A munkahelyi motiváció különbségei az X, Y és Z generáció között a szellemi foglalkoztatottak körében

Hargitai Emese Emőke (2022) A munkahelyi motiváció különbségei az X, Y és Z generáció között a szellemi foglalkoztatottak körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Hargitai_Emese_ZGQKUX.pdf] PDF
Hargitai_Emese_ZGQKUX.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (956kB)
[thumbnail of szakdolgozati osszefoglalas_Hargitai Emese_ZGQKUX.pdf] PDF
szakdolgozati osszefoglalas_Hargitai Emese_ZGQKUX.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (208kB)
[thumbnail of HargitaiEmeseEmőke.pdf] PDF
HargitaiEmeseEmőke.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (464kB)
[thumbnail of Hargitai Emese Emőke szakdolgozat bírálat és javaslat.pdf] PDF
Hargitai Emese Emőke szakdolgozat bírálat és javaslat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (66kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának az X, Y és Z generáció motivációbeli különbségeit választottam, a munkahely terén. Azért ezen korosztályt elemeztem, mert ők vannak jelen legnagyobb számban a munkaerőpiacon. Dolgozatomban arra kerestem a választ, hogy milyen belső ösztönzők hatnak rájuk, annak érdekében, hogy jól végezzék munkájukat, és akár teljesítményük is növekedni tudjon. A dolgozatom elején, a témámhoz kapcsolódó legfontosabb fogalmakat ismertettem. Majd röviden bemutattam, hogy miért szükséges a munkavállalók motivációjával foglalkozni a HR szakembereknek és vezetőknek. A kutatás első részében, a kapcsolódó szakirodalmakban foglalt elméletekkel alapoztam meg a későbbieket. Különböző motivációs tartalomelméleteket mutattam be, amelyek széles körben ismertek. Több kutató is foglalkozott a motiváció megismerésével. Mindegyikünk más szemszögből közelítette meg a témakört. A legszámottevőbb ilyen elmélet, Maslow szükséglethierarchiájára alapozott piramis. Emellett, Herzberg kéttényezős elmélete is fontos szerepet játszott a dolgozatom során. A kutatásom következő részében azokat a generációkat jellemeztem, amelyek vizsgálatom témáját alkotják. Igyekeztem minél több és frissebb információt gyűjteni, hogy pontos képet kapjak. Bemutattam a szakirodalmak vélekedését ezen generációkról. Röviden írtam arról, hogy mi jellemzi őket általánosságban, és részleteztem, hogy mi motiválja őket munkavégzésük során. A primer kutatásom kvantitatív adatgyűjtésre alapult. Egy online kitölthető kérdőívet állítottam össze. Ezzel a módszerrel könnyen elérhettem a vizsgált célcsoportokat. A kapott eredményekből vontam le következtetéseket, és ezeket elemeztem. A vizsgálat első részében demográfiai kérdéseket tettem fel, ennek a heterogenitás vizsgálata volt a célja. Ennek végén az egyik fontos kérdés az volt, hogy az adott kitöltő melyik generációhoz tartozik. A válaszok megoszlása közel arányos eredményt mutat. A kutatásom szempontjából pedig a legfontosabb kérdés az volt, amikor skálán kellett a válaszadóknak értékelniük a megadott motivációs tényezőket. A kiértékelés során azt láthattuk, hogy vannak egyezések a három generáció motivációja között. Ez inkább a pénzbeli juttatásokra igaz. A korábbi vizsgálatok, és a saját kutatásom is azt mutatja, hogy az X generáció, a korábban említett megfelelő bérezésen túl, a feladatokban rejlő kihívást érzik motiválónak. Továbbá az is kiderült, hogy a fejlődési lehetőség biztosítása a feladatok elvégzése közben pozitívan hat rájuk. A saját kutatásomból a következő derült ki: fontosnak tartják azt, hogy mások tiszteletet mutassanak irántuk. Ez nem meglepő, hiszen ők a legidősebb korosztály a munkahelyen. Az Y generációt illetően, ők önállóan szeretik elvégezni a feladataikat, és az is motiválja őket, ha akár egy rész vagy teljes projektet is rájuk bíznak. A teljesítményük növelésére a legjobb, ha a munkájuk végén sikerrel tudják zárni az elvégzett feladatokat. Emellett motiválja őket, ha az adott vállalatnál van előrelépési lehetőség, amely segíti őket a karrierjük kiteljesedésében. A Z generáció esetében, a korábban készített felmérések azt mutatják, hogy a munka jellege tudja motiválni őket, hiszen arra vágynak, hogy számukra érdekes feladatokon dolgozhassanak, ami kihívást is jelent nekik. A jó munkahelyi közösség, a személyes kapcsolatok építése, és a csapatmunka gyakran szereplő motivációs tényező. Az én kutatásomban megjelenő motivátorok között szerepel még a sikerélmény, a fejlődés lehetősége, ami érthető is a fiatalok esetében, hiszen minél jobbak szeretnének lenni szakmájukban. Emellett minél többet tanuljanak, és sok tapasztalatot szerezzenek pályájuk kezdetén. Véleményem szerint a vezetőknek és HRM szakembereknek gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalóknak az alapvető szükségleteik, vagyis a higiénés tényezők ki legyenek elégítve, így csökkenthetik a dolgozók elégedetlenségét. Viszont, ahhoz, hogy motiváltan végezzék feladataikat, már más motivációs tényezőket kell alkalmazniuk. Mindenkinek egyéni motivációját meg kell találni. Azt, hogy őt mi ösztönzi a munkavégzésre, és a jobb teljesítmény elérésére.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nikolettiné Virág Edina
Belső
Mesteroktató; Menedzsment Tanszék; PSZK
Vincze Irma
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: motiváció, munkamotiváció, X generáció, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2023. Ápr. 21. 09:51
Utolsó módosítás: 2023. Ápr. 21. 09:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet