A magyarországi szolgáltató központok helyzete és az állami támogatások elszámolásának számviteli módszertana

Varga Zsófia Sára (2022) A magyarországi szolgáltató központok helyzete és az állami támogatások elszámolásának számviteli módszertana. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Varga_Zsófia_Sára_D1I2LG.pdf] PDF
Varga_Zsófia_Sára_D1I2LG.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Varga_Zsófia_Sára.pdf] PDF
BA_O_Varga_Zsófia_Sára.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (155kB)
[thumbnail of Varga Zsófia Sára.pdf] PDF
Varga Zsófia Sára.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (182kB)
[thumbnail of avdhA7-2fb34662-7990-42b1-8b87-b8e1065b3ca4.pdf] PDF
avdhA7-2fb34662-7990-42b1-8b87-b8e1065b3ca4.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (409kB)

Absztrakt (kivonat)

A szolgáltató központok (közismert nevükön Shared Service Centerek) az utóbbi két évtizedben terjedtek el Magyarországon, gyors térhódításuk eredményeként mára hazánk egyik meghatározó szektorává váltak, több tízezer ember számára biztosítanak munkalehetőséget Budapesten és a vidéki nagyvárosokban. A Shared Service Centerek kiváló munkatapasztalat-szerzési lehetőséget biztosítanak a frissdiplomás, több nyelven beszélő fiatalok számára. A külföldi befektetések számos előnnyel járnak Magyarország számára, a magyar kormány ezért széles skáláját alkalmazza az állami támogatásoknak annak érdekében, hogy hazánk megőrizze kedvező pozícióját a régiós versenyben befektetési szempontból. Szakdolgozatom célja, hogy átfogó képet adjak a hazai Shared Service szektor helyzetéről. Ennek érdekében kutatómunkám során szekunder kutatási eszközök alkalmazásával ismertetem először is a szolgáltató központok fogalmi körét és azok különböző típusait, melyek a nyújtott szolgáltatások komplexitásától és a feladatok jellegétől függően tesznek különbséget a szervezeti struktúra ezen jellegű megvalósulásai között. A forrásokat felhasználva megfogalmazom a szolgáltató központok általános jellemzőit, valamint ismertetem az SSC-k megjelenésének és elterjedésének folyamatát és a Shared Service Centerek helyszínválasztását meghatározó szempontokat. Konkrét példák felsorakoztatásával ismertetem a szektort érintő globális trendeket, valamint a hazai SSC-szektor helyzetét, kitérve a működési nehézségekre (elsősorban a fluktuációra és a menedzsment kihívásaira fókuszálva) és a szektorban rejlő lehetőségekre. Mivel a helyszínválasztás egyik meghatározó tényezője az adott ország üzleti környezete, dolgozatom második felében részletesen kutatom és összevetem az elnyerhető állami támogatások könyvviteli elszámolását, a hazai és nemzetközi gyakorlatot, illetve a kétféle elszámolás hatását a beszámolóra, ezen témában külön kitérve a konszolidált beszámolóban kifejezett hatására. A szekunder források alapján összevetem az állami támogatások elszámolását magyar számviteli szabályok, illetve IFRS szerint. A konkrét könyvelési tételeket saját készítésű esetpéldákon keresztül szemléltetem. Amennyiben jelentős eltérést tapasztalok az elszámolás módszertanában, véleményt fogalmazok meg arról, melyik elszámolás felel meg leginkább a számviteli alapelveknek, kiemelten szem előtt tartva a költség-haszon összevetésének elvét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: állami támogatások, IFRS, nemzetközi számvitel, számvitel, szolgáltató központ
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:52
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet