen kiforrottak. Minden problémája és hibája ellenére, az Airbnb rendkívül ígéretes cég a szálláskereső internetes platformoknak a piacán, mivel számos esetben sokkal olcsóbb megoldás, mint a szállodai szoba, és rendkívül szép, dizájnos, jó elhelyezkedésű lakásokat találhatunk, valamint a cég sok fejlődésen ment keresztül, és még fog is a jövőben a modern fogyasztókat befolyásoló tényezők, igények, és trendek mentén.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, fogyasztó(k), közösségi gazdaság, magatartás, turisztika |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2023. Ápr. 21. 09:53 |
Utolsó módosítás: | 2023. Ápr. 21. 09:53 |
Actions (login required)
Tétel nézet |