Az Európai Uniós fejlesztési források megjelenése a gazdaságban és a magyar költségvetésben

Kóródi Bernadett (2022) Az Európai Uniós fejlesztési források megjelenése a gazdaságban és a magyar költségvetésben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Kóródi Bernadett_nyilatkozattal.pdf] PDF
Szakdolgozat_Kóródi Bernadett_nyilatkozattal.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of osszefoglalo-Kóródi Bernadett.pdf] PDF
osszefoglalo-Kóródi Bernadett.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (435kB)
[thumbnail of Kóródi Bernadett_MA_bírálat.pdf] PDF
Kóródi Bernadett_MA_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (758kB)
[thumbnail of Kóródi_Bernadett_értékelés.pdf] PDF
Kóródi_Bernadett_értékelés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (591kB)
[thumbnail of Összegző_kérdés_Kóródi.pdf] PDF
Összegző_kérdés_Kóródi.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (164kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban először is bemutattam magát az Európai Uniót, ezt követte az uniós támogatások/források áttekintése 2007-től kezdve programozási időszakonként, azon belül is, hogy mik az időszakok fő célkitűzései és hogy milyen operatív programok jelentek meg. Számos hazai és uniós jogszabályi háttere van az uniós forrásoknak, ezek közül kiemeltem a legfontosabbakat. Ezt követte a magyarországi szervezeti hátterek és azok feladatainak bemutatása. Kifejtettem az uniós támogatások elszámolásának menetét a Széchenyi 2020, a Széchenyi Terv Plusz és az agrártámogatások esetében, valamint hogy milyen hatással van a Széchenyi 2020 és a Széchenyi Terv Plusz programok elszámolása az államháztartás likviditására. A szakdolgozatomban az alábbi három hipotézisre kerestem választ: · H1: A magyar gazdaságot jelentősen segítik a hazánknak érkező uniós források tekintve, hogy számos program hiánypótló abból a szempontból, hogy lefed olyan területeket, kedvezményezetti köröket, amik/akik eddig nem, vagy csak nehezen kaphattak támogatást. · H2: A magyar költségvetésben megjelenő uniós források pénzforgalomban és eredményszemléletben számított bevételének lefutása eltér egymástól. Jelentős időbeni különbség lehet a forrásfelhasználás és az uniótól ténylegesen beérkezett támogatás között. · H3: Az időszakokhoz kapcsolódó uniós forrásfelhasználás javuló tendenciát mutat, azaz elindulásuk gyorsabb, területileg és kedvezményezetti kör szempontjából célzottabb, optimális felhasználású, mert az Európai Uniós Bizottság felé történő elszámolás alapszabályait már ismerik a résztvevők. A hipotézisek vizsgálata nyilvánosan elérhető információkra, a költségvetési és zárszámadási törvények, a kiírt pályázati felhívások, a szabálytalansági és a pályázati adatokra, valamint szakmai interjúra épül. Az első hipotézis esetében megvizsgáltam, hogy a pénzügyi időszakok között melyik operatív programnak mi lett az utódja, ezeknek a programoknak mi a főbb célterülete és hogy kik a fő kedvezményezetti köreik, részletes adattáblát állítottam össze a https://palyazat.gov.hu/ oldalról legyűjtött adatokból, ezek alapján készítettem elemzéseket, összehasonlításokat, valamint legyűjtöttem a költségvetési törvényekből 2007-től 2022-ig a kiadási és bevételi előirányzatokat, melyek alapján az első hipotézis igaznak bizonyult, elmondható, hogy az uniós források hiánypótlóak és segítik a gazdasági szereplőket. A második hipotézis vizsgálatánál a PM EU Költségvetési Kapcsolatok Főosztályától kapott információkat, a zárszámadási törvények és a költségvetési törvények adatait építettem be az elemzésembe, miszerint az elmúlt időszakok és a jelenlegi időszak tapasztalatai is azt mutatják, hogy a kiadások elszámolása csak több év alatt valósul meg, azok jelentős időbeli csúszásban vannak és ideális esetben a programozási időszak végéhez közeledve az adott évi kiadásokat meghaladná az adott évi pénzforgalmi bevétel, ugyanis a korábbi évekre számított bevétel csak később jelenik meg pénzforgalomban, tehát ez a hipotézis is igaznak bizonyult. A harmadik hipotézis vizsgálata során felhasználtam a korábbi elemzésekhez is használt adatokat és további adatgyűjtést végeztem a szabálytalanságokról. Az elemzés során arra az eredményre jutottam, hogy a programok elindulásában nem tapasztalható javuló tendencia az előző időszakokhoz képest, ugyanakkor a pályázatok és a szabálytalanságok tekintetében azt látjuk, hogy célzottabb és optimális a felhasználás.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr.habil. Losoncz Miklós
Belső
egyetemi tanár; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: EU, Európai Szociális Alap, kohéziós politika, költségvetés, operatív program(ok)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:53
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet